Skončí Česko před soudem EU? Brusel se zlobí, zahájil první stupeň řízení

Evropská komise (EK) dnes vyzvala Českou republiku, aby uvedla do souladu s evropskými pravidly své právní předpisy týkající se kvality ovzduší. Výzva je prvním stupněm v řízení pro porušení povinností, které může teoreticky skončit až u unijního soudu. Praha má dva měsíce na odpověď. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) jde o vyjasnění některých definic, výzva se ale netýká konkrétních záležitostí ohledně kvality ovzduší ani opatření proti znečištění.

Přidejte svůj názor 6 komentářů

Richard Brabec (ANO)

Oznámení o výzvě zveřejnila komise v pravidelném každoměsíčním přehledu kroků, které dělá v situaci, kdy členské země EU nemají svá národní pravidla v souladu s evropskou legislativou.

U České republiky, ale také u Bulharska, nyní komise zjistila nedostatky při zapracování několika ustanovení směrnice o kvalitě ovzduší do vnitrostátních právních předpisů, které nesprávně odrážejí některá důležitá ustanovení.

V případě Česka nejsou podle názoru unijní exekutivy účinným způsobem zapracována ustanovení týkající se mezních hodnot a některé definice. Například definice "těkavých organických sloučenin" není v souladu s definicí použitou ve směrnici, uvedla dnes komise.

Podle ministra Brabce jde spíše o technickou záležitost. "Jde o vyjasnění některých definic, například těkavých látek, kdy na úrovni expertů Evropské komise a našich expertů nedošlo ke sladění některých názorů. Netýká se to záležitosti, kterou jsme dnes diskutovali ohledně kvality ovzduší či konkrétních opatření proti znečištění," řekl na tiskové konferenci po jednání s eurokomisařem pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenuem Vellou. "Naši odborníci to vyjádření studují a rozhodně to budeme implementovat," dodal.

"Je to vlastně shoda okolností, že to vyšlo na tento týden. Jedná se o korekci transpozice evropské legislativy do českého práva. Evropská komise je připravena České republice pomoci. Ale nechci snižovat význam této otázky, protože je důležité mít správnou legislativu," uvedl Vella.

Třetí výzva kotlíkových dotací možná vynechá kotle na uhlí

Největší rezervy z hlediska znečištění ovzduší má ČR podle Brabce v lokálním vytápění a dopravě. Lokální topeniště podle něj řeší tzv. kotlíkové dotace, ministerstvo životního prostředí proto připravuje třetí dotační výzvu s alokací tří miliard korun a zvažuje, že by mohly být vyřazeny kotle umožňující spalování uhlí. 

Z příspěvků MŽP bylo dosud vyměněno zhruba 60.000 domácích kotlů. Brabec by byl rád, kdyby k nim přibylo do roku 2020 dalších 30.000 až 35.000. Třetí výzva kotlíkové dotace bude vyhlášena příští rok. "Protože Evropská unie je zdrojem peněz v rámci Operačního programu Životní prostředí, vnímáme apel na další zpřísnění podmínek směrem od uhlí. Velmi pravděpodobně ho zohledníme v dalších diskusích před ohlášením podmínek třetí výzvy," řekl Brabec s tím, že první výzva umožňovala dotace i na čistě uhelné kotle, druhá už pouze na kombinované.

Připomněl, že v roce 2022 budou muset být odstaveny z provozu všechny kotle první a druhé emisní třídy, jejichž prodej je zakázán od 1. ledna 2014, ale kterých je v provozu odhadem stále kolem 300.000. Obce mohou od září díky novele zákona o ochraně ovzduší zakázat na svém území vytápění tuhými palivy v těchto kotlích ještě před jejich plošným zákazem.

Resort se chce nově zaměřit i na nízkopříjmové skupiny obyvatel v Moravskoslezském kraji. "Chceme jim nabídnout bezúročné půjčky na část kotle, kterou platí sami, aby nemuseli mít našetřenou ani korunu a mohli si dovolit nový moderní úsporný kotel," řekl ministr. Pokud se pilotní projekt osvědčí, je možné rozšíření do dalších krajů, zejména Ústeckého či Karlovarského. Kotlíkové dotace jsou podle Brabce vzorem například pro Polsko, které chystá projekt na výměnu možná milionů kotlů.

MŽP se také s ostatními resorty podílí na podpoře alternativní dopravy. "Nejde jen o naše dotace samosprávám na elektromobily nebo CNG vozy. Podporujeme i vodíkovou mobilitu, především ale infrastrukturu. S ministerstvem dopravy a dalšími resorty je připravený plán čisté mobility, který by měl umožnit, aby už v roce 2020 byly páteřní sítě v České republice propojeny rychlodobíjecími stanicemi," doplnil Brabec. Významným problémem je podle něj i přeshraniční přenos znečištění, zejména z Polska, a zůstává jím i průmysl.

Cílem je evropské limity splnit do roku 2020. "V lednu si Evropská komise pozvala devět členských států. Se všemi jsme řešili obavy, že nesplní pravidla co se týče kvality ovzduší. Měly měsíc na přípravu plánu, následně jsme posoudili, zda může zajistit splnění požadavků do roku 2020. Šest z těch devíti zemí muselo k soudu. Česko ne, neboť představilo plán, který může zajistit splnění limitů. Pokud by se tak nestalo, budeme postupovat stejně, jako u zmíněných šesti států. Chceme Česku pomoci, ale spoustu práce musí udělat samo," řekl Vella.

Vstupte do diskuze (6)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Brusel žene Česko k soudu, kvůli pravidlům o energetické náročnosti budov

24.01.2019 13:07 Evropská komise (EK) dnes poslala Českou republiku k unijnímu soudu, neboť země nezajistila řádné…

Sněmovna posílila pozici ekologických organizací. Na změnu zákona tlačil…

23.01.2019 13:03 Aktualizováno Nevládní ekologické organizace zřejmě získají výslovné právo požádat o uložení nápravných nebo…

V ČR se recykluje jen 58 procent PET lahví, problém by vyřešilo zálohový…

22.01.2019 18:40 V Česku se k recyklaci odešle 57,5 procenta PET lahví, uvedla dnes pracovní skupina Zálohujme,…

Opravme Česko. Spolek nadšenců nás chce zbavit šrotu na jedno použití

22.01.2019 14:49 Planetu Zemi čím dál víc zahlcuje zbytečný odpad, na což se rozhodli poukázat i lidé v České…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama