Nepít alkohol je normální, vzkazuje Čechům nová kampaň

Nepít je normální, zdůrazňuje nová stejnojmenná kampaň, která upozorňuje na rizika alkoholu prostřednictvím televizních spotů. Podílely se na ní úřad vlády, ministerstvo zdravotnictví, Česká televize a Všeobecná zdravotní pojišťovna. Jejich zástupci na dnešní tiskové konferenci v Praze uvedli, že kampaň mimo jiné vyvrací některé nebezpečné mýty, například o pití v těhotenství.

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) připomněl, že resort připravuje návrh na regulaci reklamy na alkohol.

Vojtěch podotkl, že kampaň nikoho nenutí k abstinenci, ale sděluje že pití alkoholu by mělo být výjimečnou, nikoliv běžnou součástí života. "Problém je, že v České republice v případě řady lidí to běžná součást života je jako normální, každodenní aktivita," řekl.

Na dnešní tiskové konferenci jsme společně se @strakovka a @CzechTV představili televizní spoty Nepít je normální. Chceme pomocí nich upozornit na rizika a škodlivost pití alkoholu. Navíc jsme podepsali memorandum o spolupráci s organizátory kampaně Suchej únor. #nepitjenormalni pic.twitter.com/qaScd2JcGr

— Adam Vojtěch (@adamvojtechano) October 21, 2019

Mezi dospělými v Česku 900.000 lidí pije rizikově, 600.000 pak každý den. Vojtěch uvedl, že náklady spojené s následky pití alkoholu převyšují 59 miliard korun ročně. Suma zahrnuje jak financování léčby závislosti a nemocí, tak i trestné činy, dopravní nehody a sníženou produktivitu práce.

Televizní spoty režisérek Rozálie Kohoutové a Sofie Šustkové cílí na těhotné ženy, dospělé i rodiče nezletilých dětí. Průměrný věk, kdy děti v Česku poprvé ochutnají alkohol, je 12 let, často se tak děje přímo v rodině. Kohoutová řekla, že se při přípravě spotů inspirovaly reklamami na alkoholické nápoje, které navozují zdání pohody a úspěchu. V jejich podání ale idyla ústí do dramat a trapasů, které zavinil alkohol. Spoty mají dovést lidi k zamyšlení, jak moc pijí oni sami. Informují také o tísňové lince pro alkoholiky a jejich příbuzné a uvádějí na pravou míry některé nepravdy - například to, že mírné popíjení alkoholu v těhotenství neškodí.

Ministerstvo zdravotnictví připravuje návrh zákona na regulaci reklamy na alkohol. V budoucnu by měl být nabízen jen jako produkt, bez přítomnosti lidí. Návrh má být hotový do konce roku. Poslanci teď projednávají také daňový balíček, jehož součástí je vyšší zdanění tvrdého alkoholu.

Přednosta Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Michal Miovský ocenil, že jsou na rozdíl od minulosti připomínány i problémy, které sužují lidi předtím, než se k závislosti takzvaně propijí. Alkohol přispívá k rozvoji zhruba 250 různých nemocí - například cukrovky, poškození jater či onkologických onemocnění. Má negativní dopad i na mezilidské vztahy.

Ministr zdravotnictví a vedoucí úřadu vlády Tünde Bartha podepsali memorandum o spolupráci s organizátory kampaně Suchej únor. Ti apelují na to, aby se lidé v ČR úplně vzdali alkoholu aspoň v nejkratším měsíci roku.

Výroba spotů stála 600.000 korun, ČT je bude vysílat do konce listopadu, v plánu je i jejich využití na internetu.

Česko je společně s Francií na druhém místě v žebříčku spotřeby alkoholu mezi zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Roční spotřeba čistého lihu na osobu činí 11,7 litru.

Související

Více souvisejících

Alkohol Adam Vojtěch (ANO) češi zdraví Česká republika ministerstvo zdravotnictví VZP

Aktuálně se děje

před 22 minutami

před 42 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Aktualizováno před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Chladné počasí vydrží až do víkendu. Pak se vrátí oteplení

Zimní počasí se v Česku udrží do konce týdne. Oteplení dorazí až o víkendu, a příští týden se vrátí teploty kolem 25 stupňů. Vyplývá to z předpovědi ČHMÚ.cz.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy