Vláda chce snížit administrativní zátěž podnikatelů, bude méně hlášení a statistik

Do tří let by mělo ubýt hlášení a statistik, které podnikatelé musí vyplňovat. Zjednodušit se má i legislativa, která podnikání upravuje. Na 90 opatření navrhuje ministerstvo průmyslu v rámci Plánu systémového snížení administrativní zátěže podnikání na období 2019 - 2022, který dnes schválila vláda. Změny se mají dotknout několika ministerstev. Jde například o úpravy povinností v zákoně o pojistném na sociální zabezpečení nebo při statistickém zjišťování. Součástí jsou i práce na vládním návrhu zákona o paušální dani.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Firmy, ilustrační foto
doporučujeme

MPO uvedlo, že do tří let by se mělo změnit nejméně 33 právních předpisů a zjednodušit tak 133 povinností, které podnikatelům v současné době legislativa ukládá. Pro letošní rok plánuje materiál, který má ČTK k dispozici, uskutečnit nejvíce opatření - zhruba padesát. Jde například o insolvenční a exekuční řízení, neúměrný počet kontrol, sdílení dat uvnitř státní správy, komplikovanou orientaci v právních předpisech a daně. Propodnikatelské desatero, které MPO připravilo, navrhuje například propojit Registr živnostenského podnikání a Portál občana, aby se zjednodušilo vyřízení nové živnosti on-line včetně registrace k daním a odvodům.

Osobám samostatně výdělečně činným s příjmy do jednoho milionu korun bude zásadním způsobem redukována byrokracie a administrativa, řekl dnes na tiskové konferenci po jednání vlády ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO). "První krok k tomu jsme už udělali společně s ministerstvem financí, na něm se teď velmi intenzivně pracuje. Jedním převodem, paušální daní budou podnikatelé s příjmy do jednoho milionu korun na měsíční dobrovolné bázi platit sociální, zdravotní (pojištění) a daň z příjmu, pokud se k tomu samozřejmě odhodlají. Zájem vypadá, že bude poměrně velký," dodal Havlíček.

Dokument se zaměřuje i na informační systémy státní správy. Odkazuje se přitom na vládní program Digitální Česko nebo na nedávno spuštěný Právní elektronický systém (PES), který vyvinula Hospodářská komora ČR, aby přehledně podnikatele informoval, jaké povinnosti mají ze zákona plnit. Vzniknout má i portál MOJE daně, kdy daňové subjekty budou moci co nejvíc úkolů, které souvisejí s daněmi, řešit samy z jednoho místa.

Mezi příklady opatření pro rok 2020 patří osvobození od soudního poplatku ve výši 1000 Kč za zápis skutečného majitele do Obchodního rejstříku a v roce 2021 by se měly zjednodušit dražby.

Dokument se věnuje rovněž redukci statistického zjišťování a uvádí sedm opatření, která by vedla ke snížení zátěže v této oblasti. Týká se to několika úřadů, například i ministerstva životního prostředí. Odstranit se má duplicitní hlášení o nakládání s odpady. Data o odpadech budou subjekty, které je musí povinně evidovat, posílat na jednom výkazu na jedno určené místo, odkud budou přístupná příslušným úřadům.

Loading...
Vstupte do diskuze (2)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Digitalizace státní správy je k smíchu? Její úroveň za pár let neobstojí

14.07.2019 09:33 Dnešní úroveň digitalizace ve státní správě nebude zhruba za tři až pět let stačit. Myslí si to 85…

Kvóty na ženy v ČR? Vládní Strategie "+1" totálně selhala

13.07.2019 09:11 Ministerstva a úřady v Česku nesplnily přes dvě pětiny opatření ke zvýšení zastoupení žen na…

Je to sviňárna, architekt se pustil do Babiše a odhalil realitu kolem…

10.07.2019 11:48 Veřejný prostor zaujala další kauza kolem střetu zájmu premiéra Andreje Babiše a firmy spadající do…

Brownfieldy? Stát je chce řešit, vidí v nich potenciál

08.07.2019 18:02 Stát chce řešit situaci takzvaných brownfieldů, tedy nevyužitých a zanedbaných území, která zůstala…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama