V pátek začne platit GDPR: Pětina firem to neví, většina e-shopů není připravená

Praha - Dvě třetiny českých e-shopů nejsou připraveny na platnost evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které začne platit v pátek. On-line obchodníci kolem nové evropské směrnice zmatkují a na poslední chvíli posílají zákazníkům nejrůznější žádosti o schválení, vyplývá z analýzy společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 13.000 e-shopů.

Přidejte svůj názor

Nakupujete na internetu?

Mnoho obchodníků si s novou směrnicí neví rady. "Každý přistupuje ke směrnici tak nějak po svém. Zejména v posledním týdnu velké firmy zintenzivnily rozesílání nejrůznějších e-mailů, nejčastěji s žádostí se schválením o užití dat. Tak trochu to připomíná hysterii, nebo spíše paniku," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Podle Uďana mnoho menších e-shopů odkládalo své povinnosti na nejzazší možný termín. "Ani po tomto datu však většina on-line obchodů nebude dostatečně připravena. Mnoho z nich doufá v tolerantnost úředníků a zejména pak v to, že se k nim nějakým způsobem dostane šablonovité řešení," dodal.

Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. "U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele," uvedl nedávno výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

"Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý," řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.

Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.

V Česku pětina firem neví o tom, že v pátek 25. května vstoupí v platnost GDPR. To je nejhorší výsledek ze 17 zkoumaných evropských zemí, na které se nařízení vztahuje, vyplývá z aktuálního průzkumu společnosti EOS Group mezi 3400 firmami.

GDPR je "velmi relevantní" pro třetinu českých společností. Zároveň se Češi nejvíce z celé Evropy nařízení obávají. Na 43 procent firem předpokládá kvůli novému nařízení dokonce změnu obchodního modelu.

Z českých firem třetina uvedla, že se jich GDPR výrazně týká, což je s Bulharskem nejméně v EU. O GDPR v Česku neslyšelo 21 procent společností. Celkově je GDPR "velmi relevantní" pro 41 procent evropských firem. Nejintenzivněji se téma podle průzkumu dotýká společností v Dánsku (74 procent). V porovnání s východní Evropou si na tom v otázce připravenosti na nové nařízení lépe stojí západní část kontinentu.

"K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění GDPR. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat," uvedl jednatel inkasní agentury EOS KSI Vladimír Vachel. Chybou podle něj bylo to, že se komunikace ohledně tématu přenechala komerčním subjektům, poskytovatelům školení a poradenství. To celou situaci polarizovalo. "Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta, vlastní přínos nařízení zcela zapadl," dodal.

Více než polovina českých firem předpokládá, že bude muset změnit interní systémy. Téměř dvě třetiny (61 procent) znepokojuje větší byrokracie a 43 procent firem se obává o svůj obchodní model. Společně s Rumunskem se firmy v Česku nejvíce shodují na tom, že kvůli GDPR budou muset navýšit počet zaměstnanců.

České firmy pak ohledně nařízení trápí především nutnost zabezpečení dat, v této otázce se řadí na nejvyšší příčku ve východní Evropě. Obava z důkladnějšího nastavení oprávnění a ochrany dat při jejich zpracování může naznačovat dosud nesprávné nakládání s osobními údaji u některých firem, popřípadě jejich vědomé využívání nesprávným způsobem, podotkl Vachel.

GDPR se týká všech firem, státních institucí, neziskových organizací i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce. Souhlas se zpracováním osobních údajů podle nových pravidel musí dát miliony lidí. Obnovou tak bude muset projít drtivá většina databází, kterými disponují například internetové obchody, ale i lékaři, školy či zaměstnavatelé.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Čechy zasáhne vlna zdražování. Přijde šok hlavně u elektřiny, avizují…

21.10.2018 21:52 Aktualizováno České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou…

Peníze z Bruselu? ČR se v čerpání zlepšuje, analytik by seškrtal měkké…

21.10.2018 14:44 Evropská komise do konce září Česku proplatila 18 procent dotací určených na programové období 2014…

Stát nebude privatizovat ČD Cargo, ujišťuje Babiš. Ťok v pátek tvrdil něco…

21.10.2018 13:43 Premiér Andrej Babiš (ANO) se dnes postavil proti úvahám privatizovat nákladního železničního…

Snížit daň z nabyté nemovitosti? Návrh Pirátů zřejmě narazí, stát by…

21.10.2018 12:34 Zejména kvůli očekávaným rozpočtovým dopadům vláda zřejmě odmítne návrh Pirátů na zavedení druhé,…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama