Vykolejený vlak u Mariánských Lázní: Strojvůdce o snížené rychlosti nevěděl, tvrdí inspekce

Strojvůdce nákladního vlaku, který vloni 28. července vykolejil u Mariánských Lázní, nevěděl, že v úseku je snížená rychlost, i když potřebné informace k dispozici byly. Drážní inspekce dospěla k závěru, že pokyn ke snížení rychlosti se ke strojvedoucímu nedostal včas, což ukázalo slabinu v předávání informací.

Vlaky
doporučujeme

Vlak překročil v úseku maximální povolenou rychlost o 61 kilometrů za hodinu a ve vysoké rychlosti sjel z kolejí, uvedl v tiskové zprávě generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Při havárii vlaku převážející vápenec vznikla škoda 28 milionů korun. Drážní inspekce dospěla k závěru, že informace o snížení rychlosti se ke strojvedoucímu vlaku nedostala včas, a to i přes to, že jak provozovatel dráhy, tak příslušný dopravce splnili své povinnosti a informaci o změně rychlosti řádně a včas zveřejnili.

"Strojvedoucí byl o snížení rychlosti v předstihu informován prostřednictvím tabletu, v němž byl na změnu parametrů tratě u Chodové Plané informován. Bohužel tuto informaci si nepřečetl, i když to byla jeho povinnost, a vyjel na trať. Zároveň, dle svého vyjádření, přehlédl návěstidlo na trati upozorňující na to, že od následujícího rychlostníku bude snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině," uvedl Kučera.

Podle inspekce ale skutečnost, že dopravce systémově umožnil strojvedoucímu vyjet s vlakem na trať, aniž by měl jistotu, že se strojvedoucí seznámil s důležitými změnami, bylo slabinou celého řešení snížení rychlosti. Na výrazné omezení rychlosti o 65 km/h měly upozornit i další bezpečnostní prvky, například v podobě opakujícího se signálu na trati, který by upozorňoval na razantní snížení rychlosti, uvádí inspekce.

Inspektoři se při vyšetřování nehody pokoušeli kontaktovat i další strojvedoucí, kteří by mohli mít poznatky o podmínkách na místě nehody. To se ale až na jednu výjimku nepodařilo. "Výsledek snahy Drážní inspekce o navázání kontaktu se strojvedoucími tak ukázal, že v českém prostředí nejsou zatím pro tento způsob identifikace, popis a řešení nebezpečných stavů dobré podmínky," uvedl Kučera.

Podle inspekce nehoda ukázala, že posuzování rizik a přijímání opatření pro jejich usměrnění je potřeba řešit operativně případ od případu. Vyžaduje to aktivní přístup všech zainteresovaných stran už při identifikaci možného nebezpečí zaměstnanci, kteří se přímo podílejí na provozu, a nikoliv až jako přijímání opatření po vzniku mimořádné události. Mezi dopravcem a provozovatelem trati chyběla ochota ke vzájemné spolupráci, míní inspekce.

Na základě poznatků z vyšetřování Drážní inspekce vydává několik bezpečnostních doporučení Drážnímu úřadu, zejména ke změně vnitřních předpisů provozovatele dráhy a k opakovanému upozorňování na razantní snížení rychlosti. Inspekce také doporučuje, aby v tabulkách traťových poměrů byly zásadní změny rychlosti zvýrazněny. "Dále u dopravců je třeba zajistit, aby strojvedoucí, pokud se před jízdou jednoznačně a prokazatelně neseznámí se změnami parametrů tratě, nemohl vůbec s vlakem odjet," uvedl Kučera.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nehody na železnici: ČD ze své nadace rozdělily zraněným zaměstnancům 400…

06.08.2020 14:49 České dráhy rozdělily ze své nadace 400.000 korun zaměstnancům, kteří utrpěli zranění při nedávných…

Železničáři se připravovali na vládní návštěvu. Tetování neprošlo

05.08.2020 14:04 Návštěva premiéra Andreje Babiše (ANO), šéfa dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) a…

Na Benešovsku se srazil vlak s autem. Řidička vozu zemřela

04.08.2020 19:56 Aktualizováno Na železničním přejezdu v Heřmaničkách na Benešovsku se dnes vpodvečer srazil vlak s osobním autem.

V centru Prahy prasklo potrubí, provoz tramvají je přerušen

04.08.2020 17:31 Aktualizováno vůli prasklému vodovodnímu potrubí v Ječné ulici byl dnes před 07:00 v obou směrech zastaven provoz…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama