Dobeš táhne školství ke dnu, kritizuje Chládek

Praha - Dobešovské zlehčování. Tak označuje stínový ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) reakce Josefa Dobeše na kritiku jím řízeného ministerstva. Zatím poslední negativní hodnocení přinesla organizace OECD ve zprávě zveřejněné minulý týden, v níž hodnotí vzdělávání v ČR.

Přidejte svůj názor

371

Zpráva kritizuje například přemíru centralizace v českém školství. K tomu Marcel Chládek serveru EuroZprávy.cz sdělil: „Současný ministr školství Josef Dobeš svým konáním situaci nijak neprospívá. Jde například o zmíněnou silnou centralizaci, kdy chce svou reformou financování regionálního školství ještě více resort centralizovat.“

Dodává také, že pedagogové jsou finančně demotivováni a je na ně vyvíjen tlak v podobě velké administrativy. Za názornou ukázku dává přípravu státních maturit. O státní maturitě se OECD taktéž zmiňuje a vytýká ji nepřipravenost. Na druhé straně v ní ale OECD vidí možnost srovnání škol napříč republikou.

Dalším bodem, v jehož kritice se Chládek shoduje se zprávou OECD, je také plošné testování žáků 5. a 9. tříd. Chládek uvádí jako příklad zahraničí: „Zkušenosti ze zahraničí bohužel ukazují, že plošné testování žáků může přinést četná rizika. Školy se tam předhánějí v tom, která je v testování lepší a snaží se zbavovat slabších žáků, namísto toho, aby jim na základě špatných výsledků byli schopni pomoci.“ Zároveň ale Chládek vidí nutnost získávání podobných dat pro podrobné analýzy. Snahu o jejich získání ostatně kladně hodnotí i OECD.

Vedle opozice a OECD je stále zřetelněji slyšet kritika ministra Dobeše i z řad koalice. Anna Putnová (TOP09), předsedkyně školského výboru Poslanecké sněmovny ČR, připisuje současné problémy především právě úřadujícímu ministrovi školství: „I pokud by některé pochybení provedli předchůdci na ministerstvu, je nesporné, že současné ministerstvo mělo dost času je napravit a ne v nich naopak pokračovat.“

Putnová kritizuje plošné testování žáků, které považuje za zbytečné. Dle jejího názoru by mělo probíhat v omezenější míře, což bylo ostatně dosavadní praxí. Dále pro EuroZprávy.cz dodává, že: „Testování 5. a 9. tříd by mělo mít svůj předem daný cíl a charakter.“

V kritice se shoduje s opozicí, i co se týče špatné motivace vyučujících. Ta by měla být podpořena propracovaným kariérním řádem, kde by byl zhodnocen přístup učitele, chuť vzdělávat se apod.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Změna státních maturit? Plaga je chce zúžit jen na didaktické testy

13.12.2018 16:48 Ministerstvo školství pravděpodobně navrhne zúžení státní maturity jen na didaktické testy. Podle…

V koalici to skřípe kvůli školním obědům zdarma, Plaga odmítl návrh…

13.12.2018 16:13 Ministr školství Robert Plaga (ANO) nesouhlasí s tím, aby děti ve školách dostávaly plošně…

Integrace Romů do běžných škol? Šabatová sestavila těchto deset opatření

12.12.2018 17:12 Kancelář ombudsmanky Anny Šabatové sestavila seznam deseti opatření, která by měla vést k lepší…

Zeman podepsal dekrety nových profesorů, tentokrát dominují technické vědy

06.12.2018 12:20 Dekrety šesti desítek nových profesorů dnes podepsal prezident Miloš Zeman. Profesorský titul bude…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama