Radnice Prahy 1 zatím nenechala rozmístit značení se zákazem elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí. Jak ČTK řekl radní městské části Richard Bureš (ODS), zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Omezení se bude kromě elektrokoloběžek týkat i elektrokol, což kritizoval spolek Automat. Podle radního to je však po dohodě s magistrátem jediné možné řešení.
Na pohyb vozítek po chodnících a nevhodné parkování si lidé v centru i samosprávy dlouhodobě stěžují.
Provozovatel sdílených koloběžek, americká firma Lime, z důvodu šíření nového typu koronaviru v Praze a většině dalších světových měst pozastavila činnost. Podle Bureše nicméně již společnost radnici informovala, že ihned po skončení epidemie se vozítka do české metropole vrátí.
Zákaz bude zahrnovat Staroměstské náměstí a jeho okolí, například Celetnou, Karlovu nebo Malé náměstí. Cílem je podle radního dostat vozítka z turisticky nejrušnějších a nejpřeplněnějších míst. S ohledem na současnou krizi a vylidnění Prahy nicméně není důvod nyní opatření vymáhat, řekl. "Letos k tomu vůbec nemusí dojít," dodal.
Radnice podle něj nicméně stále počítá se zavedením opatření v momentě, kdy se situace přiblíží dřívějšímu stavu. Opatření již je schváleno a začne platit v momentě umístění značek, které je podle Bureš možné zajistit v řádu dní.
Minulé vedení Prahy 1, které začátkem roku vystřídalo to nynější, původně navrhlo značení zakazující vjezd kol "mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru". Tak by se zákaz nevztahoval na elektrokola a nemotorové koloběžky.
Podle Bureše však s tímto plánem městská část narazila u magistrátních právníků, podle kterých by takové značení bylo nesrozumitelné a nevymahatelné. "Magistrát řekl, že jedinou cestou je omezení vozidel s motorem," řekl Bureš.
Ve výsledku tak bude zákaz platit pro všechny vozítka s motorem, tedy i elektrokola. To kritizoval spolek Automat, podle kterého opatření dopadne na Pražany s elektrokoly i rozvážkové služby, které je využívají. Bureš ČTK řekl, že obzvlášť v případě elektrokol nevidí problém v tom celou oblast objet.
Radní dodal, že se ve spolupráci s magistrátem se zvažovala také možnost zákaz rozšířit i na další části metropole, protože si na elektrokoloběžky stěžuje více městských částí. Značení by se mohlo přidat například na značky omezující vjezd aut nad 3,5 tuny nebo zakazující pohyb segwayů. Podobně město postupovalo v případě zákazu tzv. pivních kol. Rezidenti s elektrokoly by si v takovém případě museli vyjednat výjimky. Jednání se však podle Bureše zastavila s koronavirovou krizí. "Plány byly, ale teď je všechno jinak," řekl.
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. V Praze je vztah mezi firmou a pražskými samosprávami dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci, nyní se jedná o novém.
Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.
Související
Konec elektrokoloběžek: Paříž je první evropskou metropolí, která vydala zákaz jejich půjčování
Praha vyhlásila válku elektrokoloběžkám, vypoví memorandum s firmou Lime
elektrokoloběžka , Praha , Lime (elektrokoloběžky) , ODS , Turisté , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Dominik Hašek se opřel do Fica a Matoviče. Díky vám slovenští hokejisté podporují zabíjení Ukrajinců
před 45 minutami
Nizozemsko je znepokojeno českým vyšetřováním ruské propagandistické sítě
Aktualizováno před 1 hodinou
Macron vyzval členy G20, aby jednomyslně rozhodli, zda na summit (ne)pozvat Putina
před 1 hodinou
Rusko na Ukrajině postupuje, varují analytici. Kvůli USA roste hrozba, že uspěje
před 1 hodinou
Pobřeží Řecka zasáhlo silné zemětřesení
před 2 hodinami
Neopodstatněná vulgarita nemá smysl, v improvizaci ale na diváka funguje, říká herec Bořek Čermák
před 3 hodinami
Nasazením jednotek na Ukrajině by se státy NATO nestaly účastníky války s Ruskem, tvrdí experti
před 4 hodinami
Rusko podniklo masivní útok na ukrajinskou energetickou infrastrukturu
před 5 hodinami
Strůjci útoku v Moskvě dostali finanční podporu z Ukrajiny, tvrdí Rusko
před 6 hodinami
Čeští politici nevěří, že Putin nenapadne Česko
před 7 hodinami
Počasí: Výhled slibuje pokračování trendu i po Velikonocích
včera
Fico chce ulehčit odstřel medvědů, kteří se přiblíží k lidem
včera
Legendární spisovatel Bohumil Hrabal se narodil před 110 lety
včera
Polsko následuje Česko. ABW zasáhla proti proruské skupině, zajistila eura i dolary
včera
Rusové dál spojují Ukrajince s terorem u Moskvy. Nesmyslná propaganda, zní z Bílého domu
včera
Saharský prach bude od víkendu nad ČR. Může ovlivnit sobotní maxima
včera
Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný
včera
Policie upravila tragickou bilanci nehody FlixBusu u Lipska. Oběti jsou jen čtyři
včera
Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci
včera
Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec
Krátce po nedávném vyřazení Karlových Varů z předkola letošního extraligového play-off, v němž nestačily na České Budějovice, se potvrdila jména nových trenérů. Dosavadního kouče Energetiků Václava Eismanna, jenž působil na tamní lavičce od února, nahradí olympijský vítěz z Nagana Pavel Patera. Jeho asistentem pak bude další olympijský vítěz z roku 1998 a taktéž mistr světa z roku 2001 David Moravec. Dvouletou smlouvu s karlovarským klubovým vedením podepsal kromě nich i nový trenér brankářů Lukáš Mensator.
Zdroj: David Holub