Lidé za Valentýna utratí o 548 procent více než před 10 lety

Lidé na nákupech utrácejí před svátkem sv. Valentýna stále více. Za deset let vzrostly valentýnské výdaje ve světě o 180 procent, v Evropě o 648 procent. V ČR se výdaje v tomto období zvýšily o 548 procent, v případě květin o 1806 procent. Vyplývá to z každoroční studie Mastercard Love Index, který poskytuje pohled na nákupní chování a trendy prostřednictvím analýzy transakcí platebními kartami po celém světě.

Dárky k letošnímu Valentýnu na internetu pořídilo 43 procent Čechů. Ti se začali přiklánět také k místním prodejcům. Na 41 procent se chystá letos nakupovat v sousedství. Vzhledem k aktuálním opatřením si Češi plánují na Valentýna uvařit něco dobrého, vyrazit na romantickou procházku parkem či domovským městem.

V Česku se za posledních deset let počet nákupů dárků a prožitků zvýšil o 2863 procent. Výrazný růst tak zaznamenaly i jednotlivé položky, jako jsou například květiny (1806 procent) či návštěva restaurace (1037 procent). Z evropských zemí se loni za květiny nejvíce utrácelo v Rusku, Švédsku a Spojeném království. Meziročně se zvyšovaly i výdaje za šperky. Ty za posledních deset let vzrostly v Evropě o 119 procent, v Čechách o 253 procent. Za šperky se nejvíce utrácí v Itálii.

Pro letošní rok, s pokračujícími omezeními v důsledku přetrvávající pandemie, se pro zamilované páry na přední místa žebříčku oblíbenosti dostala domácí kuchyně, romantické procházky parkem či městem, domácí piknik nebo herní večery. Letos bude českým párům na Valentýna nejvíce scházet právě romantická večeře v restauraci, kterou si však až 54 procent vynahradí večeří uvařenou doma.

"Letošní rok je proti předchozím výjimečný. Z aktuálních dat vidíme, že Češi v současném mimořádném stavu vyhledávají možné příležitosti k rozptýlení a Valentýn je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantice najdou i skrze nákupy dárků pro své partnery na internetu či květiny z obchodů ze sousedství nebo si jednoduše vytvoří láskyplnou atmosféru doma," uvedl generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.

Za deset let rostlo i nakupování na internetu a počet on-line nákupů uskutečněných v období před svátkem sv. Valentýna se za toto období zvýšil v ČR o 6542 procent.

Pandemie sice brání lidem, aby navštěvovali své blízké, s navazováním vztahů je to ovšem jinak. Téměř každý pátý český respondent si za poslední rok našel prostřednictvím internetu vztah a 14 procent uvedlo, že měli rande prostřednictvím videohovoru, například přes Zoom či FaceTime. Téměř každý třetí byl na romantickém rande či procházce s dodržením odstupu a zhruba čtvrtina respondentů se za poslední rok přihlásila na seznamovací stránky nebo do seznamovací aplikace.

Související

Více souvisejících

svátek svatého valentýna

Aktuálně se děje

před 18 minutami

před 56 minutami

před 1 hodinou

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

před 5 hodinami

před 7 hodinami

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

Putinův sluha Lukašenko: Nikdy jsme si nežili tak dobře, jako nyní

Prezident Běloruska Aleksandr Lukašenko prohlásil, že jeho země nikdy nezažila lepší časy než nyní. Ve své řeči porovnal éru po rozpadu SSSR s aktuální situací. Upozornila na projev Ukrajinska pravda s odkazem na běloruskou agenturou BelTa.

Zdroj: Julie Jarošová

Další zprávy