Registrační systém na testy dává data pro cílení reklamy

Některé nemocnice používají k registraci termínu pro antigenní test na koronavirus nástroj Reservatic, který posílá informace o uživatelích také internetovým firmám, aby mohly lépe cílit reklamu. Nástroj poskytuje stát jako součást centrálního rezervačního systému. Podle Jana Ryšavého z integrovaného centrálního řídicího týmu ministerstva zdravotnictví bude dodavatel muset způsoby registrace prověřit.

Ministerstvo zdravotnictví
doporučujeme

Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) vyloučil možnost, že rezervační systém na očkování bude předávat data dál komerční sféře. Podle Jana Ryšavého z integrovaného centrálního řídicího týmu ministerstva zdravotnictví bude dodavatel muset způsoby registrace prověřit.

"Systém, který je používán, má samozřejmě odstraněné všechny moduly, které by umožňovaly jakékoliv sdílení," řekl Blatný na tiskové konferenci po prohlídce očkovacího centra v Brně. Podle něj Ústav zdravotnických informací a statistiky, který má rezervace v gesci, dodržuje platnou legislativu ohledně ochrany osobních údajů. "Je vyloučeno, že by došlo ke sdílení s nějakým komerčním subjektem," dodal.

Ostravská společnost Reservatic formulář k registraci na antigenní test provozuje třeba na webu pražské Ústřední vojenské nemocnice. Stránka, kam pacienti vyplňují své kontaktní údaje a rodné číslo, ovšem načítá i skripty několika reklamních společností. Ty na stránce zajišťují některé funkce, jako jsou hezčí písmo, statistiky návštěvnosti či ochranu proti spamu. Zároveň ale firmám odesílají informace o uživatelích.

Z vyjádření Ryšavého vyplývá, že nemocnice formulář společnosti Reservatic dostala přímo od ministerstva, když se připojovala do centrálního rezervačního systému, který registruje zájemce o testy, píše iRozhlas.cz. Firmu Reservatic najala Národní agentura pro komunikační a informační technologie, která spadá pod ministerstvo vnitra. Agentura se k věci nevyjádřila.

Podle Ryšavého Reservatic "plní všechny požadavky zpracovatele osobních údajů" a informovaný souhlasu pacientů se zpracováním dat není potřeba, protože k němu má stát zmocnění podle zákona o ochraně veřejného zdraví. "Po nasazení všech komponent systému pro účely očkování dostane dodavatel úkol analyzovat a doložit způsoby registrace do svého portálu a jejich nezbytnost při nasazení systému v rámci ministerstva zdravotnictví," dodal ale. Mělo by tak podle Ryšavého dojít i na "celkovou úpravu domácí stránky".

Některé změny už ale po dotazech serveru nastaly. Během pondělí z webu zmizel marketingový skript společnosti Seznam. Web obsahuje i marketingové kódy od společností Google a Facebook. Uživatel se ovšem svému sledování reklamními systémy může vyhnout tak, že do svého internetového prohlížeče nainstaluje rozšíření, které sledování blokuje.

Laboratoře od listopadu 2020 vyhodnotily přes milion antigenních testů. Za prosinec byla pozitivita antigenních testů přes pět procent, odhalily přes 26.700 nakažených, uvedl minulý týden ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

ONLINE: Reprodukční číslo dál roste, premiér Babiš podstoupil očkování

24.01.2021 20:05 Aktualizováno Rizikové skóre protiepidemického systému PES je navzdory pokračujícímu růstu reprodukčního čísla…

Očkování nejrizikovějších skupin se kvůli nižším dodávkám asi o měsíc…

24.01.2021 15:31 Naočkování nejrizikovější skupiny, do které patří lidé nad 80 let a zdravotníci, bude mít proti…

Nemocnice chtějí mít dost dávek na přeočkování, některé ruší termíny

24.01.2021 14:20 Nemocnice po celé republice se snaží mít dostatečnou zásobu vakcíny na druhé kolo očkování proti…

Během týdne má vzniknout analýza k zavedení povinných respirátorů

24.01.2021 14:14 Skupina vedená hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou během nadcházejícího týdne vypracuje analýzu,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama