Zastaralé silnice v ČR, počet mrtvých alarmující. Národní strategie je fiasko

Praha - Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by měla nehodovost na českých silnicích klesat, ve skutečnosti je tomu ale naopak. Na konci letošního roku by podle strategie nemělo být více než 393 obětí na životech. Už nyní je ale více než pravděpodobné, že se cíl splnit nepodaří.

Přidejte svůj názor

Nehoda kamionů na D2

Na silnicích v ČR zemřelo letos od ledna do června 233 lidí, meziročně o deset více. Dalších 1047 se těžce zranilo, což byl nárůst proti loňsku o 23 lidí. Počet nehod se zvýšil o necelé jedno procento a činil téměř 50.000. V Česku nehod přibývá posledních devět let s výjimkou let 2011 a 2014. Souvisí se zvyšováním počtu vozidel a houstnutím provozu.

"Strategii se nedaří dlouhodobě plnit, počty mrtvých a těžce zraněných jsou dlouhodobě vysoké. Navíc cíle strategie nejsou nikterak ambiciózní. V severských zemích se už běžně pracuje s cílem nulového počtu mrtvých na silnicích," uvedl Marcel Mourek, ambasador Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS), která sdružuje konkurenční evropské výrobce bezpečnostních prvků včetně českých, pobočku má i v ČR.

Podle Mourka je na vině také nedostatek pasivních bezpečnostních prvků na silnicích. "Projekty komunikací jsou zastaralé. Každý bezpečnostní prvek na silnicích musí odpovídat českým normám, které ale pocházejí z minulého století. Přitom vývoj jde rychle kupředu," uvedl.

Podle Mourka existují například nové typy vodorovného značení, které upozorní řidiče na vyjetí z pruhu, či bezpečnější svodidla, která zadrží i nákladní auta. "Většina moderních opatření se ale na českých silnicích nepoužívá, protože je normy neznají. Nicméně spolupracujeme s ministerstvem dopravy a připravujeme požadavky na legislativní změny," dodal.

Pasivní bezpečnostní prvky nechrání podle EABS jen řidiče. "Například nové způsoby osvětlení přechodů, tlumící bariéry znemožňující vyjetí havarovaného vozu na chodník. Významnou skupinou umírajících jsou motocyklisté. Přitom na většině silnic nejsou ani svodidla s ochranou proti podjetí motorkářem," řekl analytik EABS Jánko Ostrolucký.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Miliony Čechů trpí nespavostí. Vědci teď zjistili, že se ji snažíme léčit…

22.01.2019 13:20 Poruchami spánku trpí několik milionů českých občanů, kteří se s nimi stále častěji snaží něco…

Na Orlickoústecku v noci hořel bývalý mlýn, škoda 600 tisíc

22.01.2019 13:18 Aktualizováno V noci na dnešek vyjížděly čtyři jednotky hasičů k požáru bývalého mlýna v Tisové na Orlickoústecku…

Kradené dokumenty proti Samkové? Advokátka podala trestní oznámení na…

22.01.2019 12:33 Advokátka Klára Samková podala dnes k rukám vrchní státní zástupkyně Lenky Bradáčové trestní…

Trest za brutální loupež a útok platí. Pachatel je nebezpečný, ignoruje…

22.01.2019 11:48 Aktualizováno a spoluúčast na loupeži v Dobřanech na Plzeňsku, po které napadený zemřel, si Patrik Danko odpyká…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama