Lidé za Valentýna utratí o 548 procent více než před 10 lety

Lidé na nákupech utrácejí před svátkem sv. Valentýna stále více. Za deset let vzrostly valentýnské výdaje ve světě o 180 procent, v Evropě o 648 procent. V ČR se výdaje v tomto období zvýšily o 548 procent, v případě květin o 1806 procent. Vyplývá to z každoroční studie Mastercard Love Index, který poskytuje pohled na nákupní chování a trendy prostřednictvím analýzy transakcí platebními kartami po celém světě.

Ilustrační foto
doporučujeme

Dárky k letošnímu Valentýnu na internetu pořídilo 43 procent Čechů. Ti se začali přiklánět také k místním prodejcům. Na 41 procent se chystá letos nakupovat v sousedství. Vzhledem k aktuálním opatřením si Češi plánují na Valentýna uvařit něco dobrého, vyrazit na romantickou procházku parkem či domovským městem.

V Česku se za posledních deset let počet nákupů dárků a prožitků zvýšil o 2863 procent. Výrazný růst tak zaznamenaly i jednotlivé položky, jako jsou například květiny (1806 procent) či návštěva restaurace (1037 procent). Z evropských zemí se loni za květiny nejvíce utrácelo v Rusku, Švédsku a Spojeném království. Meziročně se zvyšovaly i výdaje za šperky. Ty za posledních deset let vzrostly v Evropě o 119 procent, v Čechách o 253 procent. Za šperky se nejvíce utrácí v Itálii.

Pro letošní rok, s pokračujícími omezeními v důsledku přetrvávající pandemie, se pro zamilované páry na přední místa žebříčku oblíbenosti dostala domácí kuchyně, romantické procházky parkem či městem, domácí piknik nebo herní večery. Letos bude českým párům na Valentýna nejvíce scházet právě romantická večeře v restauraci, kterou si však až 54 procent vynahradí večeří uvařenou doma.

"Letošní rok je proti předchozím výjimečný. Z aktuálních dat vidíme, že Češi v současném mimořádném stavu vyhledávají možné příležitosti k rozptýlení a Valentýn je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantice najdou i skrze nákupy dárků pro své partnery na internetu či květiny z obchodů ze sousedství nebo si jednoduše vytvoří láskyplnou atmosféru doma," uvedl generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.

Za deset let rostlo i nakupování na internetu a počet on-line nákupů uskutečněných v období před svátkem sv. Valentýna se za toto období zvýšil v ČR o 6542 procent.

Pandemie sice brání lidem, aby navštěvovali své blízké, s navazováním vztahů je to ovšem jinak. Téměř každý pátý český respondent si za poslední rok našel prostřednictvím internetu vztah a 14 procent uvedlo, že měli rande prostřednictvím videohovoru, například přes Zoom či FaceTime. Téměř každý třetí byl na romantickém rande či procházce s dodržením odstupu a zhruba čtvrtina respondentů se za poslední rok přihlásila na seznamovací stránky nebo do seznamovací aplikace.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Praze se demonstrovalo, policisté zadrželi desítky osob

07.03.2021 22:02 Aktualizováno Stovky odpůrců vládních protiepidemických opatření dnes demonstrovaly v Praze. Jejich ohlášené akce…

OBRAZEM: Bez roušek a v davu. Lidé demonstrovali proti opatřením

07.03.2021 19:43 Stovky odpůrců roušek a dalších vládních protiepidemických opatření dnes demonstrovaly v Praze.…

Termín pro podání daňového přiznání se nejspíš o měsíc prodlouží

07.03.2021 16:04 Stát o měsíc prodlouží termín pro podání daňového přiznání, uvedla dnes Česká televize. V papírové…

Policie nepustila z Karvinska několik autobusů na demonstraci do Prahy

07.03.2021 12:55 Aktualizováno Policie dnes nepustila za hranice okresů několik autobusů, které mířily na demonstraci proti…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama