Státní maturity? To raději pošleme studenty na lyže, říká pro EZ expert

Praha - Téměř jedna čtvrtina všech maturantů, kteří letos skládali státní maturitu z matematiky, neuspěla. Konkrétně šlo o 22,3%, což znamená nárůst oproti loňskému roku o 0,7%. U didaktického testu z češtiny propadl každý desátý maturant. Proč je pro české maturanty matematika takovým strašákem, v čem tkví chyba a jsou vůbec státní maturity dobrý nápad? Na tyto otázky se EuroZprávy.cz zeptaly experta na školskou problematiku Jiřího Matěje Brůny.

Přidejte svůj názor 19 komentářů

Jiří Matěj Brůna

V čem vidíte hlavní důvod vysoké "úmrtnosti" u maturit z matematiky?

Těch důvodů určitě bude více. Jedním z nich je obecně zhoršování matematické gramotnosti vyplývající i z mezinárodních srovnání. Svou roli podle mě hrají také obecnější společenské trendy i tendence ve vzdělávání. Z mého pohledu dnes většina talentovaných studentů směřuje spíše do humanitních oborů, a tak si zvolí k maturitě některý z cizích jazyků. Ostatně, ovládat dnes cizí jazyk je všeobecně považováno za lepší vklad do budoucna než umět matematicky myslet.

Někdo považuje právě vývoj matematických znalostí u současných studentů či maturantů za jeden ze symbolů úpadku vzdělávání, já to takhle vyhraněně úplně nevnímám. Mnozí ředitelé škol si také stýskají, jak je dnes takřka nemožné sehnat kvalifikovaného učitele matematiky, který by dokázal žáky nadchnout. A takhle bychom mohli v hledání příčin pokračovat.

Kdo je podle Vás za špatnou připravenost studentů odpovědný?

Někdy v lehké nadsázce říkám, že špatná známka více vypovídá o učiteli než o studentovi. Učitelé by zase řekli, že se žákům nechce učit a přemýšlet. Pravda bude samozřejmě někde mezi těmito, tak trochu extrémními, pohledy na věc. Možná bych k tomu dodal, že neúspěch u didaktického testu nemusí být vždycky způsoben špatnou připraveností. Přece jenom je to jeden jediný test, kdy s některými například dokáže pořádně zamávat tréma, zvláště když se ze státní maturity vytvořil jakýsi strašák na studenty, přičemž o matematice to platí dvojnásob.

Vyučuje se tedy matematika (a i další předměty) na školách špatně, či snad zastarale nebo nezajímavě?

Asi by nebylo spravedlivé generalizovat v tom smyslu, že matematika se na školách zkrátka učí špatně, nezáživně a nemoderně. Naopak, konkrétně u matematiky vidím docela značný posun, kdy řada škol zapojuje třeba Hejného metodu a celkově se zamýšlí nad tím, jak z tohoto neoblíbeného předmětu udělat pro děti předmět zábavnější a dobrodružnější. Na druhou stranu existuje samozřejmě řada škol, jež až tak s dobou jít nechce anebo neumí. To platí samozřejmě i pro ostatní předměty.

Jsou přes to všechno státní maturity jako takové správný nápad?

Osobně zavedení státem organizovaných maturit za správný a přínosný nápad nepovažuji. Myslím, že desítky či tedy spíše stovky milionů korun, které státní maturity každý rok stojí, by se daly použít účelněji. Jeden nápad za všechny: z ušetřených peněz by se mohl zaplatit lyžařský kurz spoustě dětí, jejichž rodiny si to finančně nemohou dovolit. Státní maturity jsou prý užitečné pro srovnání. Ale vždyť každý přece ví, jaká jsou v okolí například kvalitní gymnázia a že výsledky vzdělávání tam asi budou na jiné úrovni než na učilištích. Taktéž údajně měly sloužit místo přijímacího řízení na vysoké škole. To ale taky nefunguje, neboť drtivá většina univerzit si přijímačky chce logicky uspořádat dle svého.

Jak by se podle vás dal systém zlepšit, aby v budoucnu byli studenti u státních maturit úspěšnější? Měl by změny iniciovat stát (ministerstvo) nebo samy školy?

 Ať už by se centrální systém přenastavil jakkoliv, stejně to bude vždycky tak, že tady budou na jedné straně školy, pro jejichž studenty je maturita příliš lehká a jež mají prakticky stoprocentní úspěšnost a na druhou stranu školy, kde je procento úspěšnosti u závěrečné zkoušky znatelně nižší. Vhodnějším modelem by tedy bylo nechat organizování maturit jednotlivým školám s důrazem na profilovou část dle konkrétního zaměření studia. Pokud bych si ale mohl tipnout, nějaké zásadnější změny v tomto ohledu nečekám.

Vstupte do diskuze (19)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Bodový limit pro přijetí na maturitní obor? Plaga je proti, jednání…

09.11.2018 15:44 Možnost zavedení jednotné hranice bodů nutných pro přijetí u zkoušek na maturitní obory zůstává…

Přijímačky na SŠ? Jejich způsob nemá vliv na znalosti či maturitu, ukazuje…

09.11.2018 10:56 Způsob přijímání dětí na střední školy zřejmě nemá vliv na kvalitu výsledků ve vzdělávání. Vyplývá…

Celosvětové vzdělávání je v krizi! Papír je důležitější než znalosti nejen…

05.11.2018 19:44 Aktualizováno Komentář Petra Šulky – Poslední dobou otřásají světem vzdělanosti obrovské skandály, které dokazují…

Do škol míří Fakescape. Žáci se budou hrou učit o dezinformacích

05.11.2018 13:01 K výuce mediální výchovy budou moci střední školy používat novou únikovou hru s názvem Fakescape.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama