V základních školách se bude ověřovat nový způsob výuky moderních dějin

Ministerstvo školství bude v příštích dvou letech v základních školách pilotně ověřovat nový způsob výuky dějin 20. století. V <a href="https://www.npi.cz/aktuality/promena-vyuky-dejin-dvacateho-stoleti-2021" target="_blank" rel="noopener">projektu</a> s názvem Dějepis+ se vytvoří v různých regionech skupiny učitelů dějepisu, kteří budou sdílet své zkušenosti s inovacemi ve výuce. Pracovat budou mimo jiné s <a href="https://historylab.cz/" target="_blank" rel="noopener">aplikací</a> HistoryLab.cz.

Eurozpravy.cz
doporučujeme

Pokud se model spolupráce pedagogů ve skupinách osvědčí, chtělo by ho ministerstvo využít v budoucnu i pro modernizaci výuky v dalších předmětech. Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou ČTK poskytla mluvčí úřadu Aneta Lednová.

Projekt Dějepis+ má přispět k tomu, aby žáci díky výuce moderních dějin lépe chápali souvislosti nedávné historie se současností. Program se plánuje na příští a přespříští školní rok. Učitelé z blízkých škol vytvoří skupinu, která se bude pravidelně scházet, připravovat a vyhodnocovat výukové lekce. K dispozici budou mít vzdělávací materiály a zaškolení do on-line aplikace HistoryLab.cz. Využít budou moct podpory odborníků z Národního pedagogického institutu ČR nebo Ústavu pro studium totalitních režimů.

"Projekt je primárně zaměřen na výuku na druhém stupni základních škol. Jedná se o pilotní projekt, který má ověřit možnosti podpory lokálních komunit učitelů. Pokud se tento model osvědčí, budeme usilovat o jeho aplikaci i v jiných oblastech, než jsou moderní dějiny, tak, aby všichni učitelé měli příležitost zapojit se v lokálních komunitách, ať už budou pracovat na sobě nebo pomáhat ostatním kolegům se zlepšovat," uvedl ministr školství Robert Plaga (za ANO). Podle ministerstva by se tak s učiteli mohla nastavit i spolupráce na dalších změnách rámcových vzdělávacích programů, které určují obsah učiva. Do budoucna by pak podobně mohly fungovat rovněž takzvané metodické kabinety pro učitele různých předmětů, doplnil úřad v tiskové zprávě.

Moderní výuka 20. století by podle ministerstva neměla být zaměřená primárně na učení faktů. Spíš by měla žáky vést k poznání, že historie není uzavřenou minulostí, ale má vliv na přítomnost i budoucnost. Dějepis by tak měl podle autorů pilotního projektu vést hlavně k rozvoji kritického myšlení a práci se zdroji informací, měl by zahrnovat prvky mediální výchovy a výchovy k občanství.

Odborníci se dlouhodobě shodují, že výuka moderních dějin v českých školách není dost efektivní, i když se proti minulosti vylepšila. Například současné učebnice dosud podle některých kritiků historii příliš popisují, a tak děti od dějepisu spíše odrazují. Ministerstvo již dříve uvedlo, že se bude snažit výuku moderních dějin víc podpořit při úpravách rámcových vzdělávacích programů, které by měly být hotovy zhruba do tří let. Už dříve vydalo metodické doporučení, ve kterém učitele nabádá například k návštěvám archivů a muzeí nebo k besedám s pamětníky.

Témata: EZ
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Plaga: Žáci od příštího týdne možná nebudou muset nosit roušky. Vojtěch…

04.06.2021 13:58 Aktualizováno Žáci by možná od příštího úterý nemuseli nosit roušky při výuce ve třídě. Rozhodnout by se mělo…

Povinnost žáků mít roušku ve třídách v pondělí neskončí, potvrdil Vojtěch

04.06.2021 12:02 Povinnost pro žáky mít kvůli koronaviru zakrytý nos a ústa při výuce v pondělí neskončí, řekl dnes…

Dubnové uzavření škol a školek bylo nezákonné, řekl správní soud

02.06.2021 11:05 Plošné uzavření mateřských škol a výrazné omezení provozu základních škol na základě dvou dubnových…

Bývalý ministr zahraničí Petříček bude externě působit v akademické sféře

01.06.2021 12:03 Bývalý ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD) bude od příštího akademického roku externě vyučovat…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama