Boj proti dezinformacím odstartoval. Alternativní servery přijdou o peníze, Česká spořitelna zahájila bojkot

Praha - Alternativní servery, které šíří dezinformace ve velké míře zaměřené na podporu Ruska, brzy začnou přicházet o peníze. Stále více firem totiž přestává na těchto webech inzerovat.

Přidejte svůj názor 125 komentářů

Česká spořitelna

Nenajdete na nich žádná jména, nedohledáte vlastníka a přiživují strach ve společnosti. Tak by se daly souhrnně charakterizovat dezinformační alternativní weby, které jsou v České reublice v určité skupině lidí poměrně populární. Bezy však začnou mít velké problémy.

Jedna z prvních firem, která se od lživých či konspiračních webů distancuje, je Česká spořitelna. Největší česká banka se rozhodla z těchto serverů stáhnout online reklamu. A další společnosti ji budou následovat.

"Jsme s našimi klienty již téměř dvě století a vždy jsme pro ně byli spolehlivým rádcem v oblasti financí. Věříme také, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech. Tím však nikomu neupíráme právo získávat informace ze zdrojů, které uzná za vhodné. Oceňujeme, že se think-tank Evropské hodnoty této oblasti věnuje a zviditelnil tento problém," uvedla v tiskové zprávě Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.

Jedná se o druhou velkou společnost, která se snaží dezinformačním webům vyhýbat. V květnu oznámila podobný krok česká jazyková škola James Cook Languages. Předpokládá se však, že takových kroků bude přibývat.

Svou zásluhu na tom má i think tank Evropské hodnoty, který sestavil přehled 39 českých aktivních dezinformačních serverů. Zmonitoroval také, jaké společnosti na nich inzerují, a zjistil, že právě reklama České spořitelny se na konspiračních webech objevovala nejčastěji. Placená reklama se na nich objevila ale i od dalších 74 firem.

"Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivity, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií. Tento fenomén tak zamořuje a otravuje veřejný prostor a poškozuje slušnou veřejnou debatu založenou na faktech. Když se na Slovensku našlo na 1400 společensky zodpovědných firem, tak není důvod, aby tomu tak nebylo v Česku," podotkl Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty a vedoucí programu Kremlin Watch.

"Kroku České spořitelny si velmi vážíme, považujeme jej za správný a za společensky žádoucí. Další společnosti by tento vzor měly následovat. Přehled firem, jejichž reklamy jsme na českých dezinformačních webech prozatím nalezli, zveřejňujeme v našem šetření," dodal.

Psali jsme:  

Nedávná studie think tanku uvádí, že v České republice již dlouhou dobu probíhá politická, ekonomická a mediální dezinformační kampaň. Ta je podle analytiků součástí hybridní války vedené Ruskou federací proti západním demokratickým státům a jejíž intenzita se výrazně zvýšila se začátkem konfliktu na Ukrajině.

"Cílem této kampaně je podrývat demokratické instituce, nabourávat důvěru občanů v tradiční politické strany a mainstreamová média a narušovat naše transatlantické partnerství a legitimitu členství v mezinárodních organizacích, jako je Evropská unie nebo NATO. Zejména obyvatelé České republiky, kteří jsou aktivní na sociálních sítích, ale i ostatní jsou denně vystavováni různé míře pro-kremelského vlivu v podobě rozsáhlé nabídky tzv. alternativních zdrojů informací, které poskytují zaujaté zpravodajství a mnohdy naprosto opouštějí základy seriózní novinářské praxe. Výsledkem jsou často až neuvěřitelné verze domácích i mezinárodních událostí a mnohonásobně překroucená realita, ze které obvykle jako jediný stabilní a racionální aktér vychází Ruská federace v čele s prezidentem Vladimirem Putinem," uvedli analytici.

Vzhledem k čím dál větší vážnosti situace a narůstajícímu počtu webů prezentujících proruský náhled na domácí i mezinárodní scénu se odborníci rozhodli vytvořit seznam "nejrelevantnějších entit" doplněný o charakteristiku jejich obsahu a autorů. Analýza by tak měla posloužit všem, kteří se chtějí na prokremelské scéně zorientovat.

Vstupte do diskuze (125)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zemřel herec Stanislav Zindulka, bylo mu 86 let

14.03.2019 15:53 Aktualizováno Ve věku 86 let dnes zemřel dlouholetý člen hereckého souboru Činoherního klubu Stanislav Zindulka.…

Faltýnek junior skončí na Krymu? Češi vtipkují o nové kauze, přidal se i…

11.03.2019 16:46 Kauza kolem předsedy poslaneckého klubu ANO Jaroslava Faltýnka, Kapsche, Faltýnkova syna Jiřího a…

Kraus se pustil do pirátského poslance Michálka. Vysmál se mu před celým…

08.03.2019 09:24 Moderátor Jan Kraus se ve své show pořádně navezl do pirátského poslance Jakuba Michálka, které…

Čtyři tuny polského masa plné salmonely. Většinu závadného masa už Češi…

06.03.2019 19:48 V lounském skladu Petr Novotný - Gastroplus, kde se minulý týden našla salmonela v polské zásilce…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama