Nemuslimská špína? Hádky u Jílkové mají ostrou dohru, je to masakr. Zapojil se i Křeček

Praha - Sporu o muslimské šátky ve školách a na úřadech se věnoval poslední díl pořadu Máte slovo. Vystoupili v něm jak odpůrci muslimských tradic, tak i příznivci či přímo sami islamisté. Jedna z aktérek pořadu se ale k obhajování svých názorů po několika dnech od odvysílání pořadu vrátila a zapojil se i zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček, který poslední díl pořadu považuje za masakr.

Přidejte svůj názor 42 komentářů

Spor o islámské šátky ve školách a zdravotnických zařízeních
doporučujeme

Celá kauza odstartovala ve chvíli, kdy ombudsmanky Anna Šabatová uvedla, že zákaz nošení šátků je protiústavní. Odpůrci šátků mají jasný argument, pokrývky jsou proti školnímu řádu. „V ústavě jsou zaručena lidská práva, předpisy ve školách jsou proti zákonu," nesouhlasí ředitel Muslimské obce Mohamed Abbas. Za pravdu mu dává i poslanec za KSČM Pavel Kováčik. „Pokud respektují zákony, nemám se šátky problém a nijak mě nepohoršují," vysvětloval v pořadu Máte slovo. Zároveň ale dodává, že třeba na úřadech by neměla být víra úředníků vidět, ať už jde o šátky nebo kříže.

Podle jedné z diskutujících v pořadu máte slovo je šátek výrazem podřízenosti a nerovnoprávnosti. „Žena má poloviční hodnotu oproti muži," vysvětlovala Béatrice Radosa, která kvůli sňatku konvertovala k islámu, ale následně ho opustila. „Šátek je i součástí křesťanské a židovské tradice. Já ho nosím proto, že je to moje volba nikomu se neukazovat," vysvětlovala Romana Červenková, která konvertovala k islámu. Bez šátku se prý cítí nepříjemně. „Když jsem neměla šátek, muži mi říkali, že mi to sluší a zvali mě na kávu. A o to já jsem nestála," popisovala svoje zkušenosti muslimka.

Podle zástupce iniciativy Islám v České republice nechceme je to ale jinak. „Muslimky šátkem nedávají najevo svoje podřízení. Dávají třeba ve škole svým spolužačkám najevo, že bez šátku jsou dívky nemuslimská špína, že jsou podřadné," myslí si Martin Konvička, představitel iniciativy Islám v České republice nechceme. „Ženy se svým oblečením identifikují, stejně jako to dělá třeba metalista, který chodí oblečený v černém," nesouhlasí s takovou interpretací česká muslimka Romana Červenková.

Nebyl čas, hájí se muslimka

Červenková si v reakci na pořad založila blog, na kterém se vyjadřuje k výrokům, které z její strany zazněly nešťastně z důvodu, že nebyl dostatek času je více rozvést a vysvětlit.

Podotýká, že co se týče poloviční výpovědní hodnoty, na které se diskuze ve čtvrtek večer zasekla, rozhodla se vyhledat názory učenců, které zní takto: "Ve jménu Boha Milosrdného a Slitovného. Chvála Bohu a pokoj a požehnání jeho Poslu. Nejdříve je nutné vědět, že podle islámského práva mají obě pohlaví právo na rovnost. Spravedlnost je bezpohlavní. Podle Koránu dostávají muži i ženy stejné tresty za krádež (5:38, nevěru 24:2, vraždu 5:45). Žena má právně vzato právo na nezávislost ve finančních i jiných oblastech. Avšak jeden názor, který je rozšířený, i když je mylný, tvrdí, že je "pravidlo", že ženino svědectví má poloviční hodnotu než svědectví muže," cituje na blogu na idnes.cz.

Psali jsme:  

Rozdíl mezi mužem a ženou tak podle ní není způsoben tím, že by Bůh Nejvyšší měl raději muže nebo ženy. "Jedno pohlaví není blíže Bohu než druhé pohlaví. Ve skutečnosti se to, kdo je nejšlechetnější a nejblíže Bohu, posuzuje podle jeho zbožnosti a svědomí," píše Červenková.

Uvádí také příklad z rodinného práva. "V případě svědectví, která se týkají rodinných vztahů, menstruace, porodu atd., musí svědčit jedna žena nebo dva muži. Situace je tedy obrácená. Patří sem třeba otázka soukojenectví - pokud dvě děti kojila stejná žena, nesmí se v dospělosti vzít," popisuje.

Dodává, že v naprosté většině případů nejsou svědci v Koránu rozděleni na muže a ženy a pokud například manžel pětkrát odpřísáhne, že je mu manželka nevěrná, ale manželka pětkrát odpřísáhne, že je mu věrná, není potrestána, jsou to dvě svědectví stejné hodnoty.

Za povinností nosit šátek si stojí

"Já, osobně, nejsem fundovaným znalcem islámského práva šaría, které je v islámských zemích studováno po několik let. V rámci diskuze jsem zmínila i povinnost muslimky nosit šátek, za čímž si stojím. Podle názory většiny učenců povinný je, dle některých je povinný dokonce i nikáb – já se přikláním k první verzi, přičemž obě z nich jsou si rovnoceny a ani jedna z nich nemá možnost vyvrátit tu druhou. Názor, že šátek povinný není, je pouze marginální. Každopádně to mě, a ani jiného muslima, neopravňuje muslimku, která šátek nenosí, odsuzovat, protože na základě jiných dobrých činů může být lepším člověkem než já, když šátek nosím," píše dále Červenková.

Následně přiznává, že jedním z jejích nešťastných výroků byl ten, že si nepřeje, aby ji muži zvali na „kafe". "Později mi došlo, že jsem mohla zmínit epizodu, která se mi stala v zimě 2012, kdy jsem (zahalená, ale bez šátku, protože jsem se ho v té době na určitých místech bála nosit) seděla v kupé vlaku, do kterého přistoupili dva mladí muži. Zatáhli závěsy, zamkli a snažili se mě přinutit k sexuálnímu aktu, za který mi slibovali finanční ohodnocení," šokuje muslimka.

"Vzhledem k vyhrocenosti diskuze jsem tedy nebyla schopna výrok dále doplnit, aby lidé pochopili, co jsem jím vlastně myslela. Pokusím se o to alespoň zde. Jako muslimka nechci, aby muž byl okouzlen mým zevnějškem (ať už jsem vdaná, či ne), hodnotil mě dle něj, nebo mě na jeho základě přímo obtěžoval lechtivými poznámkami nebo na mě sahal. Bez šátku mě mají právo vidět pouze mí mužští příbuzní a manžel. Vlasy jsou mým intimním místem a myslím si, že ženin obličej dělají krásným a krásná chci být pouze pro svého manžela," podotýká.

Slušná reakce? Zřejmě neexistuje

Na poslední díl pořadu Máte slovo zareagoval i zástupce ombudsmanky Anny Šabatové Stanislav Křeček, který na sociální síti podotkl, že nevím, "jestli se dá na pořad nějak slušně reagovat. Byl to nezvládnutý masakr."

Vystoupení Červenkové podle něj bylo kultivované a na své názory má právo. Problém je podle jeho názoru skrytý jinde. "V původní diskusi šlo o to, jestli mohou ŽÁKYNĚ mít na hlavě pokrývku PŘI VYUČOVÁNÍ. Na ulici ať si každý nosí co chce," tvrdí Křeček.

Následně poukazuje na druhý problém. "Když někdo může mít pokrývku hlavy z náboženských důvodů pak ji může mít i z důvodů světového názoru, národnosti, politického přesvědčení a pod."

Nikdo podle něj nesmí být diskriminován nejen z náboženských důvodů, ale ani z jiných. "To je problém rovnosti lidí před zákonem. Podle mne při vyučování nemá mít nikdo na hlavě nic. Jinak to bude jen zmatek a schválnosti," uzavřel Křeček.

Loading...
Vstupte do diskuze (42)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Jak se budeme stravovat v roce 2020? Restaurace zásadně mění menu

15.01.2020 21:59 Aktualizováno Rok 2020 přinese nové trendy i v oblasti jídla a pití. Jaká nová jídla najdeme v našich…

Ignis Brunensis 2020: Ohnivá hudba připomene výročí Beethovena a Broma

15.01.2020 13:14 Už po třiadvacáté se mezinárodní soutěž uměleckých ohňostrojů IGNIS BRUNENSIS rozzáří nad Českou…

Pražské metro vozilo lidi bez kalhot

14.01.2020 12:19 V neděli se konala akce 'The No Pants Subway Ride' (Jízda metrem bez kalhot), které se v pražském…

Trochu jiný hotel. V Anybody si můžete zahrát i ve filmu

12.01.2020 15:05 Nejkouzelnějším místem na ubytování se v České republice stal brněnský hotel Anybody. Nabízí deset…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama