Mafra nezákonně zveřejnila odposlechy Nečasových, zaplatí mastnou pokutu

Vydavatelství Mafra musí zaplatit 140.000 korun za zveřejnění některých informací z odposlechů telefonických hovorů expremiéra Petra Nečase (ODS) s někdejší šéfkou jeho kabinetu a současnou manželkou Janou Nečasovou (dříve Nagyovou). Rozhodl o tom Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který původně vyměřil Mafře pokutu o 100.000 korun vyšší, soud mu ale případ vrátil k novému posouzení. Informaci České televize dnes ČTK potvrdil mluvčí ÚOOÚ Tomáš Paták. Reakci společnosti Mafra ČTK zjišťuje.

Přidejte svůj názor 7 komentářů

MAFRA, a.s. je největší česká mediální společnost
doporučujeme

Mafra porušila zákaz zveřejnění osobních údajů tím, že v deníku Mladá fronta Dnes, respektive na serveru iDNES.cz zveřejnila informace o odposlechu a záznamu o telekomunikačním provozu, sdělil ČTK mluvčí ÚOOÚ Tomáš Paták. Potvrdil, že úřad za to vydavateli nově uložil pokutu 140.000 korun. Mafra se podle Patáka může kvůli rozhodnutí obrátit na soud.

Přepisy policejních odposlechů mezi Nečasem a jeho manželkou uveřejnila Mladá fronta Dnes v květnu 2014. Obsahovaly mimo jiné i důvěrná oslovení. Ochránci dat následně varovali před zveřejňováním informací soukromého charakteru, které pocházejí z odposlechů při trestních řízeních. Uvedli, že v těchto případech se nelze odvolávat na veřejný zájem nebo se obhajovat tvrzením, že politik nemá nárok na ochranu soukromí.

Za zveřejnění některých informací z odposlechů uložil ÚOOÚ původně pokutu 240.000 korun. Mafra se však proti rozhodnutí odvolala a Nejvyšší správní soud loni případ vrátil úřadu k novému posouzení. Soud uvedl, že i politici mají právo na ochranu soukromí, a proto je zapotřebí konkrétně posoudit obsah všech zveřejněných informací, a poté určit, u kterých informací převažuje veřejný zájem, a u kterých naopak zájem na ochraně soukromí.

Premiér Nečas v červnu 2013 odstoupil z čela ODS a rezignoval na funkci předsedy vlády. Důvodem byl skandál jeho blízké spolupracovnice a pozdější manželky. Nečasová je od té doby aktérkou několika trestních kauz. Žalobci ji vinili například z úniku informací z BIS, zneužití Vojenského zpravodajství a krácení daně.

Letos v březnu uložil soud Nečasové za zneužití armádní zpravodajské služby tříletou podmínku a desetiletý zákaz působení ve vedoucích funkcích státní správy. Zpravodajci Ondrej Páleník, Milan Kovanda a Jan Pohůnek dostali podmíněné tresty v délce 2,5 let, dvou let a 20 měsíců a zákazy činnosti ve zpravodajských službách a bezpečnostních sborech na osm, sedm a šest let.

Loading...
Vstupte do diskuze (7)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Spolumajitel Penty Dospiva získal titul JUDr. opsáním cizí práce

29.03.2020 21:30 Jeden z nejbohatších Čechů, spolumajitel skupiny Penta Investments Marek Dospiva získal v roce 2002…

Nakažený biskup Herbst je podle Duky mimo ohrožení života

29.03.2020 17:06 Emeritní biskup Karel Herbst, u kterého se v sobotu potvrdila nákaza novým typem koronaviru, je…

Počet porážek na jatkách se navzdory pandemii prakticky nezměnil

29.03.2020 09:12 Počet porážek zvířat na jatkách se od koronavirové pandemie v ČR změnil pouze o procenta. ČTK to…

Nová ČT 3 pobouřila část seniorů. „Vůči perzekuovaným je to necitlivé,“…

28.03.2020 22:16 Aktualizováno Kanál ČT 3 vyvolává rozpaky i obavy, aby u cílové starší generace nerozesel stesk po socialismu.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama