Řidič kamionu Uroš Andelović dnes u Obvodního soudu pro Prahu 10 vypověděl, že ještě před srážkou s vlakem na přejezdu v pražské Uhříněvsi ztratil vědomí. Nemohl proto s nákladním autem prorazit závory a z přejezdu odjet.
Osmašedesátiletý Srb čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti a z poškození obecně prospěšného zařízení, za což mu hrozí až osm let vězení. Při nehodě byli čtyři lidé zraněni, škodu dnes státní zástupce vyčíslil na zhruba 63 milionů korun.
"Od té doby, co se nehoda stala, vůbec nemohu spát," prohlásil Andelović. Dodal, že srážky lituje a je rád za to, že při ní nikdo nezemřel. Muž podle své výpovědi najel na přejezd, protože si myslel, že se závory otevírají. Zvukové ani světelné signalizace si nevšimnul. "Pak jsem přemýšlel, jestli závory prorazit, ale neudělal jsem to, protože jsem nechtěl mít potíže," uvedl. Neměl prý ani dostatek času, protože z leknutí upadl do bezvědomí, ze kterého se probral až v nemocnici. Pouze si matně pamatuje, že ho někdo po havárii za ruku vytáhl z automobilu.
Státní zástupce Aleš Šiška však po skončení jednání novinářům řekl, že řidičova slova vyvrátila svědecká výpověď i data stažená přímo z kamionu. "Pan obžalovaný se samozřejmě může hájit jakýmkoli způsobem, nicméně v průběhu přípravného řízení tuto verzi nikdy nepoužil," dodal. Na to upozornila i soudkyně Ivana Hynková která řidičovu výpověď na policii přečetla. Muž v ní uvedl, že ztratil vědomí až po nárazu s vlakem. Když se ocitl mezi závorami, kousek popojel, aby do něj vlak nenarazil. "Závoru jsem prorazit nesměl," řekl policistům. Dodal, že v Srbsku za to hrozí až dvouleté vězení.
Podle státního zástupce mohla být jednou z příčin nehody i řidičova únava. Muž se podle Šišky dopustil během dvoudenní jízdy ze Srbska do Česka 23 přestupků - překračoval rychlost či jezdil i na úseky s omezením vjezdu kamionů. Navíc nedodržoval řádné přestávky na odpočinek. "Prostě snažil se být v cíli co nejdříve," uzavřel žalobce.
Také jeden ze svědků popsal, že byl Andelović před kolizí velmi unavený. Zabloudil do slepé ulice v obytné zóně v Uhříněvsi. Další svědek pak uvedl, že viděl kamion na přejezdu couvat a řidiče po nehodě vystupovat. Zároveň ale ve své původní výpovědi potvrdil, že když nákladní auto vjíždělo do kolejiště, závory stoupaly nahoru. Zavřely se poté, co vjel řidič na přejezd.
Muž i další svědkyně také vypověděli, že je přejezd v Uhříněvsi problematický. Stává se, že po přejezdu vlaku se začnou závory otevírat a po několika vteřinách se za stálého blikání červeného světla zavřou kvůli průjezdu další soupravy. Také strojvůdce uvedl, že během posledních deseti let viděl na kolejích mezi závorami stát dvakrát osobní auto.
Nákladní auto se srazilo s osobním vlakem loni 6. září.
Podle Drážní inspekce kamion stál mezi závorami víc než dvě minuty, výstražná světla i závory na přejezdu přitom fungovaly. Vlak se zhruba 220 cestujícími vykolejil.
Andelović, kterého soud poslal několik dní po kolizi do vazby, řídil podle své výpovědi nákladní vozy 45 let. Nyní je v důchodu. Nedovede si představit, že by ze svého platu splácel škodu. V době nehody jel s nákladem ze Srbska do Německa.
Související
Vážná nehoda vlaku v Praze. Srazil člověka, provoz byl omezen
Řidič kamionu, který se srazil s vlakem u Holešova, nepůjde do vězení
Nehody vlaků , Nehody kamiónů , soudy , Praha , Vlaky
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Mrazivé počasí na ústupu. Pod nulou bude v noci ještě dvakrát
před 40 minutami
Mrtvá těla se svázanýma rukama? Bují podezření na válečné zločiny Izraele v Pásmu Gazy
před 1 hodinou
Totální invaze, která uškodí i Izraeli? Svět se obává operace v Rafahu
před 2 hodinami
Donald Trump ve vězení. Co by se stalo, kdyby ho soud odsoudil?
před 2 hodinami
Princezna Kate se věnuje rodině. Vyfotila nový snímek nejmladšího Louise
před 2 hodinami
Putin něco chystá, naznačil Pistorius. Má víc zbraní a munice, než kolik využije na Ukrajině
před 3 hodinami
Jaderné zbraně se přesunou na orbitu? Rusko vetovalo rezoluci o zastavení zbrojení ve vesmíru
před 3 hodinami
Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi
před 3 hodinami
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
před 5 hodinami
Víkendové počasí: Konec zimy a návrat jara. Meteorologové slibují příjemné teploty
Aktualizováno včera
Vláda schválila novelu zákona o zbraních, která reaguje na střelbu na FF UK
včera
Hamás zveřejnil video rukojmí, na důkaz, že přežil zranění ze 7. října
včera
Hamás ukázal jednoho z rukojmích. Izrael je chce v Rafáhu všechny osvobodit
včera
Putinův sluha Lukašenko: Nikdy jsme si nežili tak dobře, jako nyní
včera
Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně
včera
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
včera
Rusko a Ukrajina si vymění 48 vysídlených děti
včera
Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.
včera
Tragická Rallye Šumava: Česko sbírá peníze na pohřeb zesnulé Aleny Krejčíkové. Co měla, investovala do auta
včera
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
Neuvěřitelné se stává skutečností. Ferrari je jediným týmem, který nepřetržitě závodí v přední motoristické disciplíně od založení formule 1 v roce 1950. Žádný tým nezastává takovou tradici jako Scuderia. Tradice – kterou nyní Italové (částečně) boří.
Zdroj: Martin Hájek