Podívejte se na revoluční změny v pražské MHD: Linky změnily své trasy

Praha - V pražské hromadné dopravě od soboty nezůstane kámen na kameni. Z ulic metropole zmizí tramvajové linky číslo 15, 19, 21 a 36 a zvraty nastanou u desítek autobusových linek, které čekají nejvýraznější změny.

Přidejte svůj názor

371

Autobusovou síť v metropoli čeká zavedení páteřních metropolitních linek s "krátkými intervaly, atraktivní trasou a celodenním provozem". Páteřní "metrobusy" doplní běžné autobusové linky a také trasy s menšími vozy pro obsloužení některých hůře dostupných oblastí Prahy. Pro metrobusy vzniknou na silnicích speciální jízdní pruhy a křižovatky s předností pro MHD. Ulicemi tak začne nově projíždět 38 metrobusových linek.

"Jsme si od počátku vědomi, že jsme se pustili do kontroverzního projektu. Změny obecně nejsou oblíbené už z principu. Nemohli jsme ale ignorovat, že jsou potřeba, konečně i některé městské části potřebovaly zohlednit potřeby jejich obyvatel. Zkušenosti například z německých měst jednoznačně dokládají, že i tam po počáteční panice obyvatelé nakonec nový systém postavený na fungování metrobusů ocenili," prohlásil náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Metrobusové linky budou jezdit ve špičce v intervalu šest až osm minut. Nové vyhrazené jízdní pruhy cestující zaznamenají například v úseku Barrandovský most ve směru od Smíchova. Dále v úseku mezi ulicemi V Holešovičkách a Zenklova, a to směr z centra a také v ulici Tupolevova v obou směrech mezi Kosteleckou a Veselskou.

"Nová síť metropolitních linek přináší kromě potřebných úspor také nová atraktivní spojení napříč Prahou, řeší některé dlouhodobé požadavky městských částí a reaguje na měnící se přepravní nároky cestujících," uvedl mluvčí organizátora dopravy v Praze Filip Drápal.

U tramvají posílí páteřní linky, které mají poloviční intervaly proti běžným tramvajovým linkám. A doplňují je také takzvané páteřní svazky dvou linek, které jedou společně v nejvytíženějším úseku, a poté se na okrajích města rozdělují do větví s nižším počtem cestujících. Nově tak bude jezdit pět páteřních linek s intervalem ve špičce čtyři minuty a dalších osm linek ve čtyřech páteřních svazcích.

Změny by měly do praxe uvést poznatky z dopravního průzkumu, který proběhl v loňském roce a přinést úsporu až 400 milionů korun ročně. Pro cestující v praxi ale znamenají, že kdo znal po Praze určité dopravní spojení, může na něj od 1. září většinou zapomenout a nastudovat si nové.

Autobusy by podle plánu měly mít menší souběh s tramvajemi například na Plzeňské, Evropské nebo Švehlově ulici.

"Na přelomu listopadu a prosince provedeme velký dopravní průzkum i jak jsou cestující se změnami spokojeni," uzavřel Nosek (ODS) s tím, že změny pro cestující tak mohou nastat i po novém roce.

Navržené změny Mediafax ilustruje na příkladu dostupnosti stanice Filmové ateliéry na Barrandově, která je stranou od frekventované tramvajové tratě. Dosud sem jezdí ze Smíchovského nádraží autobusy 246 a 248 střídavě po 20 minutách. Třikrát do hodiny na zastávku přes Barrandovský most z Budějovické zajíždí také linka 192. Ani jeden z těchto autobusů podle plánu od 1. září jezdit nebude.

K Filmovým ateliérům pojede místo toho ze Smíchovského nádraží každých 20 minut polookružní linka 105. Z Budějovické bude dostupnost zastávky komplikovanější. Náhradní linka 170 sice začne už na Jižním městě, při stoupání od Barrandovského mostu ale bude autobus, místo zabočení k ateliérům, pokračovat po ulici K Barrandovu a zastaví na zastávkách Geologická nebo Högerova. Odtud se budou muset cestující dopravit už po vlastní ose. O víkendu pojede navíc od Budějovické směrem na Barrandov jen každý druhý spoj.

Novinkou bude naopak spojení Filmových ateliérů se Sídlištěm Stodůlky linkou 230 přes Řeporyje a Holyni. Cestující se ale musí připravit na to, že v úseku Sídliště Stodůlky – Holyně bude autobus jezdit jen ve špičkách pracovního dne a že v úseky Holyně-Klukovice pojede pouze každý druhý spoj.

Pražskou síť páteřních tramvají tvoří nově tyto linky:

3 KOBYLISY – Palmovka – Florenc – Václavské náměstí – Karlovo náměstí – Výtoň – NÁDRAŽÍ BRANÍK (– Nádraží Modřany – SÍDLIŠTĚ MODŘANY)
9 SÍDLIŠTĚ ŘEPY – Kotlářka – Anděl – Újezd – Národní třída – Václavské náměstí – Hlavní nádraží – Olšanské náměstí – Ohrada - SPOJOVACÍ
11 (SPOŘILOV – Michelská –) NÁMĚSTÍ BRATŘÍ SYNKŮ – I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – OLŠANSKÉ HŘBITOVY
17 (VOZOVNA KOBYLISY – Nádraží Holešovice -) VÝSTAVIŠTĚ – Staroměstská – Palackého náměstí – Nádraží Braník – SÍDLIŠTĚ MODŘANY
22 BÍLÁ HORA – Vypich – Malostranská – Újezd – Národní třída – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Koh-i-noor – Nádraží Strašnice – Zahradní Město – NÁDRAŽÍ HOSTIVAŘ

(V závorkách jsou uvedeny úseky, kde jede jen část spojů - podrobněji viz linkové vedení)

Novou síť metrobusů v Praze tvoří tyto linky:

102 KOBYLISY – Dunajecká – SÍDLIŠTĚ BOHNICE – (STARÉ BOHNICE)
106 NÁDRAŽÍ BRANÍK – Novodvorská – KAČEROV – (Měchenická – ROZTYLY)
112 NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE – Trojská – ZOOLOGICKÁ ZAHRADA – (PODHOŘÍ)
118 SÍDLIŠTĚ SPOŘILOV – Budějovická – DVORCE – (SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ)
119 DEJVICKÁ – Divoká Šárka – Dědina – LETIŠTĚ RUZYNĚ
124 DVORCE – Zemanka – Budějovická – Kloboučnická – ŽELIVSKÉHO – (HABROVÁ)
125 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Háje – Sídliště Petrovice – Nádraží Hostivař - SKALKA
131 HRADČANSKÁ – Zelená – Juliska – Hanspaulka - BOŘISLAVKA
133 FLORENC – Ohrada – Třebešín – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE
135 FLORENC – Náměstí Míru – Slavia – Spořilov – Chodov – KOLEJE JIŽNÍ MĚSTO
136 VOZOVNA KOBYLISY – Prosek – Vysočanská – Ohrada – Flora – Slavia – Spořilov – Opatov – Háje – JIŽNÍ MĚSTO
137 NA KNÍŽECÍ – Malvazinky – U WALTROVKY – (Nové Butovice – SÍDLIŠTĚ STODŮLKY)
139 ŽELIVSKÉHO – Na Míčánkách – Kloboučnická – Kačerov – Lhotka – KOMOŘANY
140 PALMOVKA – Prosek – Letňany – Tupolevova – Ke Stadionu - ČAKOVICE
144 KOBYLISY – Dunajecká – POLIKLINIKA MAZURSKÁ
150 ŽELIVSKÉHO – Slavia – Michelská - Kačerov – Lhotka – NA BERÁNKU
154 CHODOV – Benkova – Brechtova – Háje – JIŽNÍ MĚSTO
158 (ČESKOMORAVSKÁ – Vysočanská – Prosek) – LETŇANY – Staré Letňany – OBCHODNÍ CENTRUM ČAKOVICE – (Ke Stadionu - MIŠKOVICE)
167 NA KNÍŽECÍ – Anděl – Kotlářka – Nemocnice Motol – NEMOCNICE NA HOMOLCE
170 JIŽNÍ MĚSTO – Háje – Brechtova – Spořilov – BUDĚJOVICKÁ – (Branické náměstí – Přístaviště – Poliklinika Barrandov – PRAŽSKÁ ČTVRŤ)
174 HRADČANSKÁ – Vypich – Motol – Bucharova – Luka – VELKÁ OHRADA
176 KARLOVO NÁMĚSTÍ – Švandovo divadlo – STADION STRAHOV – (Spiritka – Klamovka – Jinonice – NOVÉ BUTOVICE)
177 CHODOV – Opatov – Na Košíku – Skalka – Sídliště Malešice – Spojovací – Vysočanská – Prosek – Kobylisy – Podhajská pole – POLIKLINIKA MAZURSKÁ
180 DEJVICKÁ – Vypich – Motol – SÍDLIŠTĚ ŘEPY – (ZLIČÍN)
183 HÁJE – Sídliště Petrovice – Janovská - Nádraží Hostivař – Perlit – Spojovací – Vysočanská – Prosek – Kobylisy – Vozovna Kobylisy – SÍDLIŠTĚ ČIMICE
188 ŽELIVSKÉHO – Sídliště Malešice – Strašnická – Jesenická – Pankrác – KAVČÍ HORY
189 KAČEROV – Nemocnice Krč - Tempo – SÍDLIŠTĚ LHOTKA
191 NA KNÍŽECÍ – Klamovka – STADION STRAHOV – (Televizní věž – PETŘINY)
193 NÁDRAŽÍ VRŠOVICE – Náměstí Bratří Synků – Pankrác – Krčský hřbitov – Poliklinika Budějovická – Nemocnice Krč – ŠEBERÁK
195 SÍDLIŠTĚ ČAKOVICE – Tupolevova – Letňany – Prosek – Vysočanská – Spojovací – Sídliště Malešice – Skalka - JESENICKÁ
196 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Přístaviště – Novodvorská – Kačerov – Michelská – Jesenická - STRAŠNICKÁ
197 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ - Přístaviště – Novodvorská – Sídliště Lhotka – Pavlíkova – SÍDLIŠTĚ PÍSNICE – (Volha – CHODOV)
200 KOBYLISY – Podhajská pole – Odra – SÍDLIŠTĚ BOHNICE
207 STAROMĚSTSKÁ – Náměstí Republiky – Florenc - OHRADA
213 ŽELIVSKÉHO – Slavia – Spořilov – Opatov – Háje – JIŽNÍ MĚSTO
215 KAČEROV – Nemocnice Krč – Tempo – Pavlíkova – SÍDLIŠTĚ LIBUŠ
235 NOVÉ BUTOVICE – Píškova – VELKÁ OHRADA
253 SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ – Pobřežní cesta – Zátišská – NA BERÁNKU

(v závorkách jsou uvedeny úseky, kde jede jen část spojů - podrobněji viz linkové vedení)

Témata: Praha | mhd
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama