Když zákazník nemá roušku, jen ho upozorníme a je po problému, říkají pro EZ potravinové řetězce

Jsou disciplinovaní. Převážně potravinové řetezce, které oslovily EuroZprávy.cz, tvrdí, že jejich zákazníci ukázněně v prodejnách respektují plošné zakrývání dýchacích cest, které ohledně rostoucího počtu nemocných covidem-19 vstoupilo v platnost od 10. září. Pokud si klient zapomene u vstupu nasadit roušku, společnosti jej na absenci ochranných prostředků decentně upozorní. „Když ani na takový podnět nereaguje, konflikt řešíme zavoláním Policie České republiky,“ říká tiskový mluvčí Globusu Lutvia Volfová. Komu nošení roušek činí zdravotní problémy, je v prodejnách Billa udělena výjimka a je dovnitř vpuštěn i bez ní. „Musí se ale prokázat lékařským potvrzením,“ upozorňuje manažerka korporátní komunikace společnosti Billa Dana Bratánková.

Opatření obchodních domů proti Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
doporučujeme

Nestojí o žádné skandály či hysterii. Proto převážně potravinové řetězce, které EuroZprávy.cz kontaktovaly, volí přátelskou domluvu, pokud v době koronavirové pandemie na obličeji jejich klientů chybí rouška, respirátor či šátek. Společnosti se zdráhají konflikty řešit drastickými represemi. „Vyhrocené případy jsou v našich prodejnách ojedinělé a zákazníci toto vládní nařízení respektují. Policii bychom volali pouze ve výjimečných případech, kdy by se situaci nepodařilo zklidnit,“ uvádí Iveta Barabášová, která má v Lidlu na starosti mediální komunikaci.

Aby firmy předcházely případným nedorozuměním, hned u vchodu do prodejen upozorňují na obnovenou povinnost týkající se zakrývání dýchacích cest. „Pomáháme našim klientům, aby si na povinnost nosit roušky či jiné ochranné prostředky zase zvykli a navykli si na tento rituál, jako tomu bylo na jaře. Proto s nimi jasně a srozumitelně komunikujeme. S mnohými to ani není zapotřebí. Chtěl bych je pochválit a poděkovat jim za trpělivost i ukázněnost, že na obnovená pravidla sami dobrovolně dbají,“ září spokojeností Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Do Billy i bez ústenky, pokud se klient prokáže lékařskou zprávou

Billa pamatuje i na klienty, kterým nošení ústenky způsobuje zdravotní problémy. „I takové individuální případy řešíme, a pokud se zákazník prokáže lékařským potvrzením, vstupu na prodejnu mu samozřejmě nebráníme,“ sympaticky upozorňuje manažerka korporátní komunikace v Bille Dana Bratánková a jedním dechem dodává: „Zákazníci si ale sami uvědomují vážnost situace a ochranné prostředky pro zakrytí úst a nosu proto nosí ve většině případů zodpovědně,“ tvrdí ústa Billy.

Dokonalý servis pro nakupující v souvislosti s koronavirem připravil Kaufland. „Na všechna hygienická doporučení, které zahrnuje povinné nošení roušek, dezinfekci rukou či dvoumetrové rozestupy, upozorňujeme naše zákazníky nejen vylepenými plakáty u vstupu do našich prodejen, na našich webových stránkách, na facebooku, ale také prostřednictvím instore rádia. U vstupu jsou zákazníkům k dispozici hygienické stanice, které jsou zákazníky velmi hojně využívány,“ líčí současnou situaci v prodejnách Kauflandu jeho mluvčí Renata Maierl.

Skvělou informovanost v souvislosti s koronavirovou pandemií poskytují nakupujícím i v Bille. „Na veškerá opatření rovněž upozorňujeme prostřednictvím materiálů na prodejnách a zároveň i naším interním rádiem, které na veškerá opatření upozorňuje několikrát za hodinu,“ vzkazuje zákazníkům společnosti Billa její mluvčí Dana Bratánková.

Rovněž Lidl signalizuje obnovená hygienická opatření dostatečně včas. „Na povinnost nosit roušky upozorňujeme hned u vstupu do prodejny, přímo na místě vše kontrolují také pracovníci ostrahy stejně, jako tomu bylo v první vlně pandemie. Pokud si někdo odmítne nasadit roušku, snažíme se vše vyřešit domluvou, spoléháme přitom na ohleduplnost zákazníků,“ praví Iveta Barabášová, jež mluví za Lidl.

Také v obchodech Tesco nakupující hygienická opatření respektují. „Valná většina zákazníků toto nařízení respektuje. V případě, že do obchodu vstoupí někdo bez ústenky, pak jej na nedostatek upozorní pracovník bezpečnostní agentury. Ve většině případů si lidé roušku jen zapomenou nasadit a po upozornění tak neprodleně učiní,“ konstatuje tiskový mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček. Podobně nastavený systém mají i v Globusu. „Pokud zákazník nemá zakrytá ústa a nos, jde většinou pouze o neúmyslné zapomenutí, na které slušně upozorní náš personál u vchodu a daný zákazník většinou ihned reaguje a roušku si nandá,“ říká Lutvia Volfová, hlas Globusu.

Žádné incidenty či agresi nehlásí ani Penny Market. „Znovuzavedení povinnosti nošení ochranných prostředků v prodejnách zákazníci respektují. Pokud si náhodou některý ze zákazníků roušku zapomene nasadit, slušně jej na tuto povinnost upozorníme. S negativními reakcemi ze strany klientů  jsme se prozatím nesetkali,“ hodnotí obnovená opatření mediální zástupce Penny Market Tomáš Kubík.

Zajímavou, ale stručnou statistiku ohledně dodržování pravidel nabízí mluvčí Globusu Lutvia Volfová: „Za celou dobu koronakrize, která v zemi vypukla začátkem března, jsme zaznamenali konflikty s agresivními zákazníky jen v řádu jednotek. Lidé jsou naopak uvědomělí a nařízení vzorně respektují.“ Společnost Billa dokonce tvrdí, že nyní nemuseli represivní složky vůbec povolávat. „Policii ani jiné složky jsme od znovuzavedení opatření skutečně volat nemuseli,“ říká  manažerka korporátní komunikace za Billu Dana Bratánková. Rozumně jednají i v Albertu. „Žádnými prostředky na vynucování pravidel nedisponujeme. Se zákazníky proto v místě prodeje komunikujeme a žádáme je, aby je dodržovali,“ tlumočí situaci v jejich prodejnách Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Mluvčí Kauflandu Renata Maierl dokonce tvrdí, že část jejich klientů roušky od jara vůbec nesundala. „Někteří zákazníci roušky používali sami od sebe i dříve, ve dnech, které zmíněnému nařízení předcházely.“ Pokud si někdo v Kauflandu opomene zakrýt nos i ústa, nikdo se na něj neoboří. „Na všech našich prodejnách je na ploše přítomen pracovník ochranky, aby v případě potřeby zákazníky na povinnost nošení roušek upozornil, pokud se tak vůbec stane. Vše probíhá zcela v klidu a bez problémů,“ dodává Maierl.

Zaměstnanci mají k dispozici dezinfekce, vitamíny i čaj s medem

Napomínání zákazníků kvůli chybějícím ochranným prostředkům není téměř slyšet v Bille. „Z naší zkušenosti je patrné, že si zákazníci na povinné nošení ochrany úst a nosu od jara zvykli, a tak pro ně nebylo překvapující znovuzavedení při zhoršující se koronavirové situaci v České republice. I z tohoto důvodu větší problémy s jejich nošením v našich prodejnách nezaznamenáváme, a pokud nastaly, individuální případy jsme vyřešili upozorněním a domluvou přímo na místě,“ pochvaluje si tisková mluvčí řetězce Billa Dana Bratánková.

Albert přiznává, že investuje desítky milionů měsíčně do ochranných prostředků, dezinfekce a sanitací povrchů. „A to proto, aby naše prodejny byly i nadále bezpečným místem, jak pro naše klienty, tak i naše pracující zaměstnance,“ má jasno Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Podle něj je z reakcí klientů patrné, že ochranu jejich zdraví v čase pandemie ze strany Albertu vnímají a oceňují ji. „Důkazem toho je, že se k nám rádi vracejí, protože se u nás cítí bezpečně. Na dodržování hygienických pravidel klademe velký důraz,“ doplňuje Mareček z Albertu. 

Pozadu v přísných opatřeních nezaostává ani Kaufland. „Byli jsme prvním z obchodních řetězců u nás, který již v březnu, v samém počátku pandemie, instaloval ochranná plexiskla na pokladnách i informacích a zároveň u pokladen vyznačil doporučené dvoumetrové rozestupy,“ připomíná mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Tím však výčet ochrany v Kauflandu nekončí. „Trvale jsme zakryli ochranným krytem celou nabídku pečiva,“ láka zákazníky do řetězce Kauflandu jeho mluvčí Maierl.

Řetězce dbají nejen na zdraví klientů, ale pečují i o své zaměstance. „Našim lidem jsme již na jaře poskytovali pro doplnění vitaminů ovoce, které je bohaté zejména na vitamin C, dále pak šumivé tablety a nápoje zdarma. Obdobnou podporu zvažujeme i nyní,“ nastiňuje plány Billy manažerka korporátní  komunikace Dana Bratánková.

Starost o své podřízené mají i v Kauflandu. „Rouškami a dezinfekcí jsou samozřejmě vybaveni i všichni naši zaměstnanci. Navíc jim na posílení imunity dáváme čaj, zázvor, citron a med,“ vyjmenovává prevenci mluvčí Renata Maierl. Kaufland vývoj situace neustále vyhodnocuje. „Proto jsme připraveni na ni i nadále okamžitě reagovat, abychom v našich obchodech zajistili bezpečné pracovní i nákupní prostředí. Samozřejmě plně respektujeme veškerá vydaná vládní opatření a jsme připraveni na ně také pružně a rychle reagovat,“ doplňuje obchodní politiku tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Životní úroveň vlastní domácnosti hodnotí kladně 56 % Čechů

20.10.2020 18:47 Do hodnocení hospodářské situace domácností v Česku se ekonomické důsledky koronavirové epidemie…

Průzkum: Češi podporují spojení práva a fondů nejméně ze zemí EU

20.10.2020 16:42 Více než tři čtvrtiny obyvatel zemí Evropské unie podporují myšlenku, aby unijní instituce spojily…

Po nedělních protestech obviněni dva z demonstrantů, jeden policista má…

20.10.2020 13:29 Po nedělních protestech proti vládním protiepidemickým opatřením obvinila policie dva z…

Průzkum: Index paniky stoupl, se všemi opatřeními proti covidu souhlasí 46…

20.10.2020 13:01 Se všemi vládními opatřeními proti šíření koronaviru souhlasí 46 procent Čechů, vyloženě odmítavý…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama