S rozšířením Dukovan souhlasí necelá polovina Čechů, ukázal průzkum

S výstavbou nového bloku jaderné elektrárny v Dukovanech souhlasí 47 procent Čechů. Proti je 38 procent lidí, zbytek neví. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Podle něj si zhruba třetina dotázaných myslí, že by se podíl jaderné energetiky na výrobě elektřiny měl zvyšovat, přibližně dvě pětiny Čechů jsou pro zachování současného stavu.

Jaderná elektrárna Dukovany

V předchozích letech CVVM zjišťovalo názor lidí na případnou dostavbu 3. a 4. bloku jaderné elektrárny Temelín. "Výstavba nového bloku v Dukovanech má aktuálně o něco vyšší podíl odpůrců, než měla od roku 2016 do loňska dostavba Temelína," uvedli statistici.

Pro rozšíření Dukovan jsou častěji muži, absolventi vysokých škol, Pražané nebo dotázaní s dobrou životní úrovní. Spíše proti jsou lidé z měst s populací od 5000 do 15.000 obyvatel, dotázaní z Karlovarského či Královéhradeckého kraje a především pak ti, kteří uváděli, že by se podíl jádra na výrobě elektrické energie do budoucna měl snižovat, případně že by měl zůstat na dosavadní úrovni.

Velké nebo střední obavy z používání jaderné energie má 31 procent lidí, malé obavy přiznává 37 procent dotázaných, bez obav se k jádru staví 27 procent Čechů. "Přes drobné fluktuace v rozložení odpovědí na použité škále je míra obav v souvislosti s používáním jaderné energie od roku 2011 poměrně stabilní a zároveň že je zřetelně nižší než v roce 1993, kdy byla otázka v této podobě zkoumána poprvé," uvedlo CVVM. Většina lidí by neuvažovala o přestěhování, pokud by v okruhu do 30 kilometrů od jejich bydliště byla uvedena do provozu jaderná elektrárna.

Polovina Čechů nyní důvěřuje vládě při rozhodování o jaderné energetice. Opačně se vyjádřilo 37 procent lidí. Proti loňskému roku se o čtyři procentní body zvýšil podíl nedůvěřujících na úkor podílu nerozhodných odpovědí. "V porovnání s roky 2017 či 2013, kdy byly výsledky šetření podle všeho významně ovlivněny tehdejšími vládními krizemi a vysokou obecnou nedůvěrou k vládě, je důvěra, že vláda rozhoduje správně o rozvoji jaderné energetiky u nás, vyšší," dodali statistici.

Průzkum se uskutečnil od 20. června do 2. července a zúčastnilo se ho 1013 lidí.

Počet nových smluv o stavebním spoření v pololetí klesl

17.10.2021 08:14 Stavební spořitelny uzavřely v pololetí 217.539 nových smluv o stavebním spoření, což byl meziroční…

U Pražského hradu protestovalo asi 200 lidí proti chování kanceláře…

16.10.2021 20:10 Na Hradčanském náměstí v Praze dnes večer protestovaly zhruba dvě stovky lidí proti chování…

Mezi nejméně prestižní profese patří uklízečka, ostraha a dělník

16.10.2021 09:15 Mezi nejméně prestižní profese patří v ČR i ve světe uklízeč či uklízečka, ostraha a stavební…

Restauratéři se brání možnosti, že by sami kontrolovali bezinfekčnost

15.10.2021 16:52 Restauratéři nesouhlasí s návrhem ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO), aby kontrolovali…

Neočkovaným se od pondělí ztíží návrat z Finska, Maďarska a Lucemburska

15.10.2021 10:59 Z Finska, Maďarska a Lucemburska bude od pondělí pro lidi nenaočkované proti covidu-19 obtížnější…

Žalobkyně navrhla řidiči, který srazil a zabil prvňáka, dvouletou podmínku

14.10.2021 18:06 Aktualizováno Státní zástupkyně Klára Loudová dnes před kladenským soudem navrhla v závěrečné řeči podmíněný…

Pelta zopakoval, že nesouhlasí s obžalobou v kauze sportovních dotací

14.10.2021 17:00 Bývalý předseda Fotbalové asociace ČR (FAČR) Miroslav Pelta dnes u soudu v případu údajných…

Češi si připlatí. Svaz řekl, o kolik zdraží pečivo

14.10.2021 16:53 Průměrný Čech podle Svazu pekařů a cukrářů ČR měsíčně utratí za chléb asi 120 korun. Kvůli…

Čeští elfové zpřístupnili databázi dezinformačních řetězových mailů

14.10.2021 08:47 Česká veřejnost má nyní k dispozici vyjímečný nástroj, jak si ověřit a odhlait masové šíření…

Design pomůže s problémem dezinformací. Zvol si info a mladí designéři…

13.10.2021 15:52 Organizace Zvol si info, která dlouhodobě zvyšuje mediální gramotnost na českých školách, se v…

Související:

Právě se děje

reklama