Rektor ČVUT údajně navrhl, aby VŠ koupily Lidové noviny

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Vojtěch Petráček navrhl, aby se vysoké školy složily a koupily Lidové noviny ze skupiny Mafra, která patří Agrofertu. Každá z 26 veřejných univerzit by měla dát dva až tři miliony korun, za ztrátový deník by tak zaplatily mezi 52 až 78 miliony korun.

MAFRA, a.s. je největší česká mediální společnost
doporučujeme

Petráčkův návrh ale nemá mezi ostatními rektory velkou podporu, uvedl dnes server Euro.cz. Šéfredaktor deníku István Léko o návrhu nic neví a považuje ho za nesmysl.

Petráček s nápadem přišel na konci června a poslal ho také České konferenci rektorů. "Uvažujeme o tom, že by to bylo akademické médium mimo politické proudy, ale opravdu je to jen součást diskuse, která vůbec není uzavřená. Strukturálně by to smysl dávalo, uvidíme, jak se k tomu kolegové postaví," sdělil serveru.

Rektor České zemědělské univerzity v Praze a předseda České konference rektorů Petr Sklenička je k Petráčkovu návrhu skeptický. Pro vysoké školy by to podle něj znamenalo spíše problémy, záměr by byl navíc na většině škol obtížně odůvodnitelný u akademických senátů a správních rad. "Bavili jsme se o tom i s některými rektory nedávno na plénu České konference rektorů a ti, se kterými jsem se o tom bavil, měli podobný názor," řekl Euru Sklenička.

Prodeje Lidových novin už několik let pravidelně klesají. Zatímco před pět lety byl průměrný denní prodaný náklad zhruba 40.300 kusů, letos to zatím je přibližně 26.500 výtisků. Vyplývá to z údajů Kanceláře ověřování nákladu tisku. Server Euro.cz navíc upozornil na to, že kvůli koronavirové pandemii utrpěly mediální domy velké ztráty.

Historie Lidových novin se začala psát v roce 1893, nejslavnější éru zažily za první republiky. Po listopadu 1989 je nejprve vydávala stejnojmenná firma vlastněná zakladateli a částí zaměstnanců, koncem roku 1993 pak do vydavatele vstoupil švýcarský Ringier (později Ringier-Springer). V září 1998 noviny koupil majitel vydavatelství Mafra, německá skupina Rheinisch-Bergische Druckerei und Verlagsgesellschaft.

Od roku 2009 vydává LN přímo Mafra, kterou na podzim 2013 ovládl podnikatel a současný premiér Andrej Babiš (ANO). Mafra spadá pod holding Agrofert, jehož akcie vložil Babiš v únoru 2017 do svěřenských fondů.

Od listopadu 1989 se v čele deníku vystřídalo 11 šéfredaktorů. Prvním byl Jiří Ruml, který vedl ještě samizdatové LN, po něm následovali Rudolf Zeman, Jaroslav Veis, Tomáš Smetánka, Jaromír Štětina, Libor Ševčík, Jefim Fištejn, Pavel Šafr, Veselin Vačkov, Dalibor Balšínek a od roku 2013 současný šéf István Léko.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Potápěči našli v Sázavě těla utonulých mladíků, byla několik set metrů od…

09.08.2020 21:55 Aktualizováno Policisté dnes našli v řece Sázavě na Kutnohorsku těla dvou mladíků, po nichž od čtvrtka pátrali.…

Policie vyšetřuje rasistický článek o požáru v Bohumíně

09.08.2020 21:54 Aktualizováno Policie vyšetřuje rasistický článek o tragickém požáru v Bohumíně. Na twitteru to dnes uvedl…

Bělorusové hlasovali i na ambasádě v ČR, na Václavském náměstí se…

09.08.2020 20:24 Aktualizováno Stovky Bělorusů dnes v Praze projevily zájem odevzdat na běloruském velvyslanectví v Troji hlas v…

Kam vyrazit na dovolenou do ciziny? Řecký Kos je bezpečný a navíc bez davů…

09.08.2020 20:17 Ještě před několika měsíci to vypadalo, že strávíme letošní dovolenou v Česku. Hranice se ale…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama