Exprezident Klaus odešel z rozhovoru. Řešila se údajná půjčka Rusku

Bývalý prezident Václav Klaus dnes předčasně ukončil živý rozhovor pro Český rozhlas-Radiožurnál, ve kterém odpovídal na dotazy týkající se jeho údajné role v půjčce Sovětskému svazu. Moderátora pořadu obvinil ze lži. Podle Českého rozhlasu (ČRo) ale byly položené otázky korektní a věcné.

Eurozpravy.cz
doporučujeme

Některá média minulý týden uvedla, že Klausem vedené ministerstvo financí odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu tajně půjčku přibližně 1,3 miliardy amerických dolarů. Klaus to opakované označil za lež.

Klaus dnes v Radiožurnálu zopakoval, že jde o snůšku lží a výmysl "aktivistických novinářů." Odmítl, že měl s převodem peněz cokoliv společného. Podle Klause nikdo žádné peníze do Sovětského svazu neposlal, pouze byla otevřena úvěrová linka na nákup zboží z Československa, která byla v gesci ministerstva zahraničního obchodu, nikoliv financí.

Klaus v rozhovoru opakovaně vytkl moderátorovi Radiožurnálu, že ho neposlouchá a že se "zbláznil". Rovněž ho obvinil ze lži a z toho, že se nesnaží pochopit jeho vysvětlení. "Lžete záměrně s ostatními soudruhy z Hospodářských novin, asi do jejich klanu patříte," řekl Klaus moderátorovi. Po zhruba deseti minutách se Klaus zvedl a rozčileně odešel ze studia.

Výtky ke způsobu vedení rozhovoru rozhlas odmítá. "Moderátor pořadu 20 minut Radiožurnálu Vladimír Kroc pokládal otázky věcně a korektně," uvedl na dotaz ČTK mluvčí ČRo Jiří Hošna. Rozhlas je podle něj přesvědčený o tom, že moderátor vedl rozhovor v souladu se zákonem o ČRo i s kodexem tohoto veřejnoprávního média

Článek o tom, že Klausem vedené ministerstvo financí tajně odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu půjčku otiskly Hospodářské noviny 25. května. Deník se odkazuje na dokumenty z Národního archivu, které vypátral ve spolupráci se serverem Aktuálně.cz, týdeníkem Respekt a protikorupční organizací Růžový panter.

Klaus už v den zveřejnění článku označil informace za neuvěřitelnou snůšku lží. Podle něj šlo o předem připravený útok na jeho osobu, eventuálně s cílem blokovat jeho případný návrat do politiky.

Organizace Institut Václava Klause označila tvrzení obsažená v článku za lživá a za příklad "obludné dezinformační kampaně založené na totální neprofesionalitě a nevzdělanosti". Nakladatelství Economia, pod které spadají Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz, institut o víkendu vyzval k veřejné omluvě.

Šéfredaktoři Hospodářských novin a Aktuálně.cz v dnes zveřejněné odpovědi důrazně odmítli obvinění z vedení lživé kampaně. Redaktoři i editoři článku podle nich bez zlého úmyslu použili některá zjednodušující spojení, která ale neměla vliv na podstatu sdělení, že kolem vzniku i vyrovnání takzvaného ruského dluhu panuje řada nejasností. "Formulace, v nichž jsme se dopustili příliš velké mediální zkratky, jsme opravili," uvedli šéfredaktoři.

Témata: EZ
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Vláda zřejmě odmítne návrh zmrazit platy ústavních činitelů

12.06.2021 14:22 Návrh premiéra Andreje Babiše (ANO) zmrazit platy ústavních činitelů včetně soudců pro příští rok…

Babiš se odmítl omluvit Pirátům, kteří jej k tomu vyzvali v předžalobní…

12.06.2021 11:45 Premiér Andrej Babiš (ANO) se odmítl omluvit Pirátům, kteří jej k tomu minulý týden vyzvali v…

Kauzu Babišova střetu zájmů převzal evropský žalobce

12.06.2021 09:22 Nově fungující Úřad evropského veřejného žalobce (EPPO) převzal kauzu střetu zájmů premiéra Andreje…

Pražský hrad bude před summitem NATO nasvícen modrou barvou

11.06.2021 17:12 Pražský hrad bude v neděli, v předvečer konání summitu NATO, nasvícen modrou barvou symbolizující…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama