Velký boj proti plastům je zahájen. Připojit se musí i obchodní řetězce

Praha - Senát České republiky podpořil zákaz jednorázových plastových materiálů, mezi které patří například plastová víčka, nádobí a vatové tyčinky. Senátoři podpořili rovněž snížení spotřeby plastových nápojových kelímků a nádob na potraviny. Evropská komise chce po členských státech, aby do roku 2025 zajistily sběr 90 procent jednorázových plastových lahví od nápojů. S plasty nově bojují i velké obchodní řetězce, Greenpeace však upozorňuje, že skoro všechny potraviny jsou nám servírované v přebytečném obalu. Trendem posledních let jsou například speciální bezobalové obchody, kde místo obalů se používají buď sklo nebo textilní sáčky. Každý si svůj způsob, jak bojovat s plasty vybírá sám.

Přidejte svůj názor

Protestující aktivisté organizace Greenpeace (21.8.2018)

“Papriky zabalené po jedné v plastu nebo oloupaný pomeranč v plastové krabičce. Takové obskurnosti už mnoho z nás vidělo na vlastní oči nebo alespoň na fotografiích, které se virálně šíří internetem. Příroda vybavila zeleninu i ovoce svým vlastním obalem, přesto jsou nám mnohdy servírované v přebytečném plastu. Je načase, aby obchody s touto praxí skoncovaly. To je první a nejjednodušší krok, kterým mohou jejich provozovatelé začít,” upozornil tiskový mluvčí české pobočky Greenpeacu Lukáš Hrábek. 

Greenpeace společně se 70 tisíci lidmi podepsanými pod výzvou požaduje, aby Česká republika podpořila současný text směrnice a nad její rámec prosazovala ještě další kroky, například odstranění nebezpečných chemických látek z používaných plastových materiálů či zavedení povinnosti pro výrobce podílet se na úklidu jednorázových plastů z nádrží, vodních toků, moří a oceánů.

Změny ale musejí být radikálnější 

Organizace doufá, že čeští politici nakonec lidem vyhoví. Podobná petice Greenpeace s 65 tisíci podpisy vedla na Novém Zélandu k zákazu jednorázových tašek v obchodech, který byl nedávno oznámen.

S plasty se dá bojovat i lokálně, podle ekologické aktivistky Lucie Nové záleží na každém jedinci. „Velkým přínosem pro přírodu může být i banální třídění odpadů. Já osobně se snažím nekupovat výrobky zaobalené do plastových materiálů. Kromě toho místo jednorázových tašek v obchodech používám své vlastní textilní sáčky, které mám vždy po ruce v batohu. Je to vlastně velký trend dnes, zvlášť když se mluví v souvislosti se Zero Waste způsobem života,“ řekla aktivistka serveru EuroZprávy.cz.

K protiplastové agendě se zapojují i velcí hráči, a to především obchodní řetězce. „Tuto problematiku nebereme na lehkou váhu a pracujeme s dodavateli zboží i obalů na udržitelném řešení. Hledáme například přírodní či papírové alternativy pro party sortiment, to znamená brčka, kelímky, misky, tácky a podobně. Od září zákazníkům nabídneme ve vybraných pilotních prodejnách výrobky z bio rozložitelného materiálu,“ řekl serveru EuroZprávy.cz vedoucí komunikačního oddělení obchodního řetězce Albert Jiří Mareček.

O svém rozhodnutí bojovat s plasty již dřív oznámilo Tesco a Kaufland. Organizace Greenpeace však upozorňuje na nutnost přísnějších zákazů na plastové výrobky ale hlavně na plastové obaly pro potraviny. 

Skončit musí i plastové obaly 


“Nechceme, aby pozitivní změny proběhly jen v odděleních s ovocem a zeleninou. Když lidé chodí nakupovat, je pro ně velmi těžké vyhnout se výrobkům zabaleným v plastu. Tyto obaly přitom potřebují jen na velmi krátkou dobu, než se dostanou domů, kde většinou zboží stejně přesypou do potravinových dóz či krabiček. Po nákupu tak mohou rovnou vyrazit ke kontejnerům na tříděný odpad. Pokud chceme výrazně omezit množství plastového odpadu, musí nám obchody dát možnost nakupovat potraviny i v jiných druzích obalů či bezobalovým způsobem,“ řekl Lukáš Hrábek z Greenpeace ČR.

O svém úmyslu bojovat s plastovými materiály serveru EuroZprávy.cz oznámil řetězec Penny, který ke změnám plánuje přistupovat postupně. „Je naší snahou do budoucna využití plastových obalů snižovat. Některé aktivity podnikáme již nyní, například snížení používání plastových materiálů u produktů našich privátních značek. Nicméně již na podzim hodláme zveřejnit všechny naše kroky týkající protiplastových opatření,“ řekla marketingová specialistka Penny Monika Lebedová.

Průměrný Čech vyhodí do koše potraviny v celkové hodnotě 20 000 Kč za rok

V boji o šetrnější zacházení s přírodou řetězec Penny jde dál. „Společnost Penny Market se v letošním roce rozhodla skončit s plýtváním potravin. Podle některých údajů se totiž v naší zemi vyhodí až třetina potravin. Průměrný Čech dokonce vyhodí do koše potraviny v celkové hodnotě 20 000 Kč za rok,“ vysvětlila Monika Lebedová. 

Společnost na svém webu, ale i na sociálních sítích chce lidem představit vlastní rady a tipy, jak šetrněji zacházet s potravinami a omezit tak jejich plýtvání. „Zároveň jim chceme ukázat, že je hospodárnější nakupovat vícekrát do týdne a pouze to, co je potřeba,“ řekla Lebedová. Průzkumy totiž ukazují, že nejčastěji se vyhazuje pečivo a ovoce se zeleninou.

Tématem plýtvání potravinami společnost Penny se začala zabývat jako jedna z prvních v roce 2016. „Zařadili jsme do sortimentu ovoce a zeleninu nestandardních tvarů. Takto pomáháme již přes rok a půl českým farmářům s kousky ovoce a zeleniny, které by se díky svému tvaru do prodeje nedostaly,“ doplnila představitelka společnosti.

„Prodejny společnosti Albert mají propracovaný systém předcházení vzniku odpadů i jejich snižování. To se týká nejen plastových a papírových obalových materiálů, které třídíme, ale také zpoplatnění igelitových tašek, k němuž jsme ve všech našich obchodech přistoupili již před více než osmi lety,“ řekl serveru EuroZprávy.cz vedoucí komunikačního oddělení obchodního řetězce Albert Jiří Mareček.

Nová směrnice navrhuje prví velké kroky v boji proti plastům 

Nová směrnice EU navrhuje, aby členské státy zvyšovaly informovanost spotřebitelů o negativních dopadech vyhazování plastů na jedno použití. Požadavky se vztahují i na výrobci, které se budou podílet na finančních nákladech spojených s nakládáním s odpady a úklidem.

 Organice Greenpeace však vyžaduje radikálnější změny a na září chystá v České republice testování vody v řekách na přítomnost mikroplastů. Připojí se také k celosvětové úklidové akci, po níž zanalyzuje sebraný plastový odpad, aby zjistila, jaké konkrétní firmy jsou zodpovědné za plasty pohozené v české přírodě.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nejchutnější jablko z loňské sklizně? 135 degustátorů vybralo vítěze

12.01.2019 14:44 Nejchutnější odrůdou jablek z loňské úrody je Andera. Rozhodla o tom tento týden degustace jablek v…

Co zachrání české lesy? Experti vydali varování už před 15 lety, teď na…

12.01.2019 12:26 Ti majitelé lesů, kteří před 15 lety dali na varování vědců a začali vytvářet druhově pestré a…

Půdní sucho pomine pouze v Čechách. Na Moravě potrvá, soudí expert

10.01.2019 16:52 Sníh či déšť, který ještě přijde v nejbližších dnech, by měl stačit na to, aby se hodnoty nasycení…

Chvaletická elektrárna nesplňuje emise a žádá výjimku. Greenpeace se bouří

09.01.2019 17:34 Společnost Sev.en EC, která provozuje elektrárnu Chvaletice, se rozhodla požádat o výjimku pro…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama