Piloti ČSA začnou protestovat, jakmile padne první výpověď

Praha - Pokud vedení Českých aerolinií (ČSA) začne dávat výpovědi pilotům, jejich organizace se bude bránit protestní akcí. V úterý to prohlásil prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Filip Gaspar.

Přidejte svůj názor

Ilustrační fotografie
doporučujeme

V první fázi bude protestní akce probíhat formou tzv. GO SLOW, tedy striktního dodržování povinností pilotů a všech předpisů, ale pouze v rámci pracovní doby a při využívání všech práv vyplývajících ze zákoníku práce a dalších předpisů.
 
"Předpisy samozřejmě plníme i nyní. Ale je to na úkor toho, že do práce chodíme daleko dříve ve svém volném čase. Často nestíháme ani oběd během dlouhé služby. Při protestní akci budeme daleko více využívat svých práv a nároků, které nám předpisy a zákoník práce dávají," prohlásil Gaspar a dodal, že bezpečnost pro piloty přesto zůstává naprostou prioritou.
 
Podle zástupce pilotů by mohla tato forma protestu výrazně omezit provoz celých ČSA. "Bude to mít dopad na pravidelnost dopravy, budou vznikat zpoždění. Nebudou se stíhat návazné linky, jakmile během dopoledne nějaké zpoždění nastane, tak ho už během dne není možné dohnat. Až do večera tak nebude vůbec jisté, zda se ten den podaří odbavit všechny plánované spoje," dodal Gaspar s tím, že se kvůli možným komplikacím cestujícím předem omlouvají. "Tento protest není proti nim," zdůraznil prezident sdružení pilotů CZALPA.
 
Pro případnou další fázi nevyloučil Gaspar ani zorganizování stávky personálu ČSA. "Pokud se nic nezmění, tak vyhlásíme stávkovou pohotovost a určíme termín případné stávky," řekl Gaspar.
 
CZALPA se nelíbí další propouštění, které prý vedení ČSA plánuje. "České sdružení dopravních pilotů podle něj zásadně odmítá kroky vrcholného managementu společnosti, které vedou k ústupu ČSA z trhu a poškozují tím českého národního dopravce. "Management skrývá od začátku roku 2011 informace o špatném hospodaření a neplnění restrukturalizačního plánu a tím i své neúspěchy řízení ČSA. Vrcholný management ČSA chystá další redukci provozu společnosti a následné kroky, které nekorespondují s restrukturalizačním plánem schváleným v roce 2010 Vládou ČR. Součástí těchto kroků je i další propouštění provozních zaměstnanců ČSA," dodal Gaspar.
 
Na úterní tiskové konferenci Gaspar připustil, že by se nynější vlna propouštění měla týkat také jeho osobně a také dalších dvou lidí z výkonné rady CZALPA - pilotů Davida Trykara a Martina Hanuše. "Po oznámení, že chystáme protestní akci, přišel požadavek na mé propuštění a také dalších dvou pilotů z výkonné rady CZALPA," řekl novinářům Gaspar.
 
Ten by tak mohl doplatit na systém, který pomáhal pilotům prosadit. Podle něj totiž vedení ČSA propouští piloty podle toho, jak dlouho pro leteckou firmu pracují. První na řadě tak jsou služebně nejmladší piloti. Představitelé pilotů tak nyní tvrdí, že další vlna propouštění jde nad rámec schváleného restrukturalizačního plánu, kterému daly zelenou i letecké odbory. "Součástí plánu bylo, že letos k žádnému propouštění nedojde," tvrdí nyní Gaspar.
 
Vedení ČSA však redukuje vlastní flotilu a s tím souvisí i propouštění "nepotřebných" pilotů. Od podzimu by měly ČSA létat s 29 stroji, počet pilotů proto chtějí snížit až na 300. To je průměrně deset na jedno letadlo. Restrukturalizační plán přitom počítá s průměrem 9,3 pilota na letoun.

Loading...
Témata:
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Právě se děje

Další zprávy

reklama