Zastaralé silnice v ČR, počet mrtvých alarmující. Národní strategie je fiasko

Praha - Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by měla nehodovost na českých silnicích klesat, ve skutečnosti je tomu ale naopak. Na konci letošního roku by podle strategie nemělo být více než 393 obětí na životech. Už nyní je ale více než pravděpodobné, že se cíl splnit nepodaří.

Přidejte svůj názor

Nehoda kamionů na D2

Na silnicích v ČR zemřelo letos od ledna do června 233 lidí, meziročně o deset více. Dalších 1047 se těžce zranilo, což byl nárůst proti loňsku o 23 lidí. Počet nehod se zvýšil o necelé jedno procento a činil téměř 50.000. V Česku nehod přibývá posledních devět let s výjimkou let 2011 a 2014. Souvisí se zvyšováním počtu vozidel a houstnutím provozu.

"Strategii se nedaří dlouhodobě plnit, počty mrtvých a těžce zraněných jsou dlouhodobě vysoké. Navíc cíle strategie nejsou nikterak ambiciózní. V severských zemích se už běžně pracuje s cílem nulového počtu mrtvých na silnicích," uvedl Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS), která sdružuje konkurenční evropské výrobce bezpečnostních prvků včetně českých, pobočku má i v ČR.

Podle Mourka je na vině také nedostatek pasivních bezpečnostních prvků na silnicích. "Projekty komunikací jsou zastaralé. Každý bezpečnostní prvek na silnicích musí odpovídat českým normám, které ale pocházejí z minulého století. Přitom vývoj jde rychle kupředu," uvedl.

Podle Mourka existují například nové typy vodorovného značení, které upozorní řidiče na vyjetí z pruhu, či bezpečnější svodidla, která zadrží i nákladní auta. "Většina moderních opatření se ale na českých silnicích nepoužívá, protože je normy neznají. Nicméně spolupracujeme s ministerstvem dopravy a připravujeme požadavky na legislativní změny," dodal.

Pasivní bezpečnostní prvky nechrání podle EABS jen řidiče. "Například nové způsoby osvětlení přechodů, tlumící bariéry znemožňující vyjetí havarovaného vozu na chodník. Významnou skupinou umírajících jsou motocyklisté. Přitom na většině silnic nejsou ani svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem," řekl analytik EABS Jánko Ostrolucký.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Největší železniční katastrofa v Česku: Režimu by zničila pověst, skoro…

19.09.2018 15:52 Je pondělí 14. listopadu roku 1960, půl šesté večer. Většina lidí se právě vrací z práce domů, a to…

Mladý řidič se zabil při nárazu do klád. Další smrtelné nehody na D1 a…

19.09.2018 15:00 Aktualizováno Frýdek-Místek/Jihlava - Dvacetiletý muž zemřel v úterý večer při dopravní nehodě u obce Návsí na…

Ani speciální kolo není cennost. Nejvyšší soud rozsekl neobvyklý spor

19.09.2018 13:46 Brno - Provozovatel penzionu se nemůže zříct odpovědnosti za ukradené kolo s poukazem na to, že…

V trestním zákoníku zřejmě přibude nový zločin, Benda marně protestoval

19.09.2018 13:22 Aktualizováno Praha - V trestním zákoníku zřejmě přibude nový čin maření spravedlnosti, jenž míří na předkládání…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama