Rozzuřená Jílková na šéfa Sparu! Blekotal nesmysly, debata stála za "pendrek"

Praha - Zvýšení DPH jako nepromyšlený krok vlády, nestandardní praktiky obchodních řetězců a zákazníci na nákup s lupou. To vše zaznělo v pořadu Máte slovo s Michaelovou Jílkovou, který se tento týden věnoval nárůstu cen potravin.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

371

„Netvrdím, že zákazníci jsou hlupáci.“

Vlna kritiky se okamžitě po začátku pořadu snesla na viceprezidenta obchodu a cestovního ruchu a současně generálního ředitele české pobočky Spar Martina Ditmara. Svých dodavatelů si Ditmar podle svých slov váží a regionální výrobky podporuje, přesto nebyl schopen vysvětlit nestandardní kroky řetězců.

Pekař a cukrář Jiří Bláha popsal praktiky jasně: „Jestliže dodavatelům končí smlouva, nechá je obchodní řetězec čekat do posledního dne, než jim sdělí, zdali smlouvu prodlouží či nikoliv. Navíc řetězec požaduje desátky a zpětný bonus. Potraviny, které řetězec neprodá, pak vrací dodavateli zpět.“

Přestože je nezákonné vracet neprodané zboží dodavateli, podle předsedy zemědělského svazu ČR Martina Pýchy se jedná o běžnou obchodní věc. Tímto způsobem se řetězce zbavují přebytečného zboží, z něhož předem dodavatel musí zaplatit tzv. zpětný bonus, tj. například 10 % z ceny za to, že zboží řetězec od dodavatele vůbec vezme. Na přetřes se dostal i řetězec Kaufland, u něhož se zpětný bonus vyšplhal až na 45 %.


Země původu: ES neboli neznámá

U každého výrobku, u něhož by mohlo dojít k záměně, že se nejedná o výrobek český, je ze zákona povinné uvést zemi původu. Zákazníci tak v obchodu mohou zjistit, že Sedlčanský hermelín či Hera jsou dovážené z Polska. Problém však vyvstává v okamžiku, kdy doplňující informace na výrobku jsou nečitelné i pomocí lupy, jak předvedl nespokojený spotřebitel Luboš Vogl z Loun.

„Já vám to přečtu. Písmo menší než jeden milimetr. Směs medu ze zemí ES. Kdo je tedy odpovědný za zboží v obchodě? A to je prosím výrobek pro děti!“ obořil se Luboš Vogl na Martina Ditmara, který měl v pořadu zastupovat řetězce, přesto mluvil jen o solidním jednání Interspaaru. „Vy byste si takový výrobek koupil?“ dorážel Luboš Vogl dál. Neúspěšně.


Sebou brýle, lupu a slovník cizích slov

Náměstek ministra průmyslu a obchodu Bedřich Danda se domnívá, že většina praktik řetězců je svým způsobem skrytá reklama. A ta je v českých zemích zakázaná. „Klamavá reklama je už problém. Uvítám jakékoliv podněty na toto téma. Ty pak můžeme dále řešit.“

Podle náměstka je chyba především ve vedení řetězců, které tlačí manažery k jednání prodat výrobky za každou cenu. „A oni to ze zoufalství dělají. Je to chyba manažerů, stejně jako chyba ředitelů,“ rozčílil se Danda. Podobný názor měl i předseda zemědělského svazu ČR Martin Pýcha: „Deset let nás řetězce přesvědčují, že oni jsou jedinou modlou. A teď sklízí plody své práce, zákazníci požadují slevu.“

Na sklonku minulého roku se začalo mluvit o zhoršující se kvalitě potravin v České republice, především ve srovnání se zeměmi západními. Výrobky, které západní zákazníci nekupují, se dováží k nám. Často navíc skryté pod různými pojmy. U uzenin se menší kvalita výrobku schová pod slovo separát. Jeho součástí je kůže, chrupavka či kousky kostí.

Rada, jak proti tomu bojovat, zazněla v pořadu tato: Naučte se číst, co jíte a s čím jste nespokojeni, to jednoduše nekupujte.

Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Praze hořela hala plná lidí, konal se v ní koncert

11.12.2018 23:45 Na pražském Smíchově dnes pozdě večer hořela střecha kulturního centra MeetFactory. Hasiči společně…

Můžete už s tím Zemanem něco udělat? Dokud to s ním nesekne, bude škodit.…

11.12.2018 22:09 Aktualizováno To, jak se v posledních dnech vyjadřuje prezident Miloš Zeman v souvislosti se zprávou Bezpečnostní…

Pětina dospělých Čechů pečuje o důchodce a nemocné, ukázal průzkum

11.12.2018 19:37 Zhruba pětina dospělých Čechů nyní alespoň občas pomáhá svým stárnoucím a nemocným členům rodiny s…

Co dostanete pod stromeček? Ptali jsme se, o jaké zboží mají Češi největší…

11.12.2018 14:16 Zvyk je železná košile. Přísloví, které platí, alespoň co se nakupování vánočních dárků týče. I…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama