Leták ministerstva na podporu očkování je propadák. Četlo ho jen 1 procento lidí

Ministerstvo zdravotnictví se na poslední chvíli rozhodlo začít s osvětovou kampaní podporující očkování proti koronaviru. Propagační leták se ale nesetkal s úspěchem, na sociálních sítích sklidil výsměch, mezi politiky kritiku, a jak ukazuje průzkum společnosti Behavio, obecně se těší velkému nezájmu.

Ministerstvo zdravotnictví vydalo novinový inzerát, kterým se snažit vybudit u lidí zájem o očkování a zároveň v něm odmítá nepravdivá tvrzení o vakcíně proti koronaviru. 

Prakticky ve všech skupinách lidí ale leták narazil. Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci v Bruselu označil inzerát za "úplně katastrofální" a ministru zdravotnictví Janu Blatnému poradil, aby si našel marketéry.

Ti jsou s vzhledem inzerátu také nespokojeni. Vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová na Twitteru uvedla, že leták může naopak lidi od očkování odrazovat.

@ZdravkoOnline Určitě jste to mysleli dobře. Proč je to tedy špatně? pic.twitter.com/VpUDceGdL9

— Denisa Hejlova (@DenisaHejlova) December 10, 2020

"Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu," napsala také. A se jak ukazuje, zřejmě měla pravdu. Ačkoliv samotný inzerát čelil na sociálních sítích posměškům, reálně ho četl jen málokdo.

Výzkumná agentura Behavio, která leták podrobila stadardním kampaňovým testům, zjistila, že 60 % populace leták před výzkumem nikde neviděla, a podrobně si ho přečetlo jen 1 % lidí.

Agentura proto respondentům ukázala a zeptala se, jestli si ho chtějí přečíst. 57 % dotázaných by tak ale dobrovolně neučinilo. "Pro účely výzkumu se ale přemohli," uvádí agentura v tiskové zprávě. 70 % dotázaných ale během prvních pěti vteřin nedokázala poznat, že se jedná o propagaci očkování.

“Časový limit v dotazníku dobře simuluje reálný svět, ve kterém podobným letákům věnujeme nejvýše několik vteřin. Pořádně si je přečteme teprve tehdy, pokud nás opravdu zaujmou. A to nejlépe pozitivně. To se v tomhle případě rozhodně nestalo,” vysvětlil postup ředitel výzkumu Behavio Vojtěch Prokeš.

Výzkumníci se dále zeptali respondentů, jak na ně inzerát působí. Pro třetinu dotázaných byl nedůvěryhodný a amatérský. 20 % lidí jej nepochopilo a 15 % ho dokonce označilo za nebezpečný. Za důvěryhodný ho označilo pouze 8 % lidí, ještě méně o něm pak řeklo, že působí prosesionálně.

“Leták nesplňuje ani jedno z klíčových behaviorálních pravidel pro dobrou kampaň: nedokázal vzbudit pozitivní emoci – naopak vzbuzuje strach, vztek nebo jiné negativní emoce. Není ani srozumitelný, lidé nedokážou rozpoznat, že se jedná o leták pro očkování, a konečně leták nepůsobí důvěryhodně, takže ho lidé nechtějí číst,” uvádí agentura.

Související

Více souvisejících

Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2) průzkumy ministerstvo zdravotnictví

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow

Britský premiér Rishi Sunak oznámí v úterý na návštěvě Polska zvýšení vojenské podpory pro Ukrajinu o 500 milionů liber (579 milionů eur). 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy