Kolik u nás stojí kilometr dálnice? Jsme na tom lépe než před pěti lety, ujistil prezident NKÚ

Praha - Podle prezidenta Národního kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslava Kaly se během pěti let razantně změnily dva faktory při stavbě dálnic v České republice. Upozornil také na to, že by resort dopravy měl upravit cenové normativy pro výstavbu dálnic.

Miloslav Kala /ČSSD/, prezident NKÚ
doporučujeme

Podle prezidenta NKÚ Miloslava Kaly se v České republice staví dálnice pomalu zejména proto, že dlouho trvá příprava. "Od rozhodnutí výstavby dálnice po získání pravomocného stavebního povolení to trvá třináct let," uvedl v Českém rozhlase Kala, podle něhož se tato lhůta o čtyři roky za posledních pět let prodloužila. "Tato kontrola navazovala na kontrolu z před pěti let. Chtěli jsme udělat srovnání, jak se Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy vypořádaly s našimi poznatky za těch pět let," vysvětlil prezident NKÚ.

Důvodem kontroly bylo hlavně to, že se jedná o velké prostředky a pak také to, že tato oblast byla spojována například s korupcí. Pokud by úřad zjistil nějaké pochybení, tak je jeho povinnost podat trestní oznámení. Zatím se však dle Kaly nestalo. Prezident NKÚ přišel s výsledkem kontroly, která ukázala, že se za posledních pět let změnily dva faktory při stavění dálnic. Kromě toho, že se prodloužila doba přípravy, zároveň se snížila průměrná cena jednoho kilometru dálnice. "V roce 2013 stál jeden kilometr dálnice v průměru 340 milionů korun, dnes je to 152 milionů," uvedl Kala s tím, že na tom má podíl zejména vyšší konkurence mezi firmami.

Některé nabídky stavebních firem jsou prý i o třetinu až polovinu nižší než minimální cena, kterou by chtěl stát utratit. Což pak vede k daleko větší kontrole. "V závěru zprávy říkáme, že cenové normativy neslouží v současné době k tomu, aby investor řídil cenovou politiku. Došlo k tu velké disproporci. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic by mělo začít upravovat cenové normativy," míní Kala.

Prezident NKÚ vzápětí vysvětlil, proč stát soutěží dráž výstavbu dálnic, než firmy na trhu nabízejí. "Je to předpokládaná cena. Na projekt se nasadí cenový normativ, kdy se ocení jednotlivé položky, sečte se to, a s výslednou cenou se jde do soutěže. Chyba je, že cenové normativy v sobě zřejmě obsahují lidově řečeno nějakou vatu, která vede k těmto velkým rozdílům. A to je nebezpečné," varuje prezident Miloslav Kala.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Průzkum: ANO by opět vyhrálo sněmovní volby, ale pohoršilo si o pět procent

22.09.2020 20:15 Hnutí ANO si ve volebním průzkumu agentury STEM letos v září pohoršilo z květnových 33,7 procenta…

Nový ministr Prymula pozastavil své živnostenské oprávnění

22.09.2020 20:05 Ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) dnes pozastavil své živnostenské oprávnění, na jehož…

Prymula přiznal problém se semaforem, za jeho vznikem byly politické tlaky

22.09.2020 19:32 Za vznikem takzvaného semaforu, který ukazuje riziko nákazy v jednotlivých okresech, byly politické…

Hamáček mluvil se Zemanem o pandemii, říjnové volby prý budou

22.09.2020 17:23 Aktualizováno Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) seznámil prezidenta Miloše Zemana se situací kolem…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama