Řidiči letos začali více nakupovat krátkodobé dálniční známky

Řidiči letos začali více nakupovat krátkodobé dálniční známky. Od prosince dosud koupili přes 3,4 milionu kusů vinět, což je skoro o 21 procent meziročně více. Tržby ze známek ovšem stouply asi jen o dvě procenta na 3,45 miliardy korun. Důvodem je právě větší zájem o krátkodobé viněty kvůli nejistotě po pandemii.

ČTK to sdělil státní podnik Cendis, který má systém elektronických známek na starosti. Od spuštění prodejů v prosinci 2020 motoristé nakoupili přes devět milionů známek.

Letos podle statistik prodejů stoupl zájem o desetidenní známky skoro o 65 procent. Řidiči jich od loňského prosince nakoupili skoro 1,2 milionu. Skoro o polovinu rovněž stoupl zájem o 30denní kupony. Naopak poptávka po ročních známkách meziročně klesla asi o sedm procent, i tak jsou ovšem dlouhodobě s 1,99 milionu kusů neprodávanějším typem dálniční známky.

"Nárůst počtu desetidenních a třicetidenních známek pravděpodobně souvisí s covidem. Lidé po prvním roce pandemie nevěděli přesně, co přijde další rok, jaká budou opatření a zda budou moci jezdit pravidelně do práce. Nechtěli tedy zřejmě kupovat dálniční známku na celý rok," řekl ČTK ředitel Cendisu Jan Paroubek.

Poptávka po po známkách bude zřejmě dál růst s nástupem léta. "Čekají nás letní měsíce, kdy s nástupem dovolených a prázdnin očekáváme stejně jako loni zvýšený zájem o koupi známek. V letních měsících se jedná zejména o prodej krátkodobých známek, které nejvíce využívají zahraniční turisté," podotkl Paroubek.

Stále větší podíl na prodejích má podle Paroubka e-shop, přes který nyní známky kupuje v průměru přes 87 procent motoristů, což je proti loňsku o pět procent víc. Další možnosti nákupu mají řidiči na pobočkách pošt, čerpacích stanic EuroOil nebo v samoobslužných kioscích u hranic.

Elektronické známky loni nahradily papírové kupony. Jsou vázány na poznávací značky aut, není je proto nutné lepit na přední sklo vozidla. Řidiči jich během prvního roku fungování koupili přes šest milionů za přibližně 5,5 miliardy korun, což je asi o 600 milionů korun meziročně více.

Související

Martin Kupka

2300 korun za dálniční známku je jen začátek. Kupka oznámil další zdražení

Cena dálniční známky by měla být od ledna příštího roku opět zvýšena, a to v souladu s vývojem inflace. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v dnešním pořadu Týden v politice České televize. Přesný nárůst ceny, o který se dálniční známka zvýší, má být zveřejněn ve druhé polovině příštího roku. Poslední změna ceny nastala 1. března, kdy roční kupon zdražil z 1500 na 2300 korun.

Více souvisejících

dálniční známky Dálnice

Aktuálně se děje

před 3 minutami

před 41 minutami

Robert Fico

Fico definitivně zatočil s RTVS. Stanice se přejmenuje a bude povinně vysílat hymnu

Vláda slovenského premiéra Roberta Fica (Smer-SD) ve středu schválila kritizované změny fungování veřejnoprávních médií. Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) se má změnit na Slovenskou televizi a Rozhlas (STVR), jejíhož ředitele bude volit devítičlenná rada se čtyřmi nominanty ministerstva kultury. Slovenská vláda dnes schválila příslušný návrh zákona, uvedla agentura TASR.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Gerhskovich zůstává ve vazbě. Rusové ho hodlají soudit kvůli údajné špionáži

Pobyt Evana Gershkoviche, který je prvním západním novinářem obviněným v Rusku ze špionáže od dob studené války, ve vazbě bude pokračovat. Moskevský soud v úterý odmítl jejich odvolání. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy