Ministerstvo a Pedagogická komora se střetly kvůli inkluzi

Praha - Ministerstvo školství zřejmě navrhne zrušení přednostního vzdělávání handicapovaných dětí v běžných školách. Zároveň bude pravděpodobně chtít umožnit, aby do škol pro mentálně postižené chodily i děti bez tohoto druhu handicapu. Vyplývá to z připravovaného návrhu novely vyhlášky o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, o kterém dnes ČTK informoval předseda Pedagogické komory Radek Sárközi. Ministerstvo školství jeho tvrzení odmítlo.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

ministerstvo školství

Podle ministerstva připravovaná vyhláška umožní, aby se ve třídách pro žáky s určitým typem postižení mohli v odůvodněných případech vzdělávat i žáci s jiným typem znevýhodnění. "Platí, že ve třídě pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení," ohradil se proti Sárköziho interpretaci ředitel odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání na ministerstvu školství Jaroslav Faltýn. Zároveň popřel tvrzení, že resort navrhne zrušení přednostního vzdělávání handicapovaných dětí v běžných školách.

Vyhláška o společném vzdělávání dětí ve školách platí od září 2016 a mimo jiné reagovala na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. Ten v roce 2007 odsoudil Česko za to, že přeřazením několika romských dětí do takzvaných zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělávání a diskriminovala je. Po verdiktu se Česko zavázalo, že dosavadní praxi změní. Ministerstvo školství proto každoročně vládě předkládá zprávu o pokroku a plnění opatření. Informace resort pravidelně zasílá i Radě Evropy.

Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) při nástupu do funkce před půl rokem avizoval, že bude chtít fungování společného vzdělávání dětí ve školách upravit. Podle něj je neefektivní, příliš nákladné a zatěžuje školy zbytečnou byrokracií.

Současné nastavení takzvané inkluze, podle kterého stát proplácí školám podpůrná opatření pro handicapované, sociálně znevýhodněné i nadané děti, prosadila bývalá ministryně Kateřina Valachová (ČSSD). Většina zdravotně postižených nebo jinak znevýhodněných dětí se v běžných školách vzdělávala již dříve - nárok na to mají od roku 2005. Výjimkou byly jen děti s lehkým mentálním postižením, které se vzdělávaly převážně odděleně.

Podle odhadů ministerstva školství chodí do škol se vzdělávacím programem pro lehce mentálně postižené 4290 romských dětí, tedy 12,73 procenta. Romské děti tvoří 29,5 procenta žáků těchto škol, zatímco v běžných školách činí jejich podíl 3,6 procenta všech dětí.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Proč Zeman nejmenoval Fajta profesorem? Uvedl prý nepravdivé informace

17.01.2019 18:33 Ředitel Národní galerie Jiří Fajt předložil podle prezidenta Miloše Zemana k řízení o jmenování…

Plaga končí ve vládě? Vyrojily se spekulace, vysoké školy jsou znepokojeny

17.01.2019 17:03 Aktualizováno Předsednictvo Rady vysokých škol (PRVŠ) dnes vyjádřilo znepokojení nad informacemi, že by mohl být…

Odmítání jmenovat profesory nestojí za spor s VŠ, myslí si Kubera

16.01.2019 16:40 Důvody, proč prezident Miloš Zeman znovu odmítl dva docenty Karlovy univerzity jmenovat profesory,…

Výuka moderních dějin? Historikové vidí nedostatky jinde než BIS

14.01.2019 16:41 Ve výuce dějepisu ve školách vidí historikové Vojtěch Ripka a Petr Blažek nedostatky, ale spíše v…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama