Skrytá reklama na sociálních sítích? Děti ji často nepoznají, ukázal výzkum

Praha - Děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají oblíbení youtubeři nebo blogeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že blogeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. Vyplývá to z průzkumu, který pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos. S jeho výsledky dnes novináře seznámili zástupci fakulty.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Děti
doporučujeme

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnuatí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring v průzkumu přibližně jedna pětina dětí. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Výzkumu se v dubnu 2018 zúčastnilo 330 dětí ve věku mezi devíti a 15 lety. Zhruba 58 procent dětí uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Mezi nejsledovanější youtubery či blogery patří Jirka Král, Kovy, Gejmr, MenT, Hoggy nebo Shopaholic Nicol, uvedli zástupci fakulty.

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a blogeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích, která by se podle zákonů měla dodržovat. Lidé je mohou najít na webových stránkách Férováreklama.cz.

Hlavním důvodem, proč děti youtubery sledují, je zábava, uvedla Hejlová. Příspěvky takzvaných influencerů, jak se youtuberům či blogerům také říká, podle ní připadají dětem zajímavější než cokoli jiného v dalších médiích. Rodiče to přitom často nechápou. Podle psychologa Marka Vranky ale nemá cenu dětem tento druh zábavy zakazovat. Místo toho by dospělí měli vysvětlovat souvislosti a učit je kriticky myslet.

Loading...
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pošta musí bojovat o zákazníky. Konkurence začíná s doručováním zásilek…

23.04.2019 15:41 Zítra spustí logistická firma Zásilkovna svou službu pro doručování zásilek mezi fyzickými osobami.…

Medvědice opustila okolí Hukvald, je zpět v Beskydech. Hrozí turistům…

23.04.2019 15:32 Aktualizováno Medvědice, kterou před časem odchytili ochránci přírody a vypustili ji pak s nasazeným…

Ústavní soud se rozzlobil: Zabrat growshopům veškerý sortiment je…

23.04.2019 15:24 Justice při zabrání zboží porušila práva firem, které provozovaly takzvané growshopy, tedy obchody…

Peníze na obnovu Notre-Dame? V Česku vznikla další velká sbírka

23.04.2019 13:30 Aktualizováno V Česku vznikla další finanční sbírka na obnovu pařížské katedrály Notre-Dame, kterou před týdnem…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama