Exkluzivně: Jak funguje tísňová linka 112? Pořad TV Prima ukazuje nesmysly, říká mluvčí záchranářů

ROZHOVOR - Už minulý čtvrtek vydal Integrovaný záchranný sbor obsáhlé tiskové prohlášení k pořadu Linka 112. I přes veškeré výhrady však zůstává ve vysílání TV Prima, která celou kauzu označila za nedorozumění. Tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Jana Poštová společně s primářem MUDr. Ondřejem Fraňkem pro server EuroZprávy.cz detailně popisují, v čem je pořad zavádějící.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Záchranná služba, ilustrační foto
doporučujeme

V tiskovém prohlášení jste např. uvedli: "V jejich postupech v komunikaci s volajícími se (operátoři) dopouštějí řady chyb i profesně nepřijatelných kroků." Dokázala byste popsat, jakých chyb se tedy např. tvůrci a "herci" v pořadu dopouštějí?

Zásadně nepřijatelný je především celkový přístup operátorek, pro které je téměř každý volající "hysterický" a tomu odpovídá i jejich komunikační styl plný odsudků, bez empatie a schopnosti profesionální práce s volajícím ve stresu.

Jako příklad významných medicínsky odborných chyb můžeme uvést např. opakovanou diagnostiku příčiny poruchy dýchání "od boku" jako "astmatický záchvat" při zcela netypických příznacích, kdy operátorka vůbec neuvažuje o jiných možných příčinách potíží (třeba vdechnutí cizího tělesa).

Zásadně chybné jsou také poskytované instrukce - např. požadavek aplikace jakéhosi náhodně nalezeného neznámého "modrého spreje", instrukce k dýchání studeného vzduchu u (domnělého) astmatika apod. Drobných chyb je pak celá dlouhá řada.

Zároveň nevylučujete, že je možné, že se v pořadu angažují profesionální operátoři ZZS, nicméně konstatujete, že v tom případě vystupují jako soukromé osoby, a distancujete se od nich. Máte tedy informace, že tomu tak skutečně je?

Informace o účasti profesionálních operátorů nemáme potvrzené. Majitel soukromé zdravotní dopravní služby, vystupující v seriálu v roli lékaře, na operačním středisku záchranné služby nikdy nepracoval.

Není však možné vyloučit žádnou možnost - od toho, že za odbornou stránkou stojí nějaký opravdu špatný, "vyhořelý" operátor, přes to, že jde o někoho, kdo se za operátora jenom vydává nebo že ke zkreslení došlo na úrovni tvůrců scénáře.

V čem spočívá nepochopení základních principů práce operátorů a neznalost rozdílů mezi linkou 112 a národní linkou tísňového volání 155? Můžete tyto základní rozdíly v práci operátorů na obou těchto linkách popsat?

Zásadním zkreslením, které považujeme za významné klamání veřejnosti, je prezentace TCTV (telefonní centrum tísňového volání – pozn.red.) 112 jako místa, odkud se řídí celý integrovaný záchranný systém. To naprosto neodpovídá skutečnosti - operační řízení jednotlivých složek probíhá na úrovni jejich operačních středisek, což jsou místa fyzicky odlišná od TCTV. Jinak to ani nejde, v rámci každého kraje se souběžně řeší desítky událostí, což opravdu nezvládnou tři operátorky v přestávkách mezi lakováním nehtů...

Ve skutečnosti se každý hovor z TCTV 112 musí někam přepojit a předat, a kvůli tomu vždy naopak dochází ke zpoždění jak v poskytnutí kvalifikovaných instrukcí, tak ve vyslání pomoci ve srovnání s přímou volbou příslušné tísňové linky.

Takže operátoři linky 112 žádné odborné zdravotnické rady a doporučení nedávají?

Ne, jde o další zásadně klamnou představu, která opět vůbec neodpovídá realitě. Ze zákona jsou k tomu kompetentní pouze zdravotničtí pracovníci, tedy operátoři linky 155. Není to jenom formální, ale především faktická věc - kvalitní práce na lince 155 skutečně vyžaduje velmi široké znalosti a zkušenosti s řešením akutních zdravotních stavů a nejde ji dělat na základě příručky nebo nějakého kurzu. To je myšlenka srovnatelná s informací, že lehčí operace v nemocnici provádí vrátný.

Přítomnost kvalifikovaných operátorů-zdravotníků je jedním z významných rysů našeho tísňového systému a vede k zásadně lepším výsledkům v záchraně pacientů v kritickém stavu. Je až nedůstojné obhajovat skutečnost, že posuzovat zdravotní stav a indikovat léčbu musí profesionální zdravotníci.

Linka 112 je tísňová linka, na kterou se lze dovolat ve všech státech Evropské unie. Kdo přesně je však jejím zřizovatelem na území České republiky?

Provoz Telefonních center tísňového volání 112 (TCTV 112) zajišťuje v ČR Hasičský záchranný sbor.

Uvítala by ZZS, pokud by TV Prima pořad stáhla z vysílání, či po konzultaci s vámi věrohodně upravila?

Podle našeho názoru by bylo vhodné pořad stáhnout zejména z důvodu prezentace zavádějících, někdy až nebezpečných představ o poskytování první pomoci a fungování Integrovaného záchranného sboru,. Zvláště když podtext celé věci je bezvýhradně komerční.

Loading...
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity

20.05.2019 21:49 Aktualizováno Zdravotnická záchranná služba (ZZS) hlavního města Prahy se potýká se závadami na nových sanitních…

Lékárnická krize v Česku? Malé podniky mají velké problémy

18.05.2019 18:46 Malé lékárny jsou podle předsedy spolku Vaši lékárníci CZ Aleše Nedopila znevýhodňovány před…

Miloš Zeman navštívil maďarskou jadernou elektrárnu Paks

16.05.2019 16:18 Aktualizováno Jedinou jadernou elektrárnu v zemi navštívil dnes v poslední den své třídenní cesty do Maďarska…

Krize ve zdravotnictví: Od roku 2010 v nemocnicích ubyly dva tisíce sester

15.05.2019 16:53 Od roku 2010 v nemocnicích ubylo zhruba 2000 všeobecných sester. V posledním roce se úbytek téměř…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama