Česká média jsou pod tlakem, tvrdí Evropská novinářská federace. Babiš oponuje

Česká média jsou pod tlakem veřejnosti a politiků, část mediálního trhu navíc stále nepřímo ovládá premiér Andrej Babiš, uvádí zpráva Evropské novinářské federace (EJF).

Přidejte svůj názor 66 komentářů

Andrej Babiš, premiér ČR a předseda hnutí ANO
doporučujeme

Česko by podle týmu mezinárodních odborníků mělo věnovat pozornost financování soukromých i veřejnoprávních médií a nezávislé a kvalitní žurnalistice. 

Napojení premiéra na česká média je první problematikou, kterou se zpráva EJF zabývá. Andrej Babiš podle zjištění EJF "de facto vlastní 30 procent soukromých médií v zemi" a tato média o premiérovi informují příznivě i poté, co je převedl do svěřenského fondu. Blízký vztah médií a premiéra je "v demokracii absolutně nepřípustný", píše EJF. Instituce doporučuje přehodnotit zákon o střetu zájmů, takzvaný lex Babiš, případně dohlížet na jeho lepší dodržování.

"Takové nesmysly komentovat nebudu," řekl Babiš českým novinářům v noci na dnešek po jednání na summitu EU v Bruselu. "Já žádná média nevlastním," dodal.

EJF si také všímá, že média, která se k Babišovi staví kriticky, premiér často veřejně napadá a snaží se je zdiskreditovat. Silné kritiky se těmto médiím, jež zpráva jmenovitě nezmiňuje, dostává podle federace i ze strany prezidenta Miloše Zemana a dalších politiků.

Českým veřejnoprávním médiím, která jsou podle EJF obecně uznávaná, hrozí přísnější kontrola ze strany vlády a parlamentu, který rozhoduje o složení rad a schvaluje hospodářské zprávy. EJF to vnímá jako hrozbu pro nezávislost těchto médií, která může vést k autocenzuře i k zasahování do jejich nezávislosti. Organizace doporučuje zrušit nutnost schvalování výročních zpráv a zachování současné podoby financování skrze koncesionářské poplatky.

Média kromě tlaku ze strany státních činitelů podléhají také veřejnosti a inzerentům. Česko se v žebříčku mezinárodní organizace Reportéři bez hranic za posledních pět let propadlo ze 13. místa na letošní 40. pozici, upozorňuje EJF. Digitalizace a ústup takzvaných tradičních médií znamenaly úpadek mnoha zavedených médií, která přešla pod vlastnictví oligarchů; v Česku je proto třeba zavést udržitelné obchodní modely, které mohou získat podporu evropských institucí a rozvíjet například investigativní žurnalistiku.

Ve složité situaci se nacházejí regionální média, která v nezávislé a nestranné podobě téměř neexistují; "jsou spíše marketingovým nástrojem podnikatelů a oligarchů, nebo hlásným prostředkem politických kampaních", uvádí EJF. V zemi rovněž chybí kvalitní žurnalistika. Důvodem podle federace může být jak nedostatek prostředků v médiích, tak neuspokojivé vzdělávání novinářů. Narůstá i počet nedůvěryhodných internetových portálů, kvůli kterým Češi obtížně poznávají, kterým médiím mohou důvěřovat.

K hodnocení EJF dospěla na základě návštěvy ČR a setkání s více než desítkou mediálních odborníků a pracovníků, politiků a akademiků. Český mediální prostor posuzovalo pět mediálních odborníků a novinářů, včetně předsedkyně dozorčí rady Evropského centra pro svobodu tisku a médií (ECPMF) Lucie Sýkorové a prezidenta Syndikátu novinářů České republiky Adama Černého.

Loading...
Vstupte do diskuze (66)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Demonstranti po několika dnech ukončili blokádu Karolina

18.11.2019 21:01 Demonstranti, kteří po několik dnů blokovali budovu rektorátu Univerzity Karlovy (UK), se dnes…

Útok na romské děti v Lipníku? Začal soud, obžalovaní manželé vinu odmítli

18.11.2019 16:53 Aktualizováno Přerovský soud dnes otevřel případ letošního napadení skupiny romských dětí v zámeckém parku v…

Nejvyšší soud řeší kauzu OKD. Zeman podal dovolání v neprospěch obviněných

18.11.2019 16:50 Nejvyšší soud začal přezkoumávat zprošťující verdikt nad třemi muži obžalovanými v souvislosti s…

Neoficiální novoroční ohňostroj v Praze? Má uctít Gotta, výběr peněz vázne

18.11.2019 16:16 Aktualizováno Spolek Ohňostroj pro Prahu, který chce v Praze navzdory rozhodnutí magistrátu uspořádat novoroční…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama