Neúspěšnost u maturit? Rozdíly mezi školami i kraji jsou enormní

Mezi kraji v ČR jsou výrazné rozdíly v podílu středoškoláků, kteří nezvládli maturitní zkoušku. Nejvíce se neúspěšnost u maturit liší na učilištích a nástavbách. V různých částech země je to až o zhruba 30 procentních bodů. Nejmenší rozdíly jsou na gymnáziích, a to kolem dvou procentního bodů.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Školství
doporučujeme

Nejúspěšnější jsou maturanti v Praze či ve Zlínském kraji, nejhůře jsou na tom v Ústeckém a Karlovarském kraji. Vyplývá to z analýzy výsledků maturitních zkoušek v letech 2011 až 2017, kterou vypracoval Cermat.

Zatímco v Ústeckém kraji do roku 2017 maturitní vysvědčení nezískalo 16,4 procenta maturantů, ve Zlínském kraji to bylo 7,2 procenta. Tyto údaje zahrnují i žáky, kteří ještě mohli zkoušku dokončit. V absolutní neúspěšnosti si vedla nejlépe Praha se 3,4 procenty maturantů, na poslední příčce pak zůstával kraj Ústecký, přičemž rozdíl mezi nimi činil přibližně pět procentních bodů.

Neúspěšnost maturantů v krajích se v daném období lišila i podle typu škol. Největší rozdíly byly u nástavbového studia. V Ústeckém kraji v něm do roku 2017 nezískalo maturitní vysvědčení kolem 51 procent maturantů, zatímco ve Zlínském kraji o zhruba 30 procentních bodů méně. Ve středních odborných školách činilo rozpětí mezi kraji asi 11 procentních bodů. Gymnazisté na tom byli nejhůře v Praze s 2,3 procenty neúspěšných a nejlépe na Vysočině s 0,5 procenty.

Podíl těch, kteří už další pokusy nemají, činil na gymnáziích do roku 2017 například na Vysočině 0,1 procenta maturantů a v nejslabším Ústeckém kraji 0,6 procenta. Na učilištích v Ústeckém kraji skončilo bez maturity 17,2 procenta žáků. Nejmenší absolutní neúspěšnost byla mezi učni v Pardubickém či Jihomoravském kraji, a to 8,2 procenta.

Podle Cermatu existuje souvislost mezi podílem dětí, které se v kraji hlásí na maturitní obory a tím, jakých výsledků pak dosahují. "Vztah mezi těmito dvěma veličinami lze popsat jako čím nižší účast na maturitním vzdělávání, tím vyšší míra neúspěšnosti maturantů," stojí v analýze.

Podle nedávné analýzy Nadačního fondu Eduzměna se v ČR liší už kvalita základních škol, takže mezi stejně starými dětmi mohou vznikat rozdíly v dovednostech a znalostech až jeden a půl roku. Rozdíly v kvalitě škol souvisí podle Eduzměny s výraznou decentralizací českého školství, která je největší mezi zeměmi OECD. Na odlišnou kvalitu vzdělávání v různých částech země upozornila již dříve i Česká školní inspekce.

Ani napotřetí nebo do uplynutí pětileté lhůty neuspělo u maturity v letech 2011 až 2017 celkem 4,8 procenta maturantů. V daném období tak z maturitních oborů odešlo bez řádně ukončeného vzdělání kolem 27.500 lidí. Neúspěšnost prvomaturantů v uplynulých letech každoročně rostla. Loni na jaře činila 25,3 procenta těch, kteří ke zkoušce přišli. Souhrnná data za letošní jarní termín zveřejní Cermat zřejmě ke konci prázdnin.

Loading...
Vstupte do diskuze (5)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Krize ve školství zažehnána? MŠMT dostane miliardu navíc

19.08.2019 14:08 Aktualizováno Do školství by v příštím roce měla jít oproti původnímu návrhu rozpočtu miliarda korun navíc na…

Čeští vědci zjistili, jak zvýšit efektivitu žáků ve školách. Učitelům…

10.08.2019 19:33 Aktualizováno Výzkum Masarykovy univerzity ukázal, že větší zapojení žáka do debat, častější argumentování a…

Nový předmět technika? Základním školám může způsobit problémy

07.08.2019 16:30 Ministerstvo školství chce do tvorby nového předmětu technika v příštím školním roce zapojit i…

Čeští žáci se vrátí do "dílen". Předmět technika se bude testovat na…

02.08.2019 16:12 Zhruba 20 až 30 základních škol se od září zapojí do pilotního ověřování nového předmětu technika,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama