Neúspěšnost u maturit? Rozdíly mezi školami i kraji jsou enormní

Mezi kraji v ČR jsou výrazné rozdíly v podílu středoškoláků, kteří nezvládli maturitní zkoušku. Nejvíce se neúspěšnost u maturit liší na učilištích a nástavbách. V různých částech země je to až o zhruba 30 procentních bodů. Nejmenší rozdíly jsou na gymnáziích, a to kolem dvou procentního bodů.

Školství
doporučujeme

Nejúspěšnější jsou maturanti v Praze či ve Zlínském kraji, nejhůře jsou na tom v Ústeckém a Karlovarském kraji. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních zkoušek v letech 2011 až 2017, kterou vypracoval Cermat.

Zatímco v Ústeckém kraji do roku 2017 maturitní vysvědčení nezískalo 16,4 procenta maturantů, ve Zlínském kraji to bylo 7,2 procenta. Tyto údaje zahrnují i žáky, kteří ještě mohli zkoušku dokončit. V absolutní neúspěšnosti si vedla nejlépe Praha se 3,4 procenty maturantů, na poslední příčce pak zůstával kraj Ústecký, přičemž rozdíl mezi nimi činil přibližně pět procentních bodů.

Neúspěšnost maturantů v krajích se v daném období lišila i podle typu škol. Největší rozdíly byly u nástavbového studia. V Ústeckém kraji v něm do roku 2017 nezískalo maturitní vysvědčení kolem 51 procent maturantů, zatímco ve Zlínském kraji o zhruba 30 procentních bodů méně. Ve středních odborných školách činilo rozpětí mezi kraji asi 11 procentních bodů. Gymnazisté na tom byli nejhůře v Praze s 2,3 procenty neúspěšných a nejlépe na Vysočině s 0,5 procenty.

Podíl těch, kteří už další pokusy nemají, činil na gymnáziích do roku 2017 například na Vysočině 0,1 procenta maturantů a v nejslabším Ústeckém kraji 0,6 procenta. Na učilištích v Ústeckém kraji skončilo bez maturity 17,2 procenta žáků. Nejmenší absolutní neúspěšnost byla mezi učni v Pardubickém či Jihomoravském kraji, a to 8,2 procenta.

Podle Cermatu existuje souvislost mezi podílem dětí, které se v kraji hlásí na maturitní obory a tím, jakých výsledků pak dosahují. "Vztah mezi těmito dvěma veličinami lze popsat jako čím nižší účast na maturitním vzdělávání, tím vyšší míra neúspěšnosti maturantů," stojí v analýze.

Podle nedávné analýzy Nadačního fondu Eduzměna se v ČR liší už kvalita základních škol, takže mezi stejně starými dětmi mohou vznikat rozdíly v dovednostech a znalostech až jeden a půl roku. Rozdíly v kvalitě škol souvisí podle Eduzměny s výraznou decentralizací českého školství, která je největší mezi zeměmi OECD. Na odlišnou kvalitu vzdělávání v různých částech země upozornila již dříve i Česká školní inspekce.

Ani napotřetí nebo do uplynutí pětileté lhůty neuspělo u maturity v letech 2011 až 2017 celkem 4,8 procenta maturantů. V daném období tak z maturitních oborů odešlo bez řádně ukončeného vzdělání kolem 27.500 lidí. Neúspěšnost prvomaturantů v uplynulých letech každoročně rostla. Loni na jaře činila 25,3 procenta těch, kteří ke zkoušce přišli. Souhrnná data za letošní jarní termín zveřejní Cermat zřejmě ke konci prázdnin.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Univerzity chtějí učit prezenčně, jen v případě nutnosti online

06.08.2020 14:59 Brněnské vysoké školy zatím počítají s normální prezenční výukou v podzimním semestru, připravují…

Školy jsou v nejistotě. Zamezit setkávání žáků kvůli koronaviru není reálné

04.08.2020 16:50 Aktualizováno Zamezit šíření koronaviru ve škole v případě nákazy některého žáka bude podle zástupců školských…

Na Břeclavsku zavřeli školku, jedno z dětí má covid-19

04.08.2020 13:49 Aktualizováno Ve školce v Jevišovce na Břeclavsku mělo jedno z dětí pozitivní test na covid-19, školka je proto…

Za co Česko utratí miliardy z EU? NERV předložil návrh, chce i změnu…

03.08.2020 13:14 Evropské peníze by se v příštím programovacím období měly investovat do digitalizace, silnic a…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama