ČT porušila zákon, ve zpravodajství stranila Clintonové, uvedla RRTV

Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uvedla, že Česká televize porušila zákon. Stalo se tak při vysílání zpravodajského bloku Americká volební noc k volbě amerického prezidenta loni v listopadu.

Česká televize
doporučujeme

Podle RRTV bylo zpravodajství nevyvážené a stranilo kandidátce Hillary Clintonové na úkor Donalda Trumpa. ČT podle rady odvysílala nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, během něhož docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen jednoho z kandidátů na amerického prezidenta.

ČT dosud stanovisko rady neobdržela, ale zpravodajství k volbě jako celek považuje za vyvážené. „Česká televize prozatím neobdržela podrobné stanovisko RRTV. Nejsou nám známy ani podklady a analýzy, ze kterých rada při svém rozhodování vycházela. Proto se nyní k dílčím informacím z tiskové zprávy RRTV nemůžeme podrobněji vyjádřit. Jsme však nadále přesvědčeni o tom, že dvanáctihodinové vysílání ČT24 věnované americkým prezidentským volbám bylo objektivní a ve svém celku vyvážené, a to včetně jeho výseku, ke kterému se vyjádřila RRTV," uvedla v reakci mluvčí ČT Alžběta Plívová.

Rada se domnívá, že v rámci vysílání došlo třeba k manipulativnímu spojení obrazu a slova během reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům. V okamžiku, kdy v komentáři zněla informace, že proti Donaldu Trumpovi už mezi hvězdami vznikla i petice, byly v obraze zařazeny fotografie podporovatelů Trumpa Clinta Eastwooda nebo Chucka Norrise. Divák tak prý mol získat dojem, že se jedná právě osobnosti, které se připojily k petici.

V komentářích ve studiu nebo v předtočených příspěvcích pak dala ČT podle rady prostor čtyřem americkým občanům, kteří byli všichni příznivci Clintonové a kritizovali Trumpa. Stanice navíc využívala příspěvky americké televize CNN, která před volbami otevřeně sympatizovala s Clintonovou. V několika případech rovněž nebyly komentáře odděleny od informací zpravodajského charakteru, dodala RRTV.

Podle Plívové se informace uvedené v tiskové zprávě rady jeví jako neúplné. „Ve vysílání ČT24 k prezidentským volbám v USA vystoupilo 24 hostů, 11 z nich pak přímo v úseku, na který se RRTV zaměřila, přičemž šlo o diverzifikovanou názorovou skupinu. Její součástí bylo i pět respondentů-občanů USA, rozhodně se však nejednalo o ´transparentní příznivce´ jednoho či druhého kandidáta,“ dodala Plívová s tím, že podrobnější informace bude moci poskytnout až se seznámí s detailnějšími podklady.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Politici v čele s Babišem na pietním aktu položili věnce k hrobu lidických…

12.06.2021 10:55 K hrobu lidických mužů při dnešním pietním aktu položili věnec premiér Andrej Babiš (ANO), vedení…

Zemřel signatář Charty 77 Rudolf Zeman

11.06.2021 21:56 Aktualizováno V noci na čtvrtek zemřel novinář a někdejší disident Rudolf Zeman, bylo mu 82 let. Uvedl to server…

Cesty z Polska, Rumunska a Monaka do ČR budou od pondělí bez jakéhokoli…

11.06.2021 15:30 Polsko, Rumunsko a Monako se od pondělí na mapě cestovatele posunou do zelené barvy. Pro tyto země…

Kněz Štemberka si mohl zachránit život. V Lidicích však zůstal, aby při…

10.06.2021 10:44 Aktualizováno KOMENTÁŘ Tomáše Zdechovského - Právě dnes si připomínáme smutné výročí 79 let od tragédie, která se…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama