Výuka na dálku: Metody učitelů se značně liší, odhalil průzkum

Mezi učiteli jsou značné rozdíly ve způsobu komunikace a zadávání úkolů při výuce online. Zatímco přibližně polovina je v kontaktu se žáky denně, zhruba pětina jen jednou týdně. Tři čtvrtiny učitelů používají ke komunikaci e-maily či elektronické systémy, ale jen asi dvě pětiny vysvětlují zadané úlohy po telefonu či na chatu. Rodiče tráví učením s dětmi v průměru 2,5 hodiny denně.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Vyplývá to z průzkumu společnosti PAQ Research, o kterém ČTK informoval sociolog Daniel Prokop.

"Komunikace školy se podle výpovědí rodičů výrazně liší. Podle většiny rodičů využívají učitelé pro zadávání úkolů e-maily a standardní prostředí (Bakalář apod.), ale jen podle zhruba 40 procent rodičů učitel komunikuje každý týden s dítětem pomocí chatu či telefonu, aby mu vysvětlil úlohy," uvedli autoři studie.

Podobné jsou podle nich rozdíly mezi intenzitou komunikace vyučujících s dítětem. Alespoň jednou týdně dostávají úkoly e-mailem tři čtvrtiny dětí. Zatímco ale 46 procent učitelů jim zadává úkoly každý den či skoro denně, zhruba pětina vyučujících to dělá jednou týdně. Kolem třetiny pedagogů posílá zadání ke studiu několikrát týdně.

Při výuce na dálku potřebují děti často pomoc rodičů. Dospělí se podle průzkumu učí s dětmi v průměru 2,5 hodiny denně. Ve čtvrtině případů jim pomáhají do jedné hodiny denně a ve 14 procentech tak tráví pět i více hodin denně. Více se rodiče učí s dětmi na prvním stupni. Zatímco v případě žáků na prvním stupni pomáhá potomkům s výukou dvě hodiny denně zhruba třetina rodičů, na druhém stupni to dělá pětina.

Přes relativně dlouhý čas strávený studiem je podle autorů průzkumu většina dotázaných s postupem školy spokojená. Vyjádřilo se tak kolem 60 procent respondentů. Výrazně spokojenější jsou rodiče dětí, se kterými si učitelé alespoň jedenkrát týdně telefonují či chatují, aby jim vysvětlili úkoly.

Za nespokojené lze podle průzkumu označit zhruba 13 procent rodičů. Dalších 27 procent jich má z výuky na dálku smíšené pocity. Kritičtější k fungování výuky online jsou rodiče s vyšším vzděláním, ukázal průzkum.

Průzkumu v projektu Život během pandemie se zúčastnilo zhruba 500 rodičů. Odpovědi uváděli vždy za nejmladší dítě v rodině. Ve 265 případech šlo o žáky prvních stupňů, 175 jich bylo na druhém stupni a 97 ve střední škole.

Školy jsou kvůli šíření koronaviru zavřené od 11. března do odvolání. Přejít na výuku online jim doporučil ministr školství Robert Plaga (ANO). Podle něj by se mohly znovu otevřít v druhé polovině května.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Řízný dopis: Plaga zničil důvěru rodičů ve školu, píše zástupce…

26.05.2020 13:42 Způsob postupného znovuotevírání škol zavřených kvůli koronaviru staví podle vedoucího středních…

V červnu se omezeně otevřou i střední a speciální školy

25.05.2020 20:20 Aktualizováno Do speciálních škol se budou moct vrátit děti se zdravotním postižením od 1. června. Schválila to…

Do škol se podle ministerstva vrátilo až 60 % žáků prvního stupně

25.05.2020 17:29 Na první stupeň základních škol se dnes podle odhadů ministerstva školství vrátilo až 60 procent…

Druhý stupeň ZŠ a další školy by se mohly otevřít 8. června, ale jen s…

25.05.2020 15:07 Žáci druhého stupně základních škol, středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol by se v…

Související:

Právě se děje

Další zprávy