"Riziko gradovalo, až most spadl." Ve Studénce selhaly kontrolní mechanismy, řekla znalkyně

Při rekonstrukci silničního mostu ve Studénce na Novojičínsku, který se v roce 2008 zřítil a do jeho trosek narazil rychlík, pravděpodobně selhaly kontrolní mechanismy. Vyplynulo to z dnešního vyjádření soudní znalkyně Miloslavy Pošvářové. Při hlavním líčení u Okresního soudu v Novém Jičíně poukázala i na další pochybení, například v komunikaci mezi firmami, nedostatečné zkušenosti projektanta či na špatně zvolenou technologii pro manipulaci s mostovkou. Neštěstí nepřežilo osm lidí, další desítky utrpěly zranění.

Přidejte svůj názor 6 komentářů

Ilustrační foto

Se závěry Pošvářové se ztotožnil i znalec z Českého vysokého učení technického Tomáš Rotter. I on dnes znovu poukázal na chyby. "Nebyla dodržována zákonná ustanovení. Byl to totální chaos," řekl Rotter. Soudce Jaromír Pšenica po výslechu znalců hlavní líčení odročil. Proces bude pokračovat 29. a 30. dubna.

"Stavební dozor nevykonával činnost tak, jak měl," popsala své hodnocení Pošvářová. "Nebyl nikdo, kdo by kontroloval dodržování bezpečnostních předpisů. Projektant neměl s takovou rekonstrukcí zkušenosti. Věnoval se novostavbám. Tento most byl v provozu 50 let a měl své problémy," uvedla.

zdroj: YouTube

Podle Pošvářové nebyly na stavbě dodržovány předepsané normy a chyby se hromadily. "V každé fázi se mohly práce zastavit, pochybení napravit. To se ale nikdy nestalo. Riziko gradovalo, až most spadl," uvedla dnes před soudem, který se železničním neštěstím zabývá už podruhé. První rozsudek zprostil obžaloby všech deset obžalovaných. Krajský soud v Ostravě ho loni zrušil a nařídil nové projednání.

Při něm soud znovu vyslechne všechny soudní znalce. Pošvářová míní, že chyby jdou na vrub investora stavby, kterým byl Moravskoslezský kraj, stavební dozor i technický dozor. "Měly se na stavbě podílet a pokud to nedělaly, je to jejich pochybení," řekla. Podle ní selhal i drážní dozor, který kontroloval práci nad tratí. "Bezpečnostní hlídky nebyly schopny nehodě zabránit," řekla.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Státní zástupce obžaloval deset lidí z obecného ohrožení. Byli mezi nimi manažeři, pracovníci stavebních firem, živnostník či jeden úředník. Novojičínský okresní soud ale zprostil viny všech deset obžalovaných, protože se podle něj nepodařilo prokázat, že by za pád mostu mohli právě oni. Státní zástupce se proti tomu odvolal. Krajský soud v Ostravě projednal odvolání koncem loňského září. Původní rozsudek zrušil, a proto se kauza vrátila do Nového Jičína.

Vstupte do diskuze (6)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

1. květen bude v Brně divoký, radikálové ohlásili pochodňový průvod

21.03.2019 12:28 Do Brna se na Prvního máje chystají radikálové. Národní a sociální fronta svolala pochodňový průvod…

Česká Wikipedie nefunguje, protestuje proti reformě autorského práva

21.03.2019 11:50 Aktualizováno Česká Wikipedie je dnes vypnuta na protest proti chystané celoevropské reformě autorského práva.…

Počet obyvatel ČR vzrostl na 10,65 milionu. Hlavně díky migraci

21.03.2019 10:49 Aktualizováno Počet obyvatel České republiky loni vzrostl o téměř 40.000 na 10,649.800 lidí. Většinu přírůstku…

Pilsen Steel byla asi tunelována, řekl Babiš. O práci přijde 600 lidí z…

20.03.2019 21:40 Plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel, jejichž ruští majitelé na firmu před dvěma měsíci podali…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama