Zájem Čechů o plavby na jachtě roste. Kdo se může stát kapitánem?

Praha - Zájem o kapitánské průkazy na námořní jachty v Česku začal výrazně růst před pěti lety. Od roku 2013 ministerstvo dopravy vydalo každoročně nejméně 1000 oprávnění. Loni přibylo téměř 1200 nových oprávnění kapitánů námořních jachet, nejvíce od roku 2000.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Stát nyní eviduje 9000 námořních jachtařů. Nárůst v posledních letech je podle České asociace námořního jachtingu ovlivněn například zlepšující se ekonomickou situací, kdy si čeští turisté mohou častěji dovolit pronajmout či koupit loď k rekreačním plavbám na moři.

Číslo, které eviduje ministerstvo dopravy, ale není konečné. Mnoho lidí absolvuje kurz na dovolené v zahraničí, především v Chorvatsku. Oblíbené jsou také anglické kurzy RYA. Kolik lidí v Česku vlastní kapitánské oprávnění platné alespoň v jedné zemi, je proto obtížné odhadnout.

"Dnes to jsou tisíce lidí, kteří jezdí na moře do Chorvatska. Tamní školení na kapitány ale je paradox. V Chorvatsku vůbec nejsou bouře. Zájemcům ke složení zkoušek navíc stačí minimální znalosti," uvedl slavný český mořeplavec a cestovatelská legenda Richard Konkolski. Znalosti, které musejí mít zájemci o kapitánský průkaz v Česku, se s těmi chorvatskými podle něj nedají srovnat. "Tam jsou podmínky mnohem lehčí. Naopak české zkoušky jsou zase mírnější než ty polské," řekl Konkolski ČTK.

Podle něj by majitel chorvatského kapitánského průkazu s největší pravděpodobností neobstál ani v Baltském moři, které je rozhodně bouřlivější než to Jaderské. "Žádný z nich by se rozhodně neměl vydávat na závod pře Atlantický oceán či cestu kolem světa," dodal. Dnes jachtaření většiny majitelů kapitánských zkoušek vnímá především jako záležitost rekreace. 

Každá země má vlastní podmínky pro získání kapitánského oprávnění. Podle ministerstva dopravy má stát dohodu s řadou evropských států na uznávání českých průkazů. Ty jsou platné například v Chorvatsku nebo Slovinsku. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové obvykle tuzemské průkazy akceptují také Černá Hora, Itálie nebo Řecko.

Zájemci o české kapitánské oprávnění pro námořní jachty musí absolvovat výcvik, kdy musí odjet alespoň 100 námořních mil včetně jedné noční plavby, obvykle během jednoho týdne. Další podmínkou je vykonání teoretických a praktických zkoušek před jachetním instruktorem. 

Mezi prodejci námořních lodí roste zájem především o plachetnice. Podle Roberta Půčka z Avar - Yacht se obrat v segmentu plachetnic zvýšil o 100 procent, u motorových lodí zhruba o pětinu. Stabilně se nejvíce prodávají nafukovací čluny s menšími motory.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Čechy zasáhne vlna zdražování. Přijde šok hlavně u elektřiny, avizují…

22.10.2018 22:09 Aktualizováno České domácnosti si v příštím roce připlatí za elektřinu a plyn, roste také cena uhlí. Alternativou…

Průmyslové zóny za státní peníze? Měly růst na brownfieldech, realita je…

22.10.2018 16:07 Aktualizováno Průmyslové zóny za státní peníze se staví hlavně na zelené louce místo na brownfieldech, dřívějších…

Co vše lidé dělají v práci? Zaměstnavatelé by se mnohdy divili

22.10.2018 11:38 Kancelář může být velmi stresující prostor; obzvláště, když hoří termíny pro splnění úkolů a šéf…

Česká pošta má nového finančního ředitele, čeká ho nelehký úkol

22.10.2018 10:31 Novým ředitelem divize finance České pošty je ode dneška dosavadní jednatel maloobchodního řetězce…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama