Privátní značky supermarketů? Čechům příliš nevoní, ukazuje průzkum

Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou. Pětina se domnívá, že je nekvalitní. Téměř polovina tuzemských spotřebitelů se pro koupi tohoto zboží rozhodla na základě příznivé ceny, více než čtvrtina produkty privátní značky koupila na základě poměru ceny a kvality. Pouze deset procent je kupuje pro jejich kvalitu. Vyplynulo to z dnes zveřejněného průzkumu supermarketů Billa mezi 600 respondenty v jejich prodejnách.

Obchody

Téměř polovina (47 procent) respondentů by tento sortiment začala kupovat pouze po vlastní zkušenosti, resp. pokud by byl na obalu uveden zřetelněji výrobce (sedm pct). Dalších 18 procent by je nekupovalo nikdy.

Průzkum dále ukázal, že kromě kvality kladou spotřebitelé při nákupu privátních produktů důraz na jejich původ. Výrobce na etiketě hledají téměř dvě třetiny dotázaných. "Čeští zákazníci se stále častěji ptají na původ a složení potravin. Na jejich požadavky se snažíme reagovat, a proto na většině výrobků naší vlastní výroby výrobce uveřejňujeme," uvedl ředitel společnosti Jaroslaw Szczypka.

Výrobky pod vlastní značkou se v Bille podílejí ze 17,5 procenta na celkovém obratu. Největší podíl na prodejích tvoří v diskontech, například v Lidlu dlouhodobě tvoří vlastní značky více než 80 procent nabídky. V řetězci dm drogerie dosahuje podíl sortimentu vlastních privátních značek na celkových tržbách 33 procent.

Tuzemští obchodníci se v poslední době snaží jejich prodeje zvýšit mj. uváděním nových vlastních značek na trh. Podle údajů společnosti GfK skutečně prodeje zboží prodávaného pod privátní značkou řetězců loni po letech stagnace mírně ožily. Jejich podíl na celkových prodejích potravin a drogerie stoupl v ČR na 21,2 procenta, zatímco v posledních letech se pohyboval kolem 20 procent. Proti Němcům či Rakušanům ale Češi stále kupují výrazně méně zboží pod vlastní značkou obchodníků. V Německu tento podíl loni dosáhl 37 procent, v Rakousku 32 procent. I na Slovensku (27 pct) a v Maďarsku (28 pct) je zboží pod značkou řetězců úspěšnější.

Společnost dm drogerie letos na jaře uvedla na trh další dvě nové značky - v kategorii barev na vlasy a v kategorii punčochového zboží. Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. Diskonty Lidl tento sortiment rozšiřují. "Zaznamenáváme pozitivní trend, že se již privátní značky konečně dostávají do povědomí zákazníků a budují si u nich důvěru," uvedla mluvčí Zuzana Holá.

V porovnání se západními zeměmi má ČR ale mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky velkým slevám blíží cenám zboží pod privátní značkou a jeho prodeje jsou nižší než v západní Evropě.

Kanárské ostrovy: Sopka na La Palmě může chrlit lávu i čtvrt roku

22.09.2021 11:28 Na španělském ostrově La Palma může magma po nedělní erupci sopky podle odhadu expertů vytékat tři…

Brabec vidí posun v debatě o Turówu, sejde se s polským ministrem

24.09.2021 17:21 Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po dnešním jednání expertních týmů významný…

BIS postupovala podle sněmovní komise ohledně úkolů od Zemana v souladu se…

23.09.2021 21:22 Bezpečnostní informační služba (BIS) postupovala podle sněmovní komise pro její kontrolu ohledně…

Léto se loučí? Předpověď počasí hlásí citelné ochlazení

24.09.2021 06:30 Nadcházejících sedm dní bude teplotně proměnlivých. Zatímco víkend si ještě užijeme teplý, příští…

Velké obchody zůstanou v úterý na státní svátek zavřené

24.09.2021 12:57 Velké obchody zůstanou v úterý 28. září na státní svátek podle zákona zavřené. Lidé tak nenakoupí v…

Prodej počítačů v Česku roste, větší zájem je o notebooky

24.09.2021 16:57 Aktualizováno Prodej počítačů v Česku se v pololetí meziročně zvýšil o 35 procent na 668.000 zařízení. Poptávka…

Zásilky z čínských e-shopů podraží, skončí osvobození od DPH

24.09.2021 14:55 Drobné zásilky do 22 eur (asi 560 korun) ze zemí mimo EU podraží. Nově už nebudou podléhat…

Velké obchody zůstanou v úterý na svátek svatého Václava zavřené

24.09.2021 12:56 Aktualizováno Velké obchody zůstanou v úterý 28. září na státní svátek podle zákona zavřené. Lidé tak nenakoupí v…

Důvěra v ekonomiku v Česku v září opět klesla. Kvůli nedostatku materiálů

24.09.2021 10:37 Aktualizováno Důvěra v českou ekonomiku se v září meziměsíčně potřetí snížila, proti srpnu klesla o 2,4 bodu na…

Pojišťovny už vyplatily lidem na jihu Moravy po tornádu 1,4 miliardy korun

23.09.2021 18:18 Pojišťovny do konce srpna vyplatily lidem postiženým tornádem na jihu Moravy 1,4 miliardy korun.…

Většina Čechů se obává vysoké inflace, nehodlají s tím ale nic dělat

23.09.2021 15:57 Vysoké inflace se obává 80 procent Čechů. Na 62 procent lidí ale nehodlá v nejbližší době…

Covid snížil objem knižního trhu až o 15 procent

23.09.2021 15:51 Obrat knižního trhu v Česku během pandemie covidu-19 mohl klesnout o deset až 15 procent. Na dnešní…

Firmám se vyplatí vlastní výroba elektřiny, tvrdí experti

22.09.2021 15:38 Firmám v České republice se bez ohledu na velikost vyplatí v nejbližších letech investovat do…

Podpora podnikatelů zasažených pandemií dosáhla 185 miliard, uvedla komora

22.09.2021 12:37 Z kumulovaného dluhu státního rozpočtu 665,5 miliardy Kč v období od ledna 2020 do srpna 2021…

Pohledávky Citibank za 10 miliard korun za OKD jsou platné, rozhodl soud

22.09.2021 12:12 Aktualizováno Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 2016 britská…

Související:

Právě se děje

reklama