Stát by měl řešit lepší připojení škol a žáků k internetu

Stát by měl do budoucna řešit potíže škol s kapacitou připojení k internetu, vzděláváním učitelů v používání digitálních technologií a velkou decentralizací vzdělávacího systému. Tyto věci se ukázaly jako zásadní pro kvalitu školství při současné koronavirové krizi, kdy se děti vzdělávají na dálku. Vyplynulo to z dnešní online diskuze Návrat do škol, nebo škola doma?, kterou pořádali zástupci Svazu průmyslu a dopravy a které se zúčastnil také ministr školství Robert Plaga (za ANO).

ministerstvo školství
doporučujeme

Podle Plagy je třeba se do budoucna bavit hlavně o tom, že by připojení k internetu mělo být ve státu univerzální standardní službou pro občany. Díky spolupráci některých škol s firmami a neziskovými organizacemi se podle něj sice konektivita škol proti jaru zlepšila, ale nejde o systémové řešení.

"Jsme pro to, aby se hledalo udržitelné řešení. Internet není něco, k čemu by bylo třeba se dopracovávat komplikovanou cestou. Je to něco, co má být absolutním standardem pro každého občana. Má být rychlý, dostupný a spolehlivý," doplnil výkonný ředitel společnosti T-Mobile Czech Republic Juraj Bóna. Připomněl, že T-Mobile minulý týden nabídl školám pro distanční výuku zejména žáků základních škol 10.000 SIM karet s rychlým připojením bezplatně na tři měsíce. Podle něj se toto množství za dva dny rozebralo, takže společnost přidá ještě jednou stejné množství. "Není to ale udržitelný způsob do budoucna," řekl.

Upozornil, že některé školy a úřady v Česku stále mají rychlost internetu 30 megabitů za sekundu, která se v zemi nyní považuje za standard. Cílem by podle něj mělo být, aby školy měly standardně internet s rychlostí tisíc megabitů za sekundu. Sociálně slabé rodiny by pak podle Bóny mohly dostávat přístup k připojení například formou dotací.

Podle Bóny v současnosti snahy o pomoc s investicemi do celoplošného pokrytí často naráží na spolupráci s jednotlivými obcemi, které bývají zřizovateli základních škol. "Problém je velká decentralizace," řekl. S tím souhlasil i generální ředitel CISCO SYSTEMS Czech Republic Michal Stachník, podle kterého není v současnosti ani tak problém s nedostatkem peněz, jako spíš s neefektivitou investic do vzdělávání z důvodu jejich nesystematičnosti.

Podle Stachník je také stále velkým problémem to, že učitelé neumí efektivně využívat digitální technologie k výuce. "Na tom musíme pracovat souběžně s budováním internetové infrastruktury nebo vybavováním škol počítači a software. Teď můžeme udělat generační skok. Společnost je na to připravena a my tuto šanci nesmíme promarnit," řekl.

Podle viceprezidentky Svazu průmyslu a dopravy Mileny Jabůrkové proto vláda musí nastavit ve školství systémové změny, které by vedly k větší digitalizaci školství. Využít by přitom měla peněz z Národního plánu obnovy. "Je třeba politikům vysvětlovat, že není možné lít peníze jen do betonu, ale i do vzdělávání, které je důležitou investicí," uzavřela.

Školy jsou od první poloviny října zavřené a děti se učí převážně prostřednictvím internetu. Kdy přesně se obnoví prezenční výuka, bude záležet na dalším vývoji epidemie koronaviru.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Přijímačky na čtyřleté SŠ bez jednotných testů, redukce maturity kvůli…

30.11.2020 12:45 Na čtyřleté maturitní obory středních škol nebudou na jaře 2021 povinné jednotné přijímací zkoušky.…

"Nebudu muset denně vařit." Otevření prvních stupňů škol přivítala řada…

30.11.2020 11:45 Obrovská úleva byla patrná dnes ráno v očích řady rodičů po odchodu školáků do jedné z olomouckých…

MU Brno chce návrat studentů do škol, má výhrady k nařízené pracovní…

29.11.2020 14:15 Snížení stupně rizika ze čtvrtého na třetí v systému PES je důvodem ke zrušení nouzového stavu,…

Od 7. prosince se na střídavou výuku vrátí studenti SŠ a VOŠ, zákaz…

29.11.2020 12:58 Ministerstvo školství na síti twitter potvrdilo, že školy do třetího stupně protiepidemických…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama