Rizika střetů tramvají a aut ve městech v poslední době rostou

Riziko srážek tramvají s automobily nebo chodci v posledních letech neustále roste. Důvodem je především stoupající intenzita provozu ve velkých českých městech a také hustější síť městské hromadné dopravy.

Tramvaje v Praze, ilustrační fotografie
doporučujeme

Loni se podle statistik stalo takových nehod 2730, při nichž zemřelo sedm lidí. Za posledních pět let se počet střetů zvýšil o 12 procent. Pro řidiče aut bývají tyto střety často fatální. Upozornila na to Asociace Záchranný kruh.

Nejvyšší počet dopravních nehod s tramvajemi bylo loni v Praze, následovalo Brno a Ostrava. Letos jsou statistiky zatím příznivější, do konce května se stalo 828 mimořádných událostí. K tomu však přispěla i koronavirová krize, která výrazně omezila dopravní provoz.

Příčin dopravních nehod s účastí tramvaje a motorového vozidla je podle asociace několik. Mezi nejčastější patří nepozornost řidiče a také neznalost pravidel silničního provozu. "Pokud jede tramvaj po tramvajovém pásu v úrovni vozovky, může na něj řidič vjet při objíždění, předjíždění či pokud nemá dost místa mezi okrajem vozovky a tramvajovým pásem. Jestliže je však tramvajový pás nad či pod úrovní vozovky, nebo od vozovky oddělený, může ho řidič přejíždět jen příčně a v místech k tomu přizpůsobených,“ popsala prezidentka asociace Veronika Krajsová.

Roli hrají také fyzikální podmínky. Vysoká hmotnost tramvajové soupravy v řádu desítek tun způsobuje poměrně dlouhou brzdnou dráhu. Například při rychlosti okolo 40 km/hod. na rovné koleji se brzdná dráha cestujícími neobsazené tramvaje dostává až na hodnotu přibližně 18 metrů. To zpravidla k zabránění nehody nestačí. Největším problémem při střetu tramvaje s automobilem je jejich váhový nepoměr.

"Poškození osobního automobilu je tak mnohem rozsáhlejší a tomu odpovídá i poměrně velký rozsah zranění osob uvnitř vozu, kdy dochází k poranění nejen končetin, ale i hlavy a hrudníku z různě deformovaných částí karosérie. Následná péče a rekonvalescence je poté dlouhá a často mají tito lidé i trvalé následky," podotkl ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana.

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň "Ty to zvládneš", ve které se věnuje instruktáži dopravních nehod a jejich rizik. Kampaň je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

České dráhy plánují vybavit až 65 vozů systémem ETCS, bude to stát miliardu

10.08.2020 11:50 České dráhy plánují téměř za miliardu korun vybavit až 65 vozů mobilním systémem zabezpečovacího…

Hasiči evakuovali 200 lidí z vlaku u Mnichovic, hořelo v kabině

09.08.2020 21:05 Hasiči dnes večer zasahovali u Mnichovic nedaleko Prahy u požáru v osobním vlaku, evakuováno bylo…

U Brněnské přehrady hrozí dopravní kolaps, lidé mají využít MHD

09.08.2020 13:02 U Brněnské přehrady kvůli velkému množství aut hrozí kolaps dopravy, lidé by měli využít k přepravě…

Brno se bez podzemní kolejové dráhy neobjede, uvedl radní

09.08.2020 09:32 Bez podzemní kolejové dráhy se Brno v budoucnu neobejde, míní radní Filip Chvátal (KDU-ČSL). Podle…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama