Pendolina jezdí už 10 let, za týden objedou Zeměkouli

Praha - Rychlovlaky Pendolino jsou v provozu 10 let. První cestující se jím svezli přesně 23. prosince 2004 na trati z Prahy do Děčína. Od té doby urazily všechny jednotky dohromady přes 20 milionů kilometrů, jako by 52x dojely ze Země na Měsíc.

Přidejte svůj názor 1 komentář

371

V uplynulém jízdním řádu ujela Pendolina Českých drah každý týden téměř 45 000 kilometrů. To je, jako by objela Zemi po rovníku, který má délku přibližně 40 000 kilometrů. V současném jízdním řádu 2015 jejich výkony ještě stoupají. Týdenní rozsah provozu se bude pohybovat kolem 50 000 kilometrů a špičkové výkony některých jednotek budou přes 1 400 kilometrů za jediný den.

Pendolina zajišťují provoz našich nejrychlejších vlaků SuperCity Pendolino. Vzdálenost z Prahy do Ostravy překonají za méně než 3 hodiny s průměrnou rychlostí téměř 120 km/h. Maximální rychlost na našich tratích je přitom jen 160 km/h. Pendolina drží i český železniční rychlostní rekord s hodnotou 237 km/h. Díky speciální technologii aktivního naklápění vozových skříní mohou na vybraných tratích s četnými oblouky jezdit až o 30 % rychleji než jiné vlaky. To využívají především na trati z Prahy do Chebu a Františkových Lázní, kde mohou uhánět rychlostí až kolem 150 km/h a i přes množství zastávek zvládnou trasu Praha – Cheb za 2 hod. 35 minut průměrnou rychlostí 85 km/h.

Pendolina jezdí i do zahraničí. V letech 2006 až 2009 a opět v roce 2011 zajišťovala provoz vlaku Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou, v roce 2012 jezdila krátce do Žiliny, v letech 2006 až 2010 zajišťovala spoje Praha – Vídeň, resp. Vídeňské Nové Město. Od letošního 14. prosince vyráží na svou dosud nejdelší trasu z Prahy do Košic, která měří přes 700 kilometrů.

Pendolina různých generací jezdí také v Itálii, Švýcarsku, Portugalsku, Španělku, ve Velké Británii nebo ve Slovinsku, ve Finsku i v Číně. Zajížděla nebo stále zajíždějí i do Německa, Francie nebo Ruska. Letos byla uvedena do provozu dvacítka rychlovlaků také v Polsku.

Základní aktuální parametry:

Počet jednotek: 7
Počet vozů: 7
Počet míst: 1. třídy: 52, 2. třídy: 271
Délka jednotky: 185 metrů;
Maximální rychlost: 230 km/h;
Běžná provozní rychlost na infrastruktuře v ČR: 160 km/h;
Výkon: 4 000 kW;
Hmotnost: 385 tun;

Pendolino je vybaveno technikou aktivního naklápění vozových skříní, soupravy jsou vybaveny také národními sdělovacími a zabezpečovacími zařízeními pro provoz na tratích SŽDC, ŽSR, DB a ÖBB a evropským systémem ETCS a GSM-R.

Témata: České Dráhy | Vlaky
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Viníkem je počasí. ČD nemají nárok na odškodnění za vykolejení vlaku, řekl…

11.09.2018 09:59 Praha - České dráhy neuspěly se svým požadavkem na odškodnění 1,114 milionu korun, které požadovaly…

V Kolíně vykolejil vlak, škoda je 13 milionů korun

08.09.2018 08:40 Kolín - V pátek večer vykolejil v Kolíně vlak. Událost se obešla bez zranění, škoda se však…

Bouřka na několik hodin zastavila posázavský pacifik. Na trať se sesunul…

03.09.2018 17:35 Aktualizováno Ledeč nad Sázavou - Železniční trať mezi Ledčí nad Sázavou a Vlastějovicemi, na niž se po bouřce v…

V pražské Libni srazil vlak člověka, provoz na trati hodinu a půl stál

29.08.2018 10:01 Aktualizováno Praha - Provoz na trati z pražského Masarykova nádraží přes Vysočany byl dnes ráno na hodinu a půl…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Dopravy

reklama
reklama