Rizika střetů tramvají a aut ve městech v poslední době rostou

Riziko srážek tramvají s automobily nebo chodci v posledních letech neustále roste. Důvodem je především stoupající intenzita provozu ve velkých českých městech a také hustější síť městské hromadné dopravy.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Tramvaje v Praze, ilustrační fotografie
doporučujeme

Loni se podle statistik stalo takových nehod 2730, při nichž zemřelo sedm lidí. Za posledních pět let se počet střetů zvýšil o 12 procent. Pro řidiče aut bývají tyto střety často fatální. Upozornila na to Asociace Záchranný kruh.

Nejvyšší počet dopravních nehod s tramvajemi bylo loni v Praze, následovalo Brno a Ostrava. Letos jsou statistiky zatím příznivější, do konce května se stalo 828 mimořádných událostí. K tomu však přispěla i koronavirová krize, která výrazně omezila dopravní provoz.

Příčin dopravních nehod s účastí tramvaje a motorového vozidla je podle asociace několik. Mezi nejčastější patří nepozornost řidiče a také neznalost pravidel silničního provozu. "Pokud jede tramvaj po tramvajovém pásu v úrovni vozovky, může na něj řidič vjet při objíždění, předjíždění či pokud nemá dost místa mezi okrajem vozovky a tramvajovým pásem. Jestliže je však tramvajový pás nad či pod úrovní vozovky, nebo od vozovky oddělený, může ho řidič přejíždět jen příčně a v místech k tomu přizpůsobených,“ popsala prezidentka asociace Veronika Krajsová.

Roli hrají také fyzikální podmínky. Vysoká hmotnost tramvajové soupravy v řádu desítek tun způsobuje poměrně dlouhou brzdnou dráhu. Například při rychlosti okolo 40 km/hod. na rovné koleji se brzdná dráha cestujícími neobsazené tramvaje dostává až na hodnotu přibližně 18 metrů. To zpravidla k zabránění nehody nestačí. Největším problémem při střetu tramvaje s automobilem je jejich váhový nepoměr.

"Poškození osobního automobilu je tak mnohem rozsáhlejší a tomu odpovídá i poměrně velký rozsah zranění osob uvnitř vozu, kdy dochází k poranění nejen končetin, ale i hlavy a hrudníku z různě deformovaných částí karosérie. Následná péče a rekonvalescence je poté dlouhá a často mají tito lidé i trvalé následky," podotkl ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana.

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň "Ty to zvládneš", ve které se věnuje instruktáži dopravních nehod a jejich rizik. Kampaň je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Loading...
Vstupte do diskuze (2)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Smrt na přejezdech. Počet úmrtí při srážce s vlakem stoupl letos o dvě…

01.07.2020 16:12 Aktualizováno V první polovině letošního roku zemřelo při nehodách na železničních přejezdech 18 lidí. Oproti…

Čeští řidiči ignorují předpisy. Od pátku do neděle 5000 dopravních…

30.06.2020 11:48 Policie během každoroční celorepublikové dopravně-bezpečnostní akce, která je spojená se začátkem…

V Brně po střetu s dodávkou vykolejila tramvaj, dva lidé zraněni

30.06.2020 10:37 Aktualizováno Dodávka v Brně nedala dnes ráno přednost tramvaji, která po nárazu vykolejila. Dva lidé se lehce…

Nevyčerpané peníze z EU by se mohly přesunout do dopravy

29.06.2020 15:59 Česko se chystá přesunout do konce roku nevyčerpané peníze z EU do dopravy či zdravotnictví. Týkat…

Související:

Právě se děje

Další zprávy