Kvůli koronaviru se zavřelo 95 procent školek

V březnu a dubnu se v souvislosti s opatřeními proti koronaviru v Česku zavřelo kolem 95 procent mateřských škol. Žádným způsobem jich provoz neomezilo zhruba 1,5 procenta, i v nich se ale snížila docházka dětí přibližně na polovinu. Tři čtvrtiny školek pak poskytovaly rodičům nabídku vzdělávacích aktivit na doma, většinou jednou týdně. Vyplývá to z průzkumu České školní inspekce, jehož výsledky dnes inspekce zveřejnila na svém webu. Většina školek by podle průzkumu mohla obnovit provoz v druhé polovině května.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Ilustrační foto
doporučujeme

Školky na rozdíl od ostatních stupňů škol vláda kvůli šíření koronaviru 11. března plošně nezavřela. Rozhodnutí o jejich provozu nechala na zřizovatelích. Ministerstvo školství jim doporučilo provoz přerušit. Otevřených pak zůstalo kolem pěti procent mateřinek.

Zřizovatelé podle inspekce iniciovali zavření hlavně větších školek. Menší mateřské školy se zavřely často proto, že do nich rodiče přestali posílat děti. Omezený provoz zůstal převážně v zařízeních s vyšším počtem dětí. Zhruba čtvrtina ředitelů MŠ ještě na přelomu dubna a května, kdy se průzkum konal, nevěděla, kdy svůj provoz obnoví. Rozhodnout se chtěla podle dalšího vývoje epidemie. Většina školek ale už byla rozhodnutá, že se opět otevře v druhé polovině května.

Kolem 75 procent mateřských škol podle vyjádření jejich ředitelů pravidelně rodičům na dálku nabízelo rozvojové aktivity pro děti. Využívaly zejména své weby, e-maily, telefon nebo sociální sítě. Výsledek práce dítěte ale školky od rodičů podle inspekce tolik nevyžadovaly.

"Neposkytování pravidelné nabídky rozvojových aktivit ředitelé škol zdůvodňovali zejména nízkým zájmem ze strany rodičů, technickými obtížemi při využívání digitální techniky nebo nedostatečnými digitálními kompetencemi pedagogů," uvedla inspekce. Podle ní se projevily rozdíly mezi školkami v různých krajích. Častěji nabídku aktivit na doma nabízely v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji, nejméně často v krajích Karlovarském, Jihočeském a Plzeňském.

Podle inspekce se rovněž ukázalo, že jsou školky nedostatečně vybavené digitální technikou. Pro čtvrtinu to představuje zásadní překážku pro online vzdělávání. Většina nemá kvalitní počítače nebo notebooky, případně jim chybí kvalitní internetové připojení. Kolem sedmi procent ředitelů školek uvedlo, že učitelky nemají dostatečné dovednosti pro práci s počítačem.

Ředitelé školek si podle inspekce často stěžovali, že na ně vláda přenesla odpovědnost za rozhodnutí o podobě vzdělávání v době koronavirové krize. "Zároveň má mnoho z nich pocit, že se ze strany centrálních institucí nedostalo mateřským školám žádné podpory a že mateřským školám nebyly poskytovány ani potřebné informace," uvedla ČŠI.

Mimořádný průzkum zkoumal fungování školek v období mezi 11. březnem a 30. dubnem. Nouzový stav začal v ČR platit 12. března. Průzkum se konal od 28. dubna do 5. května. Zúčastnilo se ho 5248 z 5304 školek v Česku.

Loading...
Vstupte do diskuze (1)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V pondělí se otevře první stupeň ZŠ. Jak bude vypadat výuka?

23.05.2020 07:48 V pondělí se po dvouapůlměsíční pauze kvůli šíření koronaviru za přísných hygienických podmínek…

Speciální školy pro autisty se možná otevřou od 1. června

22.05.2020 16:51 Vláda by v pondělí měla rozhodnout o možnosti znovuotevření speciálních škol pro mentálně a tělesně…

Babiš navrhne, aby stát dával 2500 Kč na žáka pro školy v přírodě

22.05.2020 16:03 Premiér Andrej Babiš (ANO) navrhne, aby vláda schválila příspěvek asi 2500 korun na žáka pro pobyty…

Zotavovací akce pro děti jsou povoleny od 27. června, školy v přírodě…

21.05.2020 15:00 Aktualizováno Školy v přírodě a jiné vícedenní výlety, které pro děti pořádají školy, se kvůli opatřením proti…

Související:

Právě se děje

Další zprávy