Česi na kampaň kašlali. Podle čeho volili? Čtěte průzkum

Praha - Lidé podle průzkumu agentury STEM volili do Sněmovny strany hlavně podle programu a šance provést změny, což platilo zejména pro ANO 2011. U tohoto hnutí a u TOP 09 voliče přitáhli jejich lídři, tedy podnikatel Andrej Babiš a Karel Schwarzenberg. Na ODS zbyli jen její tradiční voliči, potvrdil průzkum, jehož výsledky dnes agentura poskytla ČTK.

Předčasné volby do Sněmovny 2013
doporučujeme

"Jen čtyři procenta respondentů připustila, že je k volbě přesvědčila volební kampaň," uvedla agentura. Pro stejně malé procento dotázaných bylo motivem jejich výběru strany protest proti jinému seskupení.

Zhruba třetina dotázaných (30 procent) uvedla, že hlavním důvodem jejich volby je politika vybrané strany a její program. Téměř stejný podíl lidí (28 procent) uvedl, že jimi volená strana má největší šanci prosadit potřebné změny v naší zemi. Tento důvod v případě ANO 2011 uváděl každý druhý z jejích přívrženců (47 procent), v případě ČSSD třetina jejích voličů.

Pouze 12 procent lidí uvedlo, že jsou pravidelnými voliči strany. Hlavním důvod volby to byl u sympatizantů ODS (39 procent), KDU-ČSL (26 procent) a částečně také u KSČM (23 procent). Komunisty ale třetina lidí volila kvůli jejich programu a politice, podobně jako TOP 09.

Tuto stranu ale také necelá čtvrtina lidí (23 procent) volila kvůli jejímu předsedovi. V případě ANO 2011 to za hlavní důvod označilo 17 procent a nejvíce - 44 procent - u Úsvitu přímé demokracie Tomia Okamury. Celkově se osobou lídra řídilo v hlasování 12 procent lidí.

Jen desetina dotázaných jako hlavní důvod uváděla orientaci strany, tedy zda je levicová, středová nebo pravicová. 

Výrazných témat v letošní kampani bylo pomálu. "Ta kampaň byla jak přes kopírák. Dominantním tématem kampaně je únava na straně voličů i na straně politických stran. Témata se opakovala v cyklu a byla vidět velká míra vyčerpanosti ve strategii stran," podotkl pro CT24sociolog médií Jaromír Volek.

Skepse, vztažená k budoucnosti, byla podle něj ve voličích velmi silná. Šéfredaktor Marketing Sales Media Daniel Köppl se domnívá, že kvůli narychlo vytvořené kampani strany nestihly provést marketingový výzkum a zjistit si, co lidé ve skutečnosti chtějí.

Komentátoři se shodují na tom, že letošní kampaň připomínala spíše reklamu. "Tématem voleb je něco jako jogurt. Je to běžná reklama na nějakou věc, která se má prodat. Jakmile uděláte tu kampaň postavenou na produktu nebo osobnosti (...), tak poté se skutečná témata vytrácejí a jde jen o to, kdo do kampaně vstoupí s větší blbostí," uvedl komentátor serveru Aktuálně.cz Martin Fendrych.

Témata: průzkumy | Volby 2013
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Politici v čele s Babišem na pietním aktu položili věnce k hrobu lidických…

12.06.2021 10:55 K hrobu lidických mužů při dnešním pietním aktu položili věnec premiér Andrej Babiš (ANO), vedení…

Zemřel signatář Charty 77 Rudolf Zeman

11.06.2021 21:56 Aktualizováno V noci na čtvrtek zemřel novinář a někdejší disident Rudolf Zeman, bylo mu 82 let. Uvedl to server…

Cesty z Polska, Rumunska a Monaka do ČR budou od pondělí bez jakéhokoli…

11.06.2021 15:30 Polsko, Rumunsko a Monako se od pondělí na mapě cestovatele posunou do zelené barvy. Pro tyto země…

Kněz Štemberka si mohl zachránit život. V Lidicích však zůstal, aby při…

10.06.2021 10:44 Aktualizováno KOMENTÁŘ Tomáše Zdechovského - Právě dnes si připomínáme smutné výročí 79 let od tragédie, která se…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama