Falešný Babiš varuje před deepfake technologiemi, problémem moderní doby

Českým internetem se šíří nové tzv. deepfake video. Falešný premiér Andrej Babiš na něm varuje veřejnost před novými technologiemi v oblasti dezinformací. Za unikátním spotem stojí pirátská europoslankyně Markéta Gregorová. Ta chce problém dezinformací do budoucna řešit legislativně na evropské úrovni.

Deepfake Babiš
doporučujeme

„Ověřte si zdroje informací! A nevěřte všemu, co vidíte na vlastní oči. Protože občas pravda bolí,“ apeluje falešný Andrej Babiš v závěru svého výstupu, zatímco jeho rysy mizí a mění se zpátky na herce a imitátora Petra Jablonského.

Toho střídá na obrazovce pirátská europoslankyně. „Doba, kdy srovnatelné video dokážeme vytvořit na mobilu, se blíží. Už nebude potřeba žádná složitá příprava ani náročná postprodukce. Přesně proto je nejvyšší čas se připravit na svět, ve kterém cokoli, co vidíme na svých displejích, nemusí být tak, jak to vypadá,“ upozorňuje Markéta Gregorová.

Deepfake video (1:56) | zdroj: YouTube

Video je produktem tzv. deepfake, tedy technologie, která dovede mj. věrohodně měnit tvář mluvčího. Spot je vyvrcholením kampaně #PravdaBolí, která se od podzimu uplynulého roku pokouší otevřít pro český kontext téma dezinformací a jejich současných globálních trendů.

„Jedním z úkolů, které si naše kampaň předsevzala, bylo představit české veřejnosti nejnovější technologický vývoj v oblasti dezinformačních kampaní ideálně dřív, než zaplaví český online prostor ‘naostro’. Je to takový varovný prst, že dezinformátoři nespí na vavřínech, a zatímco odhalujeme jejich algoritmy v šíření psaných textů nebo řetězových e-mailů, přicházejí s novými a stále sofistikovanějšími technikami, jak své publikum manipulovat,“ vysvětluje své motivy Gregorová, mj. členka speciálního výboru Evropského parlamentu pro cizí vměšování a dezinformace.

„Naším cílem je posílit v lidech obezřetnost, se kterou konzumují informace. Chci se zasadit o to, aby česká společnost přestala být snadnou kořistí tuzemských i zahraničních dezinformačních kampaní, jejichž počet a efektivita na vzestupu nejpozději od roku 2014, jak ukázal náš výzkum Očima odborníků. Společnost, která se vědomě učí odolnosti vůči dezinformacím, je základem silné demokracie,“ uzavírá Gregorová.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Němec viněný z posprejování pilířů Karlova mostu podal dovolání

05.03.2021 11:39 Německý turista Benjamin Wittig, který spolu se svým bratrem v létě 2019 posprejoval jeden z pilířů…

Nezaměstnanost v ČR v únoru zůstala na 4,3 procenta

05.03.2021 10:53 Aktualizováno Nezaměstnanost v Česku zůstala v únoru i přes pokračující opatření proti šíření koronaviru na…

Poptávka po hotových jídlech v době epidemie roste

04.03.2021 11:02 S ohledem na čím dál častější práci z domova narostl za poslední rok zájem o dovážku hotových jídel…

Vězeň se bál koronaviru, neúspěšně se domáhal přerušení trestu

04.03.2021 10:10 Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost vězně, jenž se domáhal přerušení trestu kvůli rychlému šíření…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama