Plastic attack v Praze: Aktivisté originálním způsobem protestovali proti plastům

Praha - Dobrovolníci a dobrovolnice Greenpeace dnes dopoledne protestovali proti nadbytečnému používání plastových obalů v obchodech. V pobočce řetězce Billa poblíž pražského náměstí Republiky nakoupili různé potraviny, přemístili je do přinesených tašek či nádob a nepotřebný plastový odpad demonstrativně zanechali uvnitř prodejny.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

Greenpeace

Akcím tohoto typu se přezdívá “plastic attacks” a v poslední době se v různých zemích konají stále častěji. Organizace Greenpeace věří, že se dnešní akcí inspirují skupiny lidí i jednotlivci, aby plastové obaly po nákupu nechávali i v dalších řetězcích a dalších městech.

"Naše společnost s hnutím již od minulého týdne komunikuje, a protože považuje tuto problematiku za záležitost širšího měřítka, navrhli jsme hnutí Greenpeace uspořádat setkání všech zainteresovaných stran, kde bychom prodiskutovali stávající situaci a společně se pokusili najít řešení tohoto celosvětového problému," řekla tisková mluvčí obchodního řetězce Billa Dana Bratánková serveru EuroZprávy.cz.

img-responsive

Greenpeace | foto: (c) Greenpeace - Petr Zewlakk Vrabec

Podle Dany Bratánkové společnost vnímá svou odpovědnost a zvažuje vhodná opatření, která cílí na celou skupinu Rewe (skupina působí ve 14 zemích EU - pozn. redakce). 

Od minulého týdne se signatáři a signatářky výzvy Plast je past, kterých je nyní přes 73 tisíc, obracejí na obchody, v nichž nakupují, prostřednictvím elektronické pošty a sociálních sítí. Vyzývají je k omezení zbytečných plastových obalů a ptají se na kroky, které obchody plánují v budoucnosti zavést. Lidi nejvíce zajímá, kolik kilogramů plastového odpadu se dostane prostřednictvím řetězců do oběhu a o kolik procent plánují toto číslo snížit. Dalším jejich požadavkem je, aby řetězce podpořily novou evropskou směrnici omezující jednorázové plasty a zálohování nápojových obalů z plastu. 

img-responsive

Greenpeace | foto: (c) Greenpeace - Petr Zewlakk Vrabec

"Z odpovědí supermarketů vyplývá, že jejich provozovatelé si dobře uvědomují problémy spojené se zpracováním plastového odpadu a jeho uvolňováním do životního prostředí. Některé přicházejí s konkrétními kroky, některé teprve zjišťují, jaké jsou možnosti. Stále ale čekáme na obchody, které se zatím nevyjádřily. Pak se budeme odpovědím věnovat detailněji," řekl tiskový mluvčí české pobočky Greenpeace Lukáš Hrábek. 

Supermarket Billa navrhl ve své reakci setkání zainteresovaných stran, které by se problematikou plastových obalů zabývalo. Organizace Greenpeace to považuje za dobrý nápad. “Věříme, že až se příště potkáme se zaměstnanci řetězce Billa, bude to u jednoho stolu společně s dalšími představiteli průmyslu a obchodníků a budeme všichni pracovat na zavedení konkrétních řešení, která pomohou snížit množství produkovaného odpadu. Nabízí se totiž například zavedení depozitního systému pro PET lahve a plechovky, který by se výrazně dotkl právě obchodních řetězců,” dodal Hrábek.

img-responsive

Greenpeace | foto: (c) Greenpeace - Petr Zewlakk Vrabec

Výzva Greenpeace je určena vedle průmyslu i politikům - konkrétně ministrovi životního prostředí a europoslancům. Požaduje, aby aktivně podporovali právě projednávanou celoevropskou směrnici o omezení jednorázového plastu, jejíž znění minulý týden podpořil Senát.

img-responsive

Greenpeace | foto: (c) Greenpeace - Petr Zewlakk Vrabec

Protiplastovou agendu podpořily i další řetězce. "Je naší snahou do budoucna využití plastových obalů snižovat. Některé aktivity podnikáme již nyní, například snížení používání plastových materiálů u produktů našich privátních značek,“ řekla serveru EuroZprávy.cz marketingová specialistka řetězce Penny Monika Lebedová. 

img-responsive

Greenpeace | foto: (c) Greenpeace - Petr Zewlakk Vrabec

"Problematiku plastů nebereme na lehkou váhu a pracujeme s dodavateli zboží i obalů na udržitelném řešení. Hledáme například přírodní či papírové alternativy pro party sortiment, to znamená brčka, kelímky, misky, tácky a podobně," sdílel serveru EuroZprávy.cz vedoucí komunikačního oddělení obchodního řetězce Albert Jiří Mareček.

Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česko je nesoběstačné? Schodek agrárního obchodu byl loni zatím nejhorší

12.02.2019 11:44 Aktualizováno Schodek agrárního zahraničního obchodu se loni meziročně prohloubil o zhruba 7,88 miliardy korun,…

Termín "řecký jogurt" zmizí z české legislativy, dopad je nejasný

11.02.2019 15:48 S rozhodnutím o konci značení řecký jogurt v české legislativě se nedá nic dělat, ČR by jinak…

Financování státní podniků povodí čeká změna, plánuje ministr Toman

06.02.2019 16:50 Ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD) předloží do měsíce premiérovi Andreji Babišovi (ANO)…

Velké nádrže jsou plné z 80 procent. Při suchém létě vodu zajistí, hlásí…

05.02.2019 16:55 Aktualizováno Významné vodní nádrže v České republice jsou připraveny v případě suchého léta zajistit zásobování…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama