Smrt na silnicích: Esemeskující řidič 8x zvyšuje riziko nehody

Praha - Závislost na sociálních sítích a krátkých textových zprávách začíná být za volantem nebezpečnější než opilý řidič. Ukázaly to nejnovější zahraniční studie, uvedl BESIP.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Řidič, který vezme do ruky mobilní telefon a začne psát SMS, je až trojnásobně nebezpečnější než řidič s alkoholem v krvi. Obecně pak „esemeskující" řidič osminásobně zvyšuje riziko vzniku smrtelné dopravní nehody.

„Při psaní textové zprávy se řidič po dlouhých pět sekund nedívá na silnici. Za tu dobu ujede vozidlo při rychlosti 90 km/h vzdálenost odpovídající délce fotbalového hřiště. Co se v té době děje na silnici, řidič vůbec nevnímá," říká šéf oddělení BESIP Roman Budský. Přitom více než dvě třetiny mladých řidičů jsou mylně přesvědčeny, že mohou psát textové zprávy a přitom bezpečně řídit.

Telefonování za volantem negativně ovlivňuje schopnost řidiče vnímat zrakové a akustické vjemy. Současně snižuje jeho mentální i fyzickou kapacitu při řešení dopravních situací. Během telefonování je ovlivněn stejně, jako by měl v krvi hladinu alkoholu přinejmenším 0,8 promile, což je více než dva velké panáky 40 % destilátu.

Hands-free problém neřeší

Sady hands-free měly snížit nebezpečí vzniku nehody. Podle posledních výzkumů je však i telefonování s hands-free z pohledu míry rozptýlení řidiče rovnocenné. Rozptylovat řidiče může samozřejmě i spolujezdec. Pokud však porovnáme rozhovor se spolucestujícím a rozhovor mobilním telefonem, vyznívá vše v neprospěch telefonujícího řidiče.

Při složité či nebezpečné situaci osádka vozu spontánně přeruší konverzaci. U telefonního rozhovoru druhá strana o hrozbě neví a dál rozptyluje řidiče.

Zahraniční studie varují

Fenoménu používání mobilních telefonů za volantem se podrobně věnovali odborníci z Virginia Polytechnic Institute and State University. Došli k závěru, že účast řidiče na nehodě v okamžiku, kdy vytáčí telefonní číslo, je téměř třikrát vyšší. U řidičů kamionů je nebezpečí ještě zhruba dvakrát vyšší. Pokud řidič kamionu „esemeskuje", zvyšuje se pravděpodobnost havárie dokonce třiadvacetkrát.

Každý pátý motorista v Británii přiznává, že se při řízení věnuje kamarádům na sociálních sítích. Být neustále on-line, sledovat, co se právě děje, sdílet vše možné s přáteli – tomu ani za volantem v současné době neodolá stále větší procento lidí. Při již zmíněném výzkumu v Británii celých 39 % respondentů přiznalo, že při řízení telefonují, píšou zprávy a navštěvují sociální sítě. O tom, kdo poslal SMS zprávu, se přesvědčí pohledem na displej 45 % řidičů. Třetina oslovených si myslí, že věnovat se mobilu v odstavném pruhu je v souladu s předpisy.

Používání moderních komunikačních zařízení za volantem se celosvětově začíná jevit jako výrazný fenomén negativně ovlivňující úroveň bezpečnosti silničního provozu. Jeho dopad na statistiky nehod spojených se smrtelným či vážným zraněním začíná být srovnatelný s vlivem alkoholu či drog.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Provoz na železničním koridoru omezen, vlak strhl trolej. Vážná nehoda i…

15.10.2018 10:03 Aktualizováno Srážka osobního vozu s vlakem v noci na dnešek ve Zlíně skončila zraněním dvou cestujících v autě.…

Hrozivá smrt u Prahy: Řidič měl po nehodě zaklíněnou nohu, v autě uhořel

06.10.2018 08:41 V Tehovci u Prahy se v noci na dnešek čelně srazil osobní automobil s nákladním. Řidič osobního…

Dálnici D11 blokovalo nákladní auto, jeden člověk při nehodě zemřel

04.10.2018 14:53 Aktualizováno Na dálnici D11 se dnes kolem 10:30 na 24. kilometru stala nehoda nákladního auta a dodávky. Srážku…

Nové nebezpečí na českých silnicích: Telefonující vysokoškolák, ukázal…

02.10.2018 13:54 Řidiči s vysokoškolským vzděláním bourají při telefonování za jízdy pětkrát častěji než řidiči bez…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama