Prolhané aerolinky. Vymyslí cokoli, aby nemusely vracet peníze

Praha - S rostoucím počtem žádostí o kompenzaci za zpoždění letu vymýšlí letečtí dopravci různé výmluvy, aby pasažérům nemusely vyplácet odškodnění. Vymlouvají se mimo jiné na střet s ptákem v deseti kilometrech nad zemí či hada na palubě. Odpovědi aerolinek zaznamenal server nahrady.cz, který se vymáháním kompenzací pro pasažéry zabývá.

Přidejte svůj názor

Boeing 787 Dreamliner

V jednom z případů manželé z Prahy nárokovali kompenzaci za zpoždění letadla. Dopravce odpověděl, že ke zpoždění letu došlo vlivem srážky s ptákem v deseti kilometrech během zpátečního letu, čímž se snažil vyhnout odpovědnosti. "Ptáci v takovéto výškové hladině opravdu nelétají, a proto se dopravci nepodařilo prokázat, že ke střetu s ptákem skutečně došlo. Náhrada byla následně vymožena," uvedl ředitel projektu Náhrady.cz Ivo Brokeš. 

Jiný dopravce při nárokování náhrady odpověděl, že během letu se na palubě letadla objevil had, kterého pašoval jeden z cestujících a on mu utekl. "Jednalo se o jedovatého hada, takže mezi pasažéry vznikla panika a letadlo muselo nouzově přistát na nejbližším možném letišti, čímž nabralo zpoždění," dodal Brokeš. Kapitán letadla se podle něj později přiznal, že rychleji vyklizené letadlo za celou svou kariéru ještě neviděl. V tomto případě nárok na náhradu vznikl, protože letištní personál je zodpovědný za to, aby se had při kontrole vůbec nedostal na palubu.

Podle dalšího dopravce mělo letadlo zpoždění proto, že došlo o pokus cestujícího vystoupit za letu a letadlo muselo přistát na nejbližším letišti. Jednalo se o pána, který zapomněl informovat posádku, že trpí fobií z malých prostor. Během letu pod vlivem této fobie vstal a začal uvolňovat dveře nouzového východu ke všeobecnému zděšení ostatních cestujících. S přivolanou posádkou posléze začal bojovat, takže kapitán letu situaci vyhodnotil coby "teroristický útok" a nouzově přistál. Nárok na náhradu za zpožděný let nevznikl, jelikož domnělý teroristický útok patří do kategorie "vyšší moci".

Vrácení peněz a náhradní doprava

Pokud vám byl odepřen nástup do letadla nebo pokud byl váš let zrušen či došlo k prodeji více míst, než je k dispozici, máte nárok:

- na dopravu do cílové destinace náhradním způsobem za srovnatelných podmínek nebo
- na vrácení peněz za letenku a dále případně na bezplatnou dopravu do výchozího bodu vaší cesty.

Významné zpoždění – pokud bude váš let zpožděn o 5 hodin a více, máte rovněž nárok na finanční náhradu. (Pokud však budete souhlasit s vrácením ceny letenky, přepravce vám již nemusí zajišťovat náhradní dopravu ani poskytovat žádnou jinou pomoc).

Letecká společnost má povinnost vás o vašich právech informovat a sdělit vám důvod odepření nástupu do letadla, zrušení letu nebo jeho zpoždění (pokud přesáhne 2 hodiny, respektive 4 hodiny, jedná-li se o let do destinace vzdálené více než 3500 km).

Občerstvení

V závislosti na délce plánovaného letu a délce zpoždění mají cestující také nárok na občerstvení, komunikaci (např. na bezplatný telefonický hovor) a v případě potřeby nocleh.

Finanční kompenzace

Pokud vám byl odepřen nástup do letadla, let byl zrušen nebo došlo ke zpoždění o 3 hodiny a více oproti údaji o příjezdu do cílové destinace uvedeném na jízdence, je dále v závislosti na vzdálenosti destinace možné žádat náhradu ve výši 250–600 eur:

Na území EU

1 500 km a méně – 250 eur
nad 1 500 km – 400 eur

Spoj mezi letištěm v EU a destinací mimo EU

1 500 km a méně – 250 eur
1 500–3 500 km – 400 eur
nad 3 500 km – 600 eur

Tato vzdálenost se počítá od letiště, kde vám byl nástup odepřen – tedy nikoli od místa, kde jste cestu započali.

Pokud vám přepravce nabídne náhradní let v podobném čase, náhrada může být snížena na 50 %.

V případě zrušených letů na náhradu nárok nemáte, pokud:

- ke zrušení došlo z důvodu mimořádných okolností, například kvůli špatnému počasí, nebo
- pokud jste byli informování 2 týdny před odletem, nebo
- pokud vám byl nabídnuta náhradní přeprava po stejné trase v podobném čase.

U letu zrušeného z důvodu mimořádných okolností sice nevzniká nárok na náhradu, přepravce vám však vždy musí nabídnout buď:

- proplacení letenky (celé cesty nebo té části, která nebyla realizována)
- náhradní přepravu do cílové destinace v nejbližším možném termínu nebo
- přebookování na jiný termín dle vašeho výběru (pokud jsou volná místa).

I v případě zrušeného letu z důvodu mimořádných okolností vám musí letecký dopravce poskytnout nutnou pomoc při čekání na náhradní dopravu.

(Zdroj: europa.eu)

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Odstartoval nejdelší přímý let, pasažéři mají k dispozici i postel

11.10.2018 21:58 Aktualizováno Společnost Singapore Airlines dnes zahájila nejdelší komerční lety bez mezipřistání na světě na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama