Zájem Čechů o plavby na jachtě roste. Kdo se může stát kapitánem?

Praha - Zájem o kapitánské průkazy na námořní jachty v Česku začal výrazně růst před pěti lety. Od roku 2013 ministerstvo dopravy vydalo každoročně nejméně 1000 oprávnění. Loni přibylo téměř 1200 nových oprávnění kapitánů námořních jachet, nejvíce od roku 2000.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Stát nyní eviduje 9000 námořních jachtařů. Nárůst v posledních letech je podle České asociace námořního jachtingu ovlivněn například zlepšující se ekonomickou situací, kdy si čeští turisté mohou častěji dovolit pronajmout či koupit loď k rekreačním plavbám na moři.

Číslo, které eviduje ministerstvo dopravy, ale není konečné. Mnoho lidí absolvuje kurz na dovolené v zahraničí, především v Chorvatsku. Oblíbené jsou také anglické kurzy RYA. Kolik lidí v Česku vlastní kapitánské oprávnění platné alespoň v jedné zemi, je proto obtížné odhadnout.

"Dnes to jsou tisíce lidí, kteří jezdí na moře do Chorvatska. Tamní školení na kapitány ale je paradox. V Chorvatsku vůbec nejsou bouře. Zájemcům ke složení zkoušek navíc stačí minimální znalosti," uvedl slavný český mořeplavec a cestovatelská legenda Richard Konkolski. Znalosti, které musejí mít zájemci o kapitánský průkaz v Česku, se s těmi chorvatskými podle něj nedají srovnat. "Tam jsou podmínky mnohem lehčí. Naopak české zkoušky jsou zase mírnější než ty polské," řekl Konkolski ČTK.

Podle něj by majitel chorvatského kapitánského průkazu s největší pravděpodobností neobstál ani v Baltském moři, které je rozhodně bouřlivější než to Jaderské. "Žádný z nich by se rozhodně neměl vydávat na závod pře Atlantický oceán či cestu kolem světa," dodal. Dnes jachtaření většiny majitelů kapitánských zkoušek vnímá především jako záležitost rekreace. 

Každá země má vlastní podmínky pro získání kapitánského oprávnění. Podle ministerstva dopravy má stát dohodu s řadou evropských států na uznávání českých průkazů. Ty jsou platné například v Chorvatsku nebo Slovinsku. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové obvykle tuzemské průkazy akceptují také Černá Hora, Itálie nebo Řecko.

Zájemci o české kapitánské oprávnění pro námořní jachty musí absolvovat výcvik, kdy musí odjet alespoň 100 námořních mil včetně jedné noční plavby, obvykle během jednoho týdne. Další podmínkou je vykonání teoretických a praktických zkoušek před jachetním instruktorem. 

Mezi prodejci námořních lodí roste zájem především o plachetnice. Podle Roberta Půčka z Avar - Yacht se obrat v segmentu plachetnic zvýšil o 100 procent, u motorových lodí zhruba o pětinu. Stabilně se nejvíce prodávají nafukovací čluny s menšími motory.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Ostravští oceláři si přejí jednání s EU. Bojí se krachu

19.07.2019 17:06 Odboráři ostravské huti Liberty žádají stát, aby jednal s EU. Levná ocel ze zemí mimo unii by podle…

Státní dluh stoupl o 90,6 miliardy. Každý Čech by měl splatit téměř 161…

19.07.2019 16:26 Aktualizováno Státní dluh v prvním pololetí stoupl o 90,6 miliardy na 1,713 bilionu korun. Důvodem nárůstu dluhu…

Babišova vláda zdaní i teplo pro důchodce a děti v ústavech? Šokující,…

19.07.2019 15:45 Aktualizováno Vládou navržené zdanění plynu určeného pro topení v domácích kotelnách může vedle bytových domů…

Nový mýtný systém vynese 12 miliard ročně. Nepodceňujte předregistraci,…

19.07.2019 14:56 Aktualizováno Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama