Ministerstvo dopravy avizovalo, že se nechystá k provizornímu zabezpečení lokálních tratí, které jsou momentálně z hlediska bezpečnosti závislé především na lidech. Šéf resortu Karel Havlíček (ANO) uvedl, že je potřeba počkat na možnost zavést odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Urychlení procesu o pět let proto odmítl.
Během pracovního týdne došlo ke dvěma velkým vlakovým neštěstím. V úterý se na místní trati v Krušných horách srazily čelně dva vlaky. Nehoda si vyžádala dva lidské životy. Více než dvacet osob bylo zraněných. V pátek zase na pražské trati narazila prázdná souprava do stojícího rychlíku. Incident si naštěstí nevyžádal žádné oběti. Kvůli tomu se začalo polemizovat o kvalitě zabezpečení. Například na krušnohorské lokálce jsou za bezpečnost odpovědní pouze strojvedoucí a na dálku také dispečer, který jim dává pokyn k jízdě.
Tento systém bude i nadále pokračovat, jelikož resort dopravy a jemu podřízená Správa železnic hodlají i nadále vyčkávat na spuštění odlehčené verze evropského zabezpečovacího systému ETCS určeného pro lokálky. Ministr dopravy se už nechal slyšet, že se na vedlejších tratích nebude zavádět nic, co nemá celoevropské osvědčení.
"My to nemůžeme řešit provizoriem. Musí to projít certifikací a musí to odpovídat evropským parametrům. Například vlak, ve kterém se to neštěstí stalo, je vlak, který jezdí do Německa,“ vysvětlil Havlíček v rozhovoru pro ČT24 s poznámkou, že železniční síť je provázaná.
Ministr se zároveň také nechal slyšet, že mu celá diskuze o zabezpečení lokálek přijde zbytečná, a že situace železniční dopravy je srovnatelná se silnicí. "Není den, kdy by nebylo smrtelné neštěstí. Vždy můžeme říct, že kdybychom silnice a dálnice ještě lépe zabezpečili, tak toho mohlo být o něco méně. Nejsme schopni během několika let investovat stovky miliard korun jak do silničního zabezpečení, tak do železničního,“ podotkl.
Dále také řekl, že by se nebál jet vlakem po krušnohorské trati Pernink, kde k úterní nehodě došlo. "Toto může nastat kdykoli. Ale je to v tak minimální míře, v porovnání se silnicemi je to absolutní zlomek,“ konstatoval.
"Je třeba vidět, kde se stávají největší neštěstí. Ta nastávají na přejezdech. Proto jsme se rozhodli, že uspíšíme automatizaci a zabezpečení,“ připomněl české priority při zabezpečování železničních tratí.
"Připravujeme skutečně robustní řešení panevropského ETCS, které bude začínat v řádu desítek miliard korun, a všechny hlavní koridory budou během následujících let zabezpečeny,“ vyjádřil se šéf resortu dopravy k zavádění ETCS, které by se ale mělo momentálně týkat nejdůležitějších koridorových tahů.
Tyto priority se nezměnily ani po dokončení vyšetřování neštěstí z minulého roka u Ronova nad Doubravou, kdy se odehrál vesměs podobný scénář jako v případě Krušných hor, byť bez tragických následků. Rovněž se čelně srazily dva vlaky na trati se zjednodušeným řízením provozu, kde si strojvedoucí zřejmě spletl, v jaké stanici měl čekat na vlak v protisměru. Už tehdy inspektoři žádali ministra dopravy o urychlené zabezpečení takových tratí, k čemuž ale nedošlo.
"Můžeme říct, že na každé křižovatce, kde jezdí auta, by mohly být semafory – že když řidič nedá přednost, tak může dojít ke smrtelné nehodě. Je přece všem jasné, že nemůžeme dát semafory na každou křižovatku a stoprocentně vše zabezpečit,“ dodal Havlíček.
Související
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
Kupkovi by se líbil Korčok. Havlíček preferuje Pellegriniho, přeje si ho i Babiš
Karel Havlíček , Ministerstvo dopravy , železnice , Vlaky , Srážka vlaků u Perninku (7.7.2020)
Aktuálně se děje
před 56 minutami
Gerhskovich zůstává ve vazbě. Rusové ho hodlají soudit kvůli údajné špionáži
před 1 hodinou
Rusko zesílí útoky na ukrajinské sklady se západními zbraněmi, slíbil Šojgu
před 2 hodinami
Na Tachovsku zasahovala policie ve škole. Zadržela jednu osobu
před 2 hodinami
Černý kašel se v Česku nadále šíří. Nejvíce mezi náctiletými
před 2 hodinami
Finsko: Moskva je nyní nepřítel č. 1 a proto roste vysoký plot na hranici
před 4 hodinami
Mrazivé počasí na většině území na jednu noc odezní. Výstraha ale platí dál
před 5 hodinami
Německo zatklo muže za špionáž v europarlamentu pro Čínu. Peking reaguje
před 5 hodinami
Hackeři propašovali na web ČTK smyšlenou zprávu o atentátu na Pellegriniho
před 5 hodinami
Známe volební čísla pro eurovolby. O 21 mandátů usiluje 30 subjektů
před 5 hodinami
V Letech se otevřel Památník holokaustu Romů a Sintů na místě bývalého tábora
před 5 hodinami
Cameron: Rusko využívá střední Asii k obcházení sankcí
Aktualizováno před 5 hodinami
Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow
před 6 hodinami
Bartoška ocení Trojana na letošním karlovarském festivalu, oznámili organizátoři
před 6 hodinami
USA viní Čínu z podpory války proti Ukrajině. Pomáháte obcházet sankce, tvrdí Britové
před 7 hodinami
Nejde o špatná jablka, ale prohnilý strom Hamásu. Izrael se bouří proti zprávě o neutralitě UNRWA
před 8 hodinami
Pokud KLDR použije jaderné zbraně, její režim skončil, varuje Jižní Korea
před 8 hodinami
Izraelská armáda se chystá na evakuaci Rafáhu před plánovanou vojenskou ofenzívou
před 9 hodinami
Americké jednotky v Iráku a Sýrii se staly terčem několika útoků
před 10 hodinami
Kupka s Početím je novým rekordmanem českých aukčních síní
před 10 hodinami
Kreml: Svět je na pokraji konfliktu mezi největšími jadernými velmocemi světa, může skončit katastrofou
Rusko v pondělí prohlásilo, že vojenská podpora Ukrajiny ze strany USA, Británie a Francie posunula svět na pokraj přímého konfliktu mezi největšími jadernými velmocemi světa, který by mohl skončit katastrofou.
Zdroj: Libor Novák