Úpravy v maturitách a přijímačkách? Střední školy mají k návrhům výhrady

Zástupci středních škol mají výhrady k návrhu úprav v maturitách a přijímacích zkouškách, které dnes v souvislosti se situací kolem koronaviru představil ministr školství Robert Plaga (ANO). Ředitelé nerozumí například tomu, proč by měly maturitní testy opravovat školy podle podkladů Cermatu. Podle nich by to Cermat zvládl rychleji a lépe.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Školství
doporučujeme

ČTK to dnes řekli předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.

"Celkově jsme počítali s tím, že k nějakým takovým změnám dojít musí. Některé z nich jsou asi dobré, ne se vším se ale můžeme ztotožnit," uvedl Zajíček. "Zrušení písemek vítáme, ale s čím zásadně nemůžeme souhlasit, tak to je opravování didaktických testů ve školách," řekl. Podle něj se tím opravování testů nezrychlí a školy to zbytečně zatíží. Lépe by to udělal Cermat, domnívá se. Podobně se vyjádřila i Schejbalová.

Zajíčkovi také v návrhu ministerstva chybí popis řešení pro případ, že by se školy neotevřely ani do konce června. Podle něj zatím nikdo nevyloučil, že školy budou zavřené i do konce školního roku, a není přitom jasné, jak by se taková situace vyřešila.

Zajíček řekl, že lidé budou chtít v červenci jet třeba na dovolené. "A určitě nechávat přijímací zkoušky na konec srpna je pro školy neakceptovatelné, protože my musíme mít taky čas na to, abychom připravili školní rok," upozornil.

Schejbalová návrh úprav v přijímacích zkouškách naopak uvítala. "To, aby proběhly přijímačky je nutné, hlavně na školách, kde máme velký převis," řekla. Ředitelé gymnázií podle ní ale mají výtky k návrhu, aby se v případě neotevření škol do 1. června nahradily maturitní zkoušky výsledky z posledních tří vysvědčení. "To si myslím, že je naprostá degradace školství, a to se nám nelíbí," uvedla. Podle ní by se to dalo vyřešit i tím, že by maturanti zkoušky skládali až v září. "Vysoké školy by určitě počkali a studenti by odmaturovali v září v pozimním termínu," domnívá se.

Konzultant společnosti EDUin Tomáš Feřtek považuje návrh za rozumný. Podle něj by se ale v současné situaci nemuselo trvat na jednotnosti přijímacích zkoušek. "Ty testy potřebují akorát školy s převisem (uchazečů) a není důvod, proč organizovat plošné zkoušky ve chvíli, kdy k nim děti půjdou 14 dní poté, co se vrátily po dvou až tříměsíční přestávce do výuky," myslí si.

Ministerstvo by podle Feřtka mělo školám poskytnout také lepší návod, jakým způsobem mají vést výuku na dálku. Ministr sice dnes na tiskové konferenci vyzval školy, aby se zaměřily především na hlavní předměty, jako je matematika nebo čeština. Podle Feřtka to ale nestačí. Některým školám podle něj totiž stále chybí jasnější návod, jak by učitelé mezi sebou měli spolupracovat, aby co nejméně zatěžovali vzděláváním dětí rodiče.

Ředitel teplického gymnázia a kandidát na senátora Zdeněk Bergman nevidí důvod pro odklad maturit až 21 dní po otevření škol, jak navrhl ministr Plaga. To, že by maturitní zkoušku nahradily výsledky studentů z posledních tří vysvědčení střední školy, připadá Bergmanovi nefunkční a nespravedlivé. 

Rozhodující by mělo být datum 1. června. Kdyby se školy otevřely dříve, nemuseli by maturanti podle návrhu ministra letos psát slohy z češtiny a cizích jazyků. Testy by mohly vyhodnocovat samotné školy podle podkladů Cermatu, který je připravuje. "Pan ministr řekl, že na školy zašle klíče, ať si testy opraví, s tím absolutně nesouhlasím, to mi připadá hrozné. My to naskenujeme a Cermat to zadá do počítače a automaticky počítačem vyhodnotí. Mají to raz dva, místo toho budou učitelé ručně fajfkovat výsledky testů," uvedl ředitel.

Variantu náhrady zkoušky známkami z vysvědčení považuje Bergman za nespravedlivou. "To by potom bylo lepší, kdyby se maturita dělala v září nebo poslední týden v srpnu," řekl. Zkoušky by se podle něj mohly konat klidně hned po otevření škol. "První den se mohou konat přijímací zkoušky a druhý maturity. My máme připravené rozvrhy maturit a maturanti v květnu do školy nechodí, 30. dubna končí vyučování pro maturanty, nechápu, proč máme vyčkávat," uvedl Bergman, který naopak souhlasí s tím, aby byly přijímací zkoušky jednokolové. "Doufám, že Cermat to zvládne také automaticky rychle opravit," dodal ředitel gymnázia, které má 800 žáků.

Na vyučování elektronickou formou si učitelé i žáci podle Bergmana už zvykli. "Nastavili jsme způsob elektronické komunikace a pravidla a docela to běží. Zatím jsem dostal od tří rodičů stížnosti, že toho mají studenti moc. Učitelé musí vyladit, co jsou schopni žáci zvládnout sami," uvedl ředitel.

I když teď učitelé i žáci vynakládají větší úsilí, než kdyby seděli ve škole, výsledky vzdělávání budou podle Bergmana horší, protože distanční metodou nelze nahradit komunikaci napřímo. Učitelé studenty i nyní hodnotí. "Musíme mít nějakou zpětnou vazbu," uvedl Bergman.

Loading...
Vstupte do diskuze (1)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Metrové rozestupy a rozfázování výuky jsou neproveditelné, řekl ministr

03.04.2020 03:52 Metrové rozestupy mezi žáky či rozfázování začátku vyučovacích hodin jsou na českých školách…

Metrové rozestupy mezi dětmi? Šéf školské asociace si to neumí představit

02.04.2020 17:08 Předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý si neumí představit, jak by školy měly po…

Babiš: Školy by se měly otvírat postupně od nižších stupňů

02.04.2020 13:52 Školy by se měly začít otvírat postupně, nejprve mateřské školy a první stupeň základních. Bude k…

Začínají zápisy do prvních tříd, letos bez přítomnosti dětí

01.04.2020 04:33 Na základních školách dnes začínají zápisy dětí do prvních tříd. Letos by se podle odhadů…

Související:

Právě se děje

Další zprávy