Soukup má další vážné problémy? To, co dělá, je zakázané a neetické, varuje asociace PR agentur

Jak jsme vás již informovali, mediální podnikatel a moderátor Jaromír Soukup v jednom ze svých pořadů přiznal, že ve své mediální agentuře zaměstnává takzvané trolly, kteří ovlivňují diskuze nejen na sociálních sítích. Jeho chování už důrazně odsoudila Asociace Public Relations Agentur – APRA.

Přidejte svůj názor 201 komentářů

Jaromír Soukup
doporučujeme

Soukup ve svém pořadu Instinkty Jaromíra Soukupa promluvil o tom, jak funguje jedna z jeho firem - Médea Public Relations neboli Medea PR. „Já vám něco prozradím, jedna z našich firem je takzvaná PR agentura. No a my tam máme oddělení, kterému se říká oddálení sociálních sítí. A většina zaměstnanců v tom oddělení jsou lidé, kteří píší na facebook a do těch diskuzí. Jaksi v zájmu toho klienta, který si to platí,“ vysvětloval majitel televize Barrandov zpěvákovi Tomáši Ortelovi.

„Takhle to chodí, to nemá smysl říkat, že to neexistuje, samozřejmě, že to existuje. To je normální placená služba – a nejsme jediní, kdo to dělají,“ dodal Soukup.

Proti jeho slovům se důrazně ohradila APRA. „Jsme přesvědčeni, že praxe agentury Médea PR, o níž v televizním rozhovoru veřejně hovořil její šéf Jaromír Soukup, je postupem, který etická pravidla public relations zakazují!“ uvedla asociace sdružující PR agentury.

„Jde o klamání veřejnosti předstíráním, že ten, kdo se k nějakému tématu veřejně vyjadřuje, je někým jiným, než ve skutečnosti je. V případě, který Jaromír Soukup konkrétně popsal, se jedná o nekalou techniku nazývanou „astroturfing“. Jde o o postup, při němž se předstírá spontánní pozitivní reakce veřejnosti na nějaké téma, produkt či firmu, ačkoli tato reakce je ve skutečnosti umělá a zpravidla sponzorovaná komerčním či jiným subjektem, například aktivistickou skupinou,“ uvádí etická a smírší komise APRA.

Tato metoda je podle skupiny již z definice v rozporu s etickými pravidly PR. „A pokud Jaromír Soukup připouští, že ji v jeho firmě používají, veřejně tím deklaruje, že společnost Médea PR, navzdory svému názvu, není public relations agenturou, neboť se neřídí principy etické praxe oboru public relations,“ zdůrazňuje asociace.

Celé prohlášení Asociace Public Relations Agentur - APRA:

ASTROTURFING V PODÁNÍ MÉDEY NEPATŘÍ DO PUBLIC RELATIONS

Praxe agentury Médea PR, o níž v televizním rozhovoru veřejně hovořil její šéf Jaromír Soukup, je postupem, který etická pravidla public relations zakazují.
Členové Asociace public relations agentur (APRA) a jejich zaměstnanci mají povinnost dodržovat etický kodex mezinárodní organizace ICCO, jejímž je APRA členem. Tento kodex je v aktuální podobě formulován tzv. Stockholmskou chartou z r. 2003 (https://iccopr.com/members/stockholm-charter/) a doplněn Helsinskou deklarací z roku 2017 (https://iccopr.com/helsinki-declaration/).

Stockholmská charta v bodě “Poctivost informací“ zakazuje, aby členské agentury vědomě klamaly veřejnost ohledně faktů a ohledně zájmů klientů, jež reprezentují. Helsinská deklarace (v bodě 3) agentury zavazuje mj. „respektovat pravdu, jednat čestně a transparentně s (…) médii, zástupci státu i s veřejností“ a (v bodě 8) ukládá “nikdy se nezapojovat do vytváření nebo vědomého šíření smyšlených zpráv”. Tatáž deklarace navíc (v bodě 7) ukládá profesionálům v public relations “uvědomovat si sílu sociálních médií a používat ji zodpovědně”.

Praxe, kterou podle Jaromíra Soukupa běžně provádí jím vlastněná a řízená firma, tedy vystupování pod smyšlenou identitou ve veřejném prostoru, odporuje všem těmto zásadám. Jde o klamání veřejnosti předstíráním, že ten, kdo se k nějakému tématu veřejně vyjadřuje, je někým jiným, než ve skutečnosti je. V případě, který Jaromír Soukup konkrétně popsal, se jedná o nekalou techniku nazývanou „astroturfing“. Jde o o postup, při němž se předstírá spontánní pozitivní reakce veřejnosti na nějaké téma, produkt či firmu, ačkoli tato reakce je ve skutečnosti umělá a zpravidla sponzorovaná komerčním či jiným subjektem, například aktivistickou skupinou. Tato metoda je již z definice v rozporu s etickými pravidly public relations a pokud Jaromír Soukup připouští, že ji v jeho firmě používají, veřejně tím deklaruje, že společnost Médea PR, navzdory svému názvu, není public relations agenturou, neboť se neřídí principy etické praxe oboru public relations.

Požadavek na pravdivost informací ostatně obsahuje většina etických kodexů public relations i v ostatních částech světa. Britská asociace PRCA kupříkladu v bodě 2.2 své Professional Charter (https://www.prca.org.uk/about-us/pr-standards/professional-charter-and-codes-conduct) ukládá členským agenturám povinnost “v každém okamžiku respektovat pravdu a nešířit vědomě falešné nebo zavádějící informace” a také vynaložit potřebnou péči, aby k takové praxi nedocházelo ani nedopatřením.

Zásady etické praxe v public relations jsou v tomto směru přísnější, než etická pravidla některých jiných komunikačních disciplin, například reklamy, v níž je určitá míra klamání (typicky ve formě nadsázky či záměrné mystifikace) v přiměřené míře přípustná. Obor public relations, který je založen na budování důvěry mezi tím, kdo komunikuje, a jeho veřejnostmi, ale žádnou formu šíření nepravd nepřipouští.

Etická a smírčí komise APRA

Loading...
Vstupte do diskuze (201)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Babiš dorazil do Varů. Začala rekonstrukce Císařských lázní, bude stát 830…

14.12.2019 13:37 V Karlových Varech dnes začala rekonstrukce Císařských lázní. Oprava národní kulturní památky bude…

Starosta Varnsdorfu je kvůli radarům ve vazbě, dle žalobce už ovlivňoval…

13.12.2019 17:51 Aktualizováno Varnsdorfského starostu a krajského zastupitele Stanislava Horáčka (ANO) dnes Okresní soud v Děčíně…

Vánoce a jídlo jdou ruku v ruce. Tady je návod, jak se nepřejídat

13.12.2019 16:30 Vánoční svátky jsou spojené s množstvím dobrého jídla. Na stolech nás láka cukroví, smažený kapr a…

Čechům je nejsympatičtější Slovensko. Jak si vedou Rusko a Čína?

13.12.2019 16:14 Ze států Češi chovají nadále největší sympatie ke Slovensku. Následují Rakousko, Švédsko, Itálie a…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama